Шахіди аль-Ахіра (у Наступному житті) і тема «када ва кадар»

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

від MutazQawasmi

Питання: Шановний шейх! Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух. Нехай Аллах благословить Вас і дарує перемогу вашими руками! У мене виникло питання щодо теми «кадавакадар», яка розкривається у книзі «Ісламська особистість», 1 том.

У книзі про дію, які відбуваються у сфері, що домінує над людиною, яка (сфера) не є наслідком прояву природних законів Всесвіту, говориться: «Тому він не буде винагороджений чи покараний за них».

Звідси питання: як узгодити цей вираз з хадісами, в яких говориться, що померлий від хвороби живота, потонулий, загиблий під уламками (будівлі) є шахідами аль-Ахіра? Іншими словами, вони усе одно отримають велику нагороду, навіть якщо це трапилось не по їх волі.

Відповідь:

Ва аляйкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятух!

Дорогий брате! Тема «кадавакадар» стосується винагороди чи покарання за вчинки, які робляться по власній волі людини. Іншими словами, усі дії, які робляться людиною по своїй ініціативі, і є предметом винагороди чи покарання. Тому, якщо людина скоїть харам, то за це вона буде покарана, якщо ж виконає який-небудь фард, то за це набуде нагороди, і т.д.

Що стосується дій, які відбуваються у сфері, що домінує над людиною, тобто відбуваються без її права, то вони не є предметом винагороди чи покарання. Причина цього полягає в тому, що людина позбавлена права вибору, а отож, вона не у змозі уникнути їх.

Що стосується того, що Аллах вшанував людину тим чи іншим достоїнством за те, що трапилось з нею без її вибору, то це інше питання, і воно ніяк не відноситься до теми «кадавакадар» у питанні «винагорода чи покарання». Нагорода людині за те, що трапилось з нею — це милість і почесть до неї від Аллаха. А це вже інше питання.

Таким чином, положення померлого від хвороби живота, померлого від чуми та інших, хто отримав статус шахіда, не розглядається у площині того, що вони зробили добровільний вчинок, щоб наблизитись до Аллаха, а отож, заслуговують нагороди за це. Іншими словами, до них не відноситься хадіс Посланця (с.а.с.):

اَلْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ وَالسَّيِّئَةُ بِمِثْلِهَا إِلَّا أَنْ يَتَجَاوَزَ اللَّهُ عَنْهَا

«… Нагорода за кожну благу справу буде (для людини щонайменше) від десятикратної і до семисоткратної. Що ж стосується поганої справи, то воздасться за неї тільки рівним, якщо тільки Аллах не пробачить це погане» (Бухарі).

Адже статус шахіда — це милость і почесть з боку Аллаха щодо людини.

Я сподіваюсь, що цієї відповіді буде досить. Усе ж таки, Аллах знає краще!

 

Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
16 Рамадана 1441 р.х.
09.05.2020 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» на тему «Фікх»