Перетворення з точки зору діяльності і кінцевого результату

Відповіді на питання
Друкарня

Питання: Чи знаходиться перетворення у сфері, де домінує людина? Якщо відповідь позитивна, то чи може людина контролювати місце і час, тобто де і коли відбудеться перетворення?

Якщо спливає багато часу, і при цьому немає ніяких змінень і просунень, чи означає це, що зроблена помилка у процесі перетворення суспільства? Або ж перетворення відноситься до сфери, яка домінує над людиною? Якщо відповідь позитивна, тоді на що вказує наступний аят:

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡ

«Воістину, Аллах не змінює положення людей, поки вони не змінять самих себе» (13:11)?

Відповідь:

Якщо під словом «перетворення» Ви мали на увазі діяльність по перетворенню суспільства, то відповідь: так! Цей процес відноситься до сфери, де домінує людина, на це ясно вказують шаріатські тексти.

Якщо ж під «перетворенням» мається на увазі кінцевий результат, то тут усе обстоїть інакше. Адже кінцевий результат у даному питанні відноситься до сфери, яка домінує над людиною. Адже як часто трапляється, що людина трудиться, старається, але врешті решт не відбувається бажаного перетворення! Воно здійснюється або через тривалий час, або у короткі строки.

Людина повинна піддавати себе звіту за свою позицію, дії на цьому шляху, до того, як її запитають за це у Судний день. Вона повинна уникати різного роду упущень, бути серйозною і докладати максимум зусиль. Постійно змінювати підходи до справи, чергувати услюби (способи). Людина повинна вносити змінення у свій образ життя, якщо помічає у ньому помилки і відхід від правильного шляху. Вона повинна постійно зміцнювати свій зв’язок з Аллахом.

Проте усе вищесказане є лише інструментом для виконання шаріатського хукму, який вимагає ведення діяльності по перетворенню суспільства, який вимагає вивести суспільство із нікчемного положення до благословенного, із мороку брехні — до світлу істини.

Що ж стосується здійснення перетворення напевно, тобто у певний час, у певному місці, то тут людина безсила, бо це сфера, де вона не може домінувати.

Доказом цьому служать дії Посланця Аллаха ﷺ. Адже коли він ﷺ став Посланцем у Мецці, то на протязі 13 років здійснював свою пророцьку місію у повному обсязі, але не зміг добитися необхідного перетворення. І тут буде недоречним сказати, що Посланець ﷺ припустився помилок у своїй діяльності.

Але потім із Медини прибула група, відбулись перша і друга присяги при Акабі.

Що стосується Мусаба ібн Умайра, то у процесі перетворення у Медині за 1 рік він зміг добитися великих результатів, аніж Посланець ﷺ за 13 років у Мецці. При цьому прагненні Мусаба неможливо і поруч поставити з прагненнями Посланця ﷺ. Врешті решт, саме у Медині, а не у Мецці була встановлена Ісламська Держава.

Ґрунтуючись на вищесказаному, треба розуміти, що поруч з прагненням до перетворення, повинні бути: якісна діяльність, вибір услюбів (способів), розвиток потенціалу, ведення діяльності у різних регіонах і т.д. Але, повторюсь іще раз, усе це протікає у сфері, де домінує людина. Тому за дії у цій сфері і буде запитана людина у Судний день. Отож, є ваджибом для людини належним чином вести діяльність по перетворенню суспільства, і неважливо, займе це багато часу чи мало. Людина не повинна слабшати від виникаючих складнощів на цьому шляху, не повинна дозволити своїй волі і рішучості ослабнути через потрясіння і перешкоди. Навпаки, вона повинна залишатись непохитною як гора, такою, яка гордо іде по прямому шляху, стійка на істині, піддає себе звіту за якість участі у діяльності по перетворенню, виконувати цю діяльність найкращим чином, покладатись лише на Аллаха, лише Його просити по допомогу і милість на протязі днів і ночей.

Що стосується кінцевого результату перетворення, то це відноситься до сфери, яка домінує над людиною. Тому ми не можемо реалізувати перетворення суспільства, коли побажаємо, тобто сьогодні чи завтра, не можемо позначити місце, де це здійсниться. Отож, буде неправильно впадати у відчай і розчарування, якщо процес перетворення затягується на довгі роки, а труднощі накопичуються усі більше і більше. Навпаки, ми повинні продовжити свою діяльність, дотримуватись істини, бути щирими, проявляти серйозність, докладати старанність, вдосконалюватись в услюбах та аналізувати їх. Адже Аллах допомагає праведним рабам!

Також треба врахувати, що тривалість шляху не означає, що людину спіткала поразка чи що було допущені рокові помилки. Адже сам Посланець ﷺ був відкинутий суспільством Мекки, де він робив Таляб ан-Нусра (звернення по допомогу) більше 10 разів, але йому було відмовлено. Деякі відмовили йому ﷺ у жорсткій формі настільки, що пролилась його ﷺ кров. Потім була надана допомога із Медини, а не із Мекки, хоч  саме в останній був початок пророцтва. І нікому не прийде у голову сказати, що Посланець у ﷺ припустився помилок, а Мусаб зробив так, як треба.

Що стосується слів Всевишнього:

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡ

«Воістину, Аллах не змінює положення людей, поки вони не змінять самих себе» (13:11), —

то це пов’язано з шаріатським хукмом: хто бажає досягти перетворення, то повинен серйозно, старанно і щиро підійти до цієї діяльності.

Підбиваючи підсумки:

1) Діяльність по перетворенню суспільства є фардом. Але при цьому треба розуміти, що вона відноситься до сфери, де домінує людина.

2) Кінцевий результат процесу перетворення, час і місце відносяться до сфери, яка домінує над людиною. Отож, людина не повинна впадати у відчай і опускати руки, коли обіцяна допомога затримується.

3) Тривалість шляху не означає, що були допущені рокові помилки. Адже Аллах сказав:

إِنَّ ٱللَّهَ بَٰلِغُ أَمۡرِهِۦۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَيۡءٖ قَدۡرٗا

«Аллах доводить до кінця Свою справу. Аллах встановив міру для кожної речі» (65:3).

4) Всевишній Аллах не здійснює перетворень у суспільстві руками лінивих і безтурботних людей. Навпаки, Він дає це тим, хто проявляє старанність і щирість. Адже Аллах — Той, Хто надає допомогу!

 


6 Рабі уль-авваль 1430 р.х.
02.03.2009 р.