Заборонено перебивати торгівлю іншого

Відповіді на питання
Друкарня

Дорогий брате, вітаю Вас ісламським привітанням.

Доказом на заборону перебивати торгівлю іншого служить наступний хадіс:

لَا يَبِعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ وَلَا يَخْطُبْ عَلَى خِطْبَةِ أَخِيهِ إِلَّا أَنْ يَأْذَنَ لَهُ

«Нехай ніхто не перебиває торгівлю своєму брату по вірі і нехай ніхто не сватається до (тієї жінки, до якої вже ) посватався його брат, якщо тільки сам він не дозволить йому (зробити це)» (Муслім).

У версії ж ан-Насаі (існад достовірний) згадується:

لَا يَبِعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ حَتَّى يَبْتَاعَ أَوْ يَذَرَ

«Не перебивайте один одному торгівлю, доки (товар) не буде куплений, або доки не буде залишений».

Із даних хадісів розуміється, що заборонено (харам) перебивати торгівлю іншого, якщо вона знаходиться на стадії укладання угоди, тобто доки угода не уклалась і не набула силу. Іншими словами, заборонено перебивати торгівлю іншого у мить хіяруль-маджліс або хіяруш-шарт. Під хіяруль-маджліс мається на увазі право сторін на розірвання угоди, доки вони не розійшлись з її укладання, тобто доки товар не придбаний і сторони не розійшлись. Під хіяруш-шарт мається на увазі положення, коли в угоді між сторонами оговорюються умови її розірвання, при цьому згадується, на протязі якого часу це відбудеться. Наприклад, якщо хтось скаже: «Я купую товар, але на певних умовах, і якщо усе складеться, то угода укладається, якщо ж ні, то розривається».

У мить цих положень (хіяруль-маджліс і хіяруш-шарт) буде харамом перебивати торгівлю по вірі.

Якщо ж угода здійснилась (вступила у силу), то не дозволяється її розривати.

Угода стає обов’язковою, вступає у силу:

— або коли товар куплений і сторони розійшлись (тобто коли право на хіяруль-маджліс пропадає ),

— або коли сплив строк оговорених умов (тобто коли право на хіяруш-шарт пропадає).

Після того, як угода завершилась, будь-яка чергова угода між продавцем і покупцем буде вважатись новою. І немає нічого поганого, якщо продавець запропонує покупцю той же товар, але вже дешевше. Причина цього полягає у тому, що перша угода закінчена, тобто сплив період хіяруль-маджліс і хіяруш-шарт.

Усе це у корні відрізняється від аль-габн аль-фахіш (обрахунок), бо аль-габн — це коли покупцю стає зрозумілим, що він купив товар по ціні, яка у рази перевищує ринкову, тобто його обдурили. Якщо трапляється подібний обман, то обманутий може або повернути товар, або залишити його собі. Проте це зовсім інша тема, і вона не відноситься до теми «перебивати торгівлю брата».

На завершення: якщо торгова угода відбувається під час хіяруль-маджліс або хіяруш-шарт, то інший продавець не може втручатись і пропонувати той же товар, але дешевше. Адже таким чином він впливає на угоду між покупцем і першим продавцем. А така дія підпадає під категорію харам, і у відношенні нього застосовуються хадіси про заборону перебивати торгівлю брата.

Якщо торгова угода завершилась і стала обов’язковою, то у такому випадку інший продавець може підійти і запропонувати той же товар, але дешеве. І ту немає нічого забороненого, тому що покупець не може розірвати угоду з першим продавцем. Єдине, що він може — це або купити іще раз той же товар, але дешевше, або не купувати. Доказом цьому служить:

حَتَّى يَبْتَاعَ أَوْ يَذَرَ

«… доки (товар) не буде куплений, або доки не буде залишений».

Тобто тут згадується, що у заборони є мета: доки товар не буде куплений. А під харам підпадає період, коли мета не досягнута, тобто угода іще не завершена. А як ми вже згадували раніше, угода звершується після зникнення права на хіяруль-маджлис або хіяруш-шарт.

Таким чином, заборона на перебивання торгівлі брата стосується періоду, коли угода не стала обов’язковою. А ось після звершення першої угоди інший торговець може запропонувати цьому ж покупцю такий же товар, але дешевше. Причина цього полягає у тому, що це — нове відношення, нова угода, і вона не має нічого з першою угодою і ніяк не впливає на неї.

 

18.04.2004