Пост у перші десять днів місяця Зуль-хіджа

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: Ассаляму алейкум, дорогий шейх!

Моє питання пов’язано з постом у перші десять днів місяця Зуль-хіджа. Чи вважається цей пост бажаним (мустахабб) і чи входить у число благих діянь? Або ж це нововведення (біда), яке не передавалось від Посланця Аллаха (с.а.с.)? Я читав хадіси по цій темі, і мені здалось, що вони суперечать один одному, чи можна їх об’єднати? Нехай винагородить Вас Аллах!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Є повідомлення про пост у перші дев’ять днів місяця Зуль-хіджа, а також про пост у дев’ятий день. Є повідомлення про достоїнство благих діянь у перші десять днів місяця Зуль-хіджа. Але також повідомляється від Аіші (р.а.), що вона не бачила Посланця Аллаха (с.а.с.) тримаючим пост у ці десять днів. Нижче ми наведемо ці хадіси, а потім об’єднаємо їх за допомогою Аллаха:

Хадіси про пост у перші дев’ять днів місяця Зуль-хіджа.

1 — Пост у перші дев’ять днів місяця Зуль-хіджа, у тому числі — у день Арафа:

• Приводить Муслім у книзі «Сахіх» від Абу Катади, що Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

ثَلَاثٌ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ فَهَذَا صِيَامُ الدَّهْرِ كُلِّهِ صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ، رَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُوَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ

«Три дні посту кожен місяць і пост у Рамадан (із року у рік) подібні постійному посту. І, воістину, я сподіваюсь, що за пост у день Арафа Аллах пробачить гріхи за минулиий і наступний рік, воістину, я сподіваюсь, що за пост у день Ашури Аллах пробачить гріхи за минулий рік».

• Приводиться у книзі «Сахіх» Мусліма, що Абу Катадааль-Ансарі сказав:

سُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ عَرَفَةَ قَالَيُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ

«Посланця Аллаха (с.а.с.) спитали про пост у день Арафа, і він сказав: «Він спокутує гріхи, скоєні на протязі минулого і майбутнього років».

• Приводить Ахмад у книзі «Муснад» від Хунайда ібн Халіда, який повідомив від своєї дружини, а та передала від дружин Посланця Аллаха (с.а.с.):

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ تِسْعَ ذِي الْحِجَّةِ

«Посланець Аллаха (с.а.с.) постився перші дев’ять днів місяця Зуль-хіджа».

Також хадіс приводиться у книзі аль-Байхаки «Шуаб аль-іман» та у книзі Абу Дауда «Сунан».

2 — Праведні діяння у перші десять днів місяця Зуль-хіджа:

• Приводить Бухарі у книзі «Сахіх» від  Саіда ібн Джубайра, далі — від Ібн Аббаса, що Пророк (с.а.с.) сказав:

مَا الْعَمَلُ فِي أَيَّامٍ أَفْضَلَ مِنْهَا فِي هَذِه، قَالُوا‏:‏ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ‏؟ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ إِلَّا رَجُلٌ يَخْرُجُ يُخَاطِرُ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ بِشَيْءٍ

«Немає справ краще, аніж здійснювані на протязі цих (днів)». Люди спитали: «І навіть джихад на шляху Аллаха?». Посланець Аллаха (с.а.с.) відповів: «І навіть джихад на шляху Аллаха, якщо тільки у ньому не брала участь людина, яка ризикувала і собою, і своїм майном, і не принесла назад ані того, ані другого».

• Приводиться у книзі аль-Байхаки «Сунан аль-кубра» від Саіда ібн Джубайра, далі — від Ібн Аббаса, що Пророк (с.а.с.) сказав:

مَا الْعَمَلُ فِي أَيَّامٍ أَفْضَلَ مِنْهُ فِي عَشْرِ ذِي الْحِجَّةِ، قَالُوا‏:‏ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ‏؟ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فِي سَبِيلِ اللهِ ثُمَّ لاَ يَرْجِعُ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ

«Немає праведних справ краще, аніж здійснювані у перші десять днів місяця Зуль-хіджа». Його спитали: «І навіть джихад на шляху Аллаха?». Пророк (с.а.с.) відповів: «І навіть джихад на шляху Аллаха, якщо тільки людина не брала участь у ньому собою і своїм майном, а потім не принесла назад ані того, ані другого».

Також хадіс приводить Ібн Хіббан у книзі «Сахіх».

3 — Хадіс матері правовірних Аіші (р.а.):

Приводить Муслім у книзі «Сахіх» від Абу Бакра ібн Абу Шайби, Абу Курайба та Ісхака, які повідомили від  Абу Муавії, далі — від аль-Амаша, далі — від Ібрахіма, далі — від аль-Асвада, що Аіша (р.а.) сказала:

مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم صَائِمًا فِى الْعَشْرِ قَطُّ

«Я ніколи не бачила Посланця Аллаха (с.а.с.) тримаючим пост у ці десять днів».

Об’єднання цих хадісів:

Перша частина хадісів показує, що Посланець Аллаха (с.а.с.) постився перші дев’ять днів місяця Зуль-хіджа, особливо у день Арафа.

Другі хадіси показують достоїнство праведних справ у перші десять днів місяця  Зуль-хіджа.

Хадіс Аіші (р.а.) говорить про те, що вона не бачила Посланця Аллаха (с.а.с.) тримаючим пост у перші десять днів місяця Зуль-хіджа.

У третьому томі книги «Особистість і перевага» («Таадульватараджіх») у сьомому пункті пишеться: «Підтверджуючому доказу віддається перевага над заперечуючим. Якщо зустрінуться два докази, один із яких підтверджує, а другий заперечує, то перевага віддається на користь підтверджуючого через більшого знання передавача. Це подібно повідомленню Біляля про те, що Пророк (с.а.с.) увійшов у дім і зробив намаз, тоді як Усама сказав, що Пророк (с.а.с.) увійшов і не зробив намаз. У цьому випадку перевага віддається повідомленню Біляля».

Таким чином, підтверджуючому тексту віддається перевага над заперечуючим. Хадісам, які говорять про те, що Посланець Аллаха (с.а.с.) постився у день Арафа і перші дев’ять днів місяця Зуль-хиджа, віддається перевага над хадісом Аіші (р.а.). Отож, пост у перші дев’ять місяців Зуль-хіджа, особливо у дев’ятий день Арафа, не є нововведенням (біда). Навпаки, за цим послідує велика нагорода.

 

Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
25 Зуль-када 1440 р.х.
28.07.2019 р.