Вимагати свої права через суд

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

від Рібхи Абу Муаза

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Держава зобов’язує роботодавця дотримуватись трудового кодексу у відношенні робочих, але роботодавець ухиляється від цього. У результаті в умовах кризи робочих місць і жадібності роботодавців права робочих порушуються. Єдиним виходом залишається вимагати свої права через суд, щоб зобов’язати роботодавця виконати права робітників. Звідси питання: чи буде грішним той, хто звернуся до суду тієї чи іншої держави, якщо у відношенні нього була скоєна несправедливість?

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Ви питаєте про хукм у відношенні робітника, який вимагає дотримання своїх прав, гарантованих державою.

Відповідь полягає у тому, що дозволяється звертатись до законів держави, якщо мова йде про відстоювання прав чи про відведення від себе несправедливості, дотримання чи усунення яких вимагає Шаріат. Якщо робітник вимагає дотримання своїх прав, гарантованих світським законом, а не законом Шаріату, у такому випадку заборонено вдаватись до світського законодавства. Якщо ж мова йде про права, які гарантуються не лише світським законом, а й законом Шаріату у тому числі, тоді дозволяється звертатись до світського законодавства.

Наприклад:

— У відношенні чоловіка скоїли несправедливість і посадили у в’язницю за те, що, що він говорить слова істини. У такому випадку Іслам вимагає захистити його, тому буде дозволеним звернутись до того, хто зможе захистити його права у суді і звільнити із в’язниці.

— У випадку, коли у людини вкрали майно, Іслам зобов’язує повернути майно хазяїну. Отож, у такому випадку дозволено звернутись до того, хто зможе захистити права потерпілого і повернути йому вкрадене майно.

— Хтось продав свій дім іншій людині на умовах, що частина грошей буде сплачена одразу, а решта — згодом. Проте покупець, сплативши першу частину грошей, відмовляється виплачувати решту чи взагалі заперечує наявність боргу перед продавцем, при цьому він вже вселився у придбаний дім. У такій ситуації Іслам вимагає відновити право продавця, тому дозволено звернути до того, хто зможе відстояти права продавця і добитися отримання решти суми за дім від покупця.

Таким чином, якщо робітник, який отримує певну плату згідно з трудовим договором між ним і роботодавцем, раптом несправедливо позбавляється її, то у такому випадку дозволяється звернутись до тих, хто відстоїть його право. Причина цього полягає у тому, що Іслам зобов’язує роботодавця оплачувати труд робітника.

Тобто, якщо те чи інше право закріплене Шаріатом, то у його відстоюванні дозволяється звертатися до того,хто відстоїть його у суді. Якщо ж трапляється так, що різні права закріплені світським законом, але вони суперечать Шаріату, то заборонено звертатись до тих, хто допоможе відстояти їх у суді.

Наприклад:

— Відстоювати право акціонера акціонерного товариства у розподілі прибутку на підґрунті того, що порушуються умови договору про розподіл прибутку і що людина отримує меншу частку прибутку, аніж очікувалось. У цьому випадку неприпустимо захищати права акціонера, оскільки вони хоч і гарантовані світським законом, але суперечать Шаріату. Причина цього полягає у тому,що акціонерні компанії в основі недійсні по Шаріату (батиль), а, отож, і їх прибуток не визнається Шаріатом. Для мусульманина є ваджибом вийти із такої компанії в основі.

— Клієнт банку виявляє порушення по виплаті свого депозиту, і сума відсоткових виплат виявляється нижче оговореної в умовах з банком. У такому випадку забороняється звертатись до суду, щоб відстояти право, надане світським законом, оскільки воно заборонено Шаріатом. Для мусульманина з самого початку було ваджибом розірвати відсотковий договір з банком.

Підбиваючи підсумки: вимагати права, гарантовані світським законом і не заборонені Шаріатом, дозволено. Проте, якщо ці права суперечать Шаріату, але гарантуються світським законом, у такому випадку заборонено відстоювати їх через суд.

Я сподіваюсь, що цієї відповіді буде досить.

 


10 Шабана 1441 р.х.
03.04.2020 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» на тему «Фікх»