«До могил треба проявляти повагу. Не дозволяється їх викопувати або сидіти на них»

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Від Хасана Мухаммада

Питання: Мир Вам, милість Аллаха і Його благословення! Нехай береже Вас Аллах, наш амір і шейх! Нехай Аллах надасть Вам допомогу і дасть перемогу!

Дорогий наш шейх, до Вас термінове питання, якщо дозволите, яке потребує відповіді, щоб ми знали, як вчинити у даній ситуації, яка, як нас сповістили, має статися...

Ситуація наступна: є проект по будівництву сонячних батарей на сваях, і внаслідок кризи з електроенергією, від якого страждає місто Ятта у провінції Хеврон, люди хочуть реалізувати цей проект. Але проблема, з приводу якої я звертаюсь, полягає у тому, що батареї хочуть встановити поверх площі землі у 15 дунам (1,5 га), на якій розташовано кладовище — як старі, так і нові могили. Чи дозволено встановити ці батареї на сваях, як на самих могилах, так і поруч з ними, щоб батареї розташовувались зверху над могилами?

Нехай Аллах воздасть Вам благом!

Відповідь:

І Вам мир, милість Аллаха і Його благословення!

Посланець Аллаха ﷺ пояснив нам, що до могил повинна бути проявлена повага, їх не можна викопувати або сидіти на них, а також вести над ними усіляку роботу, яка їх зачіпає і порушує повагу до них. Докази тому — наступні:

1. Вивів Абу Дауд від Аіши (р.а.), що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

كَسْرُ عَظْمِ الْمَيِّتِ كَكَسْرِهِ حَيّاً

«Зламати кістку мертвого — те ж саме, що зламати живого».

У книзі «АунуМабуд» — шарху до «Сунан» Абу Дауда — пишеться наступне: «Пояснюючи причину хадісу, Суюті сказав, що передається від Джабіра (р.а.): «Ми пішли разом з Посланцем Аллаха ﷺ на джаназа, Пророк ﷺ сів на краю могили, і ми сіли разом з ним. Коли могильщик витягнув стару кістку чи передпліччя і пішов ламати її, Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا تَكْسِرْهَا فَإِنَّ كَسْرَكَ إِيَّاهُ مَيِّتاً كَكَسْرِكَ إِيَّاهُ حَيّاً وَلَكِنْ دُسَّهُ فِي جَانِبِ الْقَبْرِ

«Не ламай її. Зламати її мертвою — те ж саме, що зламати живою. Всунь її поруч з могилою».

Це означає, що якщо там знаходилась кістка, то до неї треба поставитись бережно і залишити у землі.

Відповідно, розкопувати могили мусульман не дозволено, доки кості не розпадуться у прах, після чого дозволяється обробляти ці землі, будувати на них споруди і вести іншу дозволену діяльність. Якщо кості іще присутні, то могили не можна розкопувати, неможна вбудувати на них дома і вести на них інші роботи, окрім як в індивідуальних випадках, пов’язаних з самим покійником і т.п., як про це прояснюється у текстах. Відносно ж того, скільки часу вимагається для визначення розпад решток до стану праху, то це треба питати у спеціалістів, які знають специфіку місцевих ґрунтів.

2. Усі вчені фікху одностайні у тому, що сідати на могилу для випорожнення нужди не дозволено, але немає єдиної думки у тому, коли людина сідає для чогось іншого... У Кувейтській енциклопедії по фікху пишеться:

«Ханафіти, шафаїти та ханбаліти сказали, що сідати на могили макрух згідно переданому Абу Марсудом аль-Ганаві, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لاَ تَجْلِسُوا عَلَى الْقُبُورِ وَلاَ تُصَلُّوا إِلَيْهَا

«Не сідайте на могили і не звертайтесь з мольбами до них».

Від Абу Хурайри (р.а.) передається, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لأَنْ يَجْلِسَ أَحَدُكُمْ عَلَى جَمْرَةٍ فَتُحْرِقَ ثِيَابَهُ فَتَخْلُصَ إِلَى جِلْدِهِ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَجْلِسَ عَلَى قَبْرٍ

«Якщо хтось із вас сяде на гарячий вуглик так, що той пропалить його одяг і дійде до шкіри, то це буде краще для нього, аніж сісти на могилу».

З цього приводу ханафіти та шафіїти сказали: «Якщо людина захоче відвідати могили, то нехай сяде подалі або поруч згідно ступеня відносин з покійником при його житті». Висловлювання шафіїтів гласить: «Тому, хто відвідує могилу, варто наблизитись до неї не більше, аніж при візиті до покійника, коли той був іще живий».

Тахаві передає від ханафітів, відносячи висловлювання до Абу Ханіфи, Абу Юсуфу та Мухаммаду, про дозволеність сидіти на могилі. До цієї думки також схиляються і малікіти згідно тому, що передається від Алі (р.а.), який клав голову на могилу і сидів на ній. Тафаві сказав: «Немає абсолютно ніякого макруху у тому, щоб сісти для читання (Корану)».

3. Тому, якщо люди хочуть побудувати сонячні батареї на сваях поверх землі площею у 15 дунамів, де знаходиться кладовище, як нові, так і старі могили,, то нехай звернуть увагу на наступне:

Чи можуть ці сваї бути встановлені і батареї експлуатуватись без того, щоб наступати на могили, пошкодити їх, розкопати, вирвати частину кісток на поверхню, особливо, що стосується старих могил? Я від такого відсторонююсь... Якщо ж Ви скажете: «Ми гарантуємо, що не наступимо ані на жодну могилу, ані жодна свая не увійде ані у жодну могилу на новому кладовищі», — то ці слова іще можна виправдати, адже нові могили видні наочним чином і віддалитись від них можливо... Проте якщо на старому кладовищі неможна визначити, де саме кордони могил, то як вони гарантують, що не пройдуться по ним зверху і т.д.?

Згідно цьому, заради уникнення хараму або як мінімум, макруха, відстороніться від кладовищ і зайдіть інше місце... Аллах більш Знаючий та Мудрий.

Ваш брат Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта
11 Рабі уль-авваль 1440 р.х.
19.11.2018 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбуку» «Фікх»