Прикриття стоп

Відповіді на питання
Друкарня

від Умму Садін аль-Макдісії

Питання:

Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху. Нехай Аллах прийме Ваше поклоніння. Я прошу Аллаха, щоб Він вшанував Вас і нас перемогою, владою, і надав Вам сприяння, вшанував Вас встановленням Другого Праведного Халіфату, де Ви будете шостим праведним халіфом. Адже Аллах Покровитель і Він над усілякою річчю владний!

Дорогий шейх, у книзі «Соціальна система» у розділі «Дивитись на жінку» говориться:

«Відносно джильбабу (верхнього одягу у виді покривала чи цільного плаття) у якості умови ставиться те, щоб він був опущений донизу і закривав ступні ніг , оскільки в аяті Всевишній Аллах говорить:

يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّۚ

«опускати свої джильбаби» (33:59), —

тобто опускати їх донизу. У цьому аяті частка «مِنْ» служить для пояснення , а не для виділення із загального якоїсь його частини. Від Ібн Умара передано:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خَيْلاَء لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَة فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ بِذُيُولِهِنَّ قَالَ يُرْخِينَ شِبْرًا فَقَالَتْ إِذَا تَنْكَشِفُ أَقْدَامُهُنَّ قَالَ فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لَا يَزِدْنَ عَلَيْهِ

«Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Той, хто гордовито волочить свій одяг по землі, не буде у Судний день вшанований погляду Аллаха». Умму Саляма спитала: «Що робити жінкам зі своїми подолами?». Посланець ﷺ відповів: «Нехай опускають на п’ядь». Тоді Умму Саляма сказала: «У такому випадку ступні будуть відкриті». Посланець ﷺ сказав: «Нехай опускають на лікоть і не більше»» (ат-Тірмізі).

Це ясно говорить про те, що одяг (покривало чи цільне плаття), яке жінка надягає поверх іншого свого одягу, повинно бути опущено донизу і закривати ступні. Якщо ж ступні закриті носками чи взуттям, то немає необхідності покривати їх знов, але це не може замінити опускання одягу донизу і не може вказувати на те, що одяг опущений» (кінець).

1) Я відчула деяке протиріччя між: «Це ясно говорить про те, що одяг (покривало чи цільне плаття), яке жінка одягає поверх іншого свого одягу, повинно бути опущено донизу і закривати ступні» і «Якщо ж ступні закриті носками чи взуттям». Як зрозуміти цей момент? Чи повинна жінка покривати свої стопи подолом джильбабу? Чи покриття їх носками досить, і немає потреби опускання подолу джильбабу поверх них?

Іще дещо, дорогий шейх, прошу пробачити за те, що обтяжую Вас:

2) Питання стосується хадісу від Ібн Умара: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خَيْلاَء لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَة فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ بِذُيُولِهِنَّ قَالَ يُرْخِينَ شِبْرًا فَقَالَتْ إِذَا تَنْكَشِفُ أَقْدَامُهُنَّ قَالَ فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لَا يَزِدْنَ عَلَيْهِ

«Той, хто гордовито волочить свій одяг по землі, не буде у Судний день вшанований погляду Аллаха». Умму Саляма спитала: «Що робити жінкам зі своїми подолами?». Посланець ﷺ відповів: «Нехай опускають на п’ядь». Тоді Умму Саляма сказала: «В такому випадку їх ступні будуть відкриті». Посланець ﷺ сказав: «Нехай опускають на лікоть, і не більше» (ат-Тірмізі).

Від якого місця Умму Саляма відміряла, від щиколотки чи середини стопи? Наскільки жінка повинна опускати свій джильбаб? Чи повинен джильбаб волочитись по землі, чи досить його краями приховати стопи, чи досить надягнути носки?

Нехай Аллах благословить Вас і Ваші старання.

Умму Садін аль-Макдісія

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

а) Раніше жінки, зокрема — ті, які жили у пустелі, ходили босоніж чи надягали сандалі, чи щось подібне, що не дозволяло до кінця покривати стопи. Але коли їх одяг волочився по землі, то це давало можливість приховувати ступні під час ходьби. Після того, як Посланець Аллаха ﷺ заборонив волочити одяг по землі через високомірність, Умму Саляма зауважила, що якщо одяг не волочиться по землі під час ходьби, то стопи жінки стають видні, оскільки вони нічим не покриті. Тому вона спитала Посланця Аллаха ﷺ:«Що робити жінкам зі своїми подолами?», — оскільки до цього жінки волочили краї свого джильбабу чи аби (вид одягу) по землі, щоб їх стопи не були видні. Тоді Посланець ﷺ дозволив опустити краї одягу спочатку на п’ядь, а потім на лікоть, тобто рівно настільки, щоб при ходьбі стопи приховались під одягом.

Сама тема стосується волочіння країв одягу по землі, щоб стопи були приховані від очей, тобто питання було пов’язане з покриттям стоп. Іншими словами, волочіння країв джильбабу по землі було заради покриття стоп. Отож, іллятом (мотивом) в волочінні одягу по землі (а не просто в опусканні донизу), буде покриття стоп. Треба пам’ятати, що присутність чи відсутність мотивованої речі (маалюль) напряму залежить від свого ілляту (мотиву). Тому, якщо будуть покриті стопи, тоді немає необхідності волочити краї одягу по землі. І буде достатнім опустити краї одягу лише до покритих ступень, щоб втілити у житті зміст слів у аяті «опускати донизу»:

يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ

«опускати свої джильбаби» (33:59).

б) Що стосується того, від якого місця Умму Саляма відмірювала п’ядь чи лікоть, то питання полягало у волочінні одягу по землі. Саме про це спитала Умму Саляма. Вона помітила, що від час ходьби, коли одяг волочився по землі, то у жінок ставали видні стопи ніг. І це правильно. Адже коли жінки ходять босоніж чи надягають сандалі, і при цьому краї їх одягу не волочаться по землі, то під час ходьби частини стоп будуть оголені. З урахуванням цього Посланець ﷺ дозволи їй опускати краї одягу на п’ядь, адже хадіс стосувався волочіння одягу по землі. Слово «جَرّ» (волочити) стосується землі, тобто мова йде про п’ядь, яка буде нижче стоп і волочиться по землі.

Я повторюсь, опускання одягу повинно бути настілки , щоб під час ходьби стопи не були видні. Якщо ж стопи покриті носками, то буде досить опустити краї джильбабу до покритої частини стоп, тобто до щиколоток.

 

26 Рабіъуль-авваль 1435 р.х.
27.01.2014 р.