Хадіси Пророка ﷺ, які забороняють дві угоди в одній домовленості

Відповіді на питання
Друкарня

Адресовано Jaber Thawabta‎

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі!

Питання відносно домовленості:

Ми пануємо орендувати землю (з метою видобутку каміння) за фіксовану суму, у випадку ж якщо каміння виявиться неякісним — перевести форму оплати оренди від фіксованої до відсотку від продажу каміння. Чи дозволений подібний вид угоди, тому що в одному договорі присутні два види договорів? Прохання дати відповідь у найкоротші строки.

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

Дорогий брате, включення одного договору в інший при наявності обумовленості неприпустимо. Ви говорите, що перший договір — про оренду і він обумовлений тим, що якщо камінь виходить неякісним, то домовленість із оренди переходить в торгівлю, звідки оплата за землю здійснюється у відсотковому відношенні від продажу каміння. Усе ж таки Ваше питання залишається неясним, оскільки Ви не вказали, що маєте на увазі під виразом «у відсотковому відношенні». В усякому разі, із змісту питання розуміється, що мова йде про один договір, який не відноситься до першому договору оренди.

Якщо ґрунтуватись на цьому ствердженні, то тут можна застосувати хадіси Пророка ﷺ, які забороняють дві угоди чи домовленості в одному договорі:

— Ат-Тірмізі вивів в своєму «Сунані» хадіс, переданий від Абу Салами, що Абу Хурайра (р.а.) сказав:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ عَنْ بَيْعَتَيْنِ فِي بَيْعَةٍ

«Посланець Аллаха заборонив здійснювати дві домовленості в одній».

Абу Іса сказав: «Хадіс Абу Хурайри — хасан хадіс».

— Ахмад вивів в своєму «Муснаді» від Абдуррахмана ібн Абдуллаха ібн Масуда, що його батько сказав:

نَهَى رَسُولُ اللهِ عَنْ صَفْقَتَيْنِ فِي صَفْقَةٍ وَاحِدَةٍ

«Посланець Аллаха заборонив укладати дві угоди в одній».

У другому томі «Ісламської особистості» у главі про купівлю-продаж у розстрочку говориться наступне:

«Отож, якщо одна із сторін купівлі-продажу скаже: «Я продав тобі свій дім за тисячу грошових одиниць за умовою, що ти продаси мені свій дім за тисячу грошових одиниць», — а друга сторона відповість: «Я згоден», — то це буде одним договором купівлі-продажу, в якому мало місце два договори купівлі-продажу, що не дозволено Ісламом, оскільки Пророк ﷺ зборонив укладати два договори купівлі-продажу в одному договорі і дві торгові угоди в одній».

Таким чином, даний договір недійсний. І, як я сказав, моя відповідь заснована на тому, що у питанні вираз «у відсотковому відношенні» був зрозумілий як поява нового договору про купівлю-продаж каміння, а не входило у початковий договір про оренду. Інакше кажучи, договір про оренду за фіксовану плату переходить в договір, який залежить від обсягу продажів добутого каміння. Якщо малось на увазі дещо інше, то перефразуйте, будь ласка, своє питання і задайте його повторно. Нехай Аллах завжди буде з Вами!

 

Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
26 Рабі уль-авваль 1440 р.х.
04.12.2018 р.

Низка відповідей вченого, аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти на питання відвідувачів його сторінки в «Facebook». Відповідь на питання по фікху.