Утримання автомобіля до повного погашення його вартості

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахи ва баракятуху!

Моє питання, шейх, полягає у тому, що автоділери і автосалони при продажі автомобіля не віддають автомобіль покупцю, поки не будуть усунуті усі сумніви і не буде погашена уся вартість автомобіля. Чи припустимо купувати автомобіль таким чином?

Махмуд Натор

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

Раніше, 24 травня 2015 року, ми дали вичерпну відповідь на це питання. Мабуть, Ви не читали його, і тому я знов дам свою відповідь.

Дане питання відоме у фікху під назвою «Утримання товару у якості застави, поки не буде виплачена його вартість». Під цим мається на увазі, що куплений товар залишається у якості застави у продавця до тих пір, поки покупець не виплатить повну вартість товару. Дане питання не виникло б, якщо б продавець і покупець вчиняли так, як наводиться у хадісі від Джабіра ібн Абдуллаха, де Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

رَحِمَ اللهُ رَجُلًا سَمْحًا إِذَا بَاعَ وَإِذَا اشْتَرَى وَإِذَا اقْتَضَى

«Нехай помилує Аллах того чоловіка, який проявляє великодушність, коли продає, купує і судиться!»(Бухарі).

Проте часто продавець і покупець суперечать відносно отримання товару і оплати за товар. Враховуючи такі проблеми, продавець після укладання договору купівлі-продажу може вдатися до утримання товару у якості застави до тих пір, поки не буде виплачена уся вартість товару. Саме через це і виникає дане питання. Відносно цього питання серед факіхів є різні точки зору. Одні дозволяють утримувати товар у якості застави, але при певних умовах, інші забороняють робити подібне, треті в одному випадку дозволяють, а в іншому забороняють, і т.д.

Після дослідження цього питання мене більше переконало наступне

1) Вид товару:

а) Товар може бути із категорії макіль (відмірюваних), маузун (зважуваних) чи мазру (сипучих) і т.д., наприклад, рис, бавовна, тканина і інші види.

б) Товар може бути не із категорії макіль (відмірюваних), маузун (зважуваних) і т.д., наприклад, автомобіль, дім, тварини та ін.

2) Ціна товару:

а) Оплата може відбуватись на місці, за готівку, наприклад, коли за 10000 грошових одиниць, оплачених на місці, купується товар.

б) Оплата за товар може бути з відстрочкою на певний строк, наприклад, купив товар за 10000 з відстрочкою в один рік.

в) Частина ціни може бути виплачена одразу, а частина — через певний строк. Наприклад, при купівлі товару у якості оплати дається 5000, а решта 5000 через рік чи по частинам у виді щомісячних платежів.

3) Постанова Шаріату буде відрізнятись в залежності від вищевказаних положень:

Перше положення, коли товар не відноситься до категорій макіль (відмірювані речі), маузун (зважувані речі), наприклад, продаж дому, автомобіля, тварин:

1) Ціна за готівковий розрахунок, тобто покупка автомобіля за готівку у розмірі 10000, і це повинно бути обговорено у договорі купівлі-продажу.

У цьому випадку продавець може утримувати товар, тобто залишити його у якості застави до тих пір, поки уся вартість товару не буде виплачена. Доказом цьому служить хадіс Абу Умами: «Я чув, як Пророк (с.а.с.) у своїй проповіді під час Прощального паломництва говорив:

اَلْعَارِيَةُ مُؤَدَّاةٌ وَالزَّعِيمُ غَارِمٌ وَالدَّيْنُ مَقْضِيٌّ

«Взяте у користування треба повертати; поручитель відповідає за того, за кого поручився, борг треба виплачувати» (ат-Тірмізі сказав, що це — хасан хадіс).

Вираз «борг треба виплачувати» вказує на те, що якщо покупець отримає товар до того, як заплатить ціну, то він вважається тим, хто купив його у борг, а отож, він повинен виплатити свій борг. Іншими словами, першочерговою задачею стоїть виплата боргу, поки покупка відбувається за готівковий розрахунок, тобто, спочатку треба оплатити вартість товару, якщо у договорі обговорений саме готівковий розрахунок. Проте у книзі «Бадаі ас-санаі фі тартібаш-шараі» Абу Бакра аль-Касані (помер у 587 р.х.) говориться: «Словами «الدَّيْنُ مَقْضِيٌّ» (борг треба виплачувати) Посланець Аллаха (с.а.с.) описав борг як те, що необхідно виплатити. І цей опис прийшов у загальній (амм)чи абсолютній (мутляк) формі. Якщо ж оплата вартості товару буде відбуватись після передачі товару, тобто з затримкою, то це не буде вважатись виплаченим боргом, про що говориться у хадісі, звідки і виникає протиріччя».

Отож, дозволяється утримувати товар у якості застави, поки уся сума не буде виплачена, а отож, тут немає боргу, адже у договорі купівлі-продажу мова йшла про оплату готівкою, а не про продаж у борг.

2) Покупка з оплатою через певний строк. Наприклад, покупка автомобілю за 10000 з виплатою через рік. В даному випадку не дозволяється утримувати товар у якості застави до тих пір, поки сума не буде виплачена, бо виплата через певний строк була оговорена у межах договору зі згоди продавця. У зв’язку з цим продавець не може утримувати товар у якості гаранту для виплати вартості товару, якщо він продав його з відстрочкою на певний час. Отож, він втратив своє право на утримання товару, а отож йому заборонено це робити, тому він повинен передати його у руки покупця.

3) Частина суми на місці, друга частина — з відстрочкою. Наприклад, при купівлі автомобілю частина суми 5000 оплачується на місці, а решта 5000 через рік або ж виплата буде відбуватись по частинам на протязі певного часу.

У цьому випадку продавцю дозволяється утримувати товар у якості застави, поки не будуть виплачені перші 5000, але після їх виплати заборонено утримувати товар з метою отримати решту суми,яка повинна бути виплачена у майбутньому. Про це ми згадали вище у пунктах 1 і 2.

Підбиваючи підсумки: дозволено продавцю утримувати у якості застави товар з метою отримати ту суму, як повинна бути оплачена одразу, якщо договір купівлі-продажу передбачає цю умову. У такому випадку дозволено продавцю утримувати товар, поки покупець не виплатить ту частину грошей, яка повинна бути оплачена одразу у межах договору.

І тут помилково буде задавати питання: як покупець може залишити у якості застави куплений товар до того, як отримає його на руки, тобто до того, як товар перейде у його майно? Адже куплений товар можна залишити у заставу тільки тоді, коли він отриманий на руки. Доказом цьому служить хадіс від Ібн Аббаса: «Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав Аттабу ібн Асіду:

إِنِّي قَدْ بَعَثْتُكَ إِلَى أَهْلِ اللَّهِ وَأَهْلِ مَكَّةَ فَانْهَهُمْ عَنْ بَيْعِ مَا لَمْ يَقْبِضُوا

«Я відправив тебе до жителів Мекки. Заборони їм продавати те, чого немає у них на руках»(Байхакий).

В іншому хадісі Хакім ібн Хізам спитав:

يَا رَسُولَ اللهِ إِنِّي أَبِيعُ بُيُوعًا كَثِيرَةً فَمَا يَحِلُّ لِي مِنْهَا مِمَّا يَحْرُمُ عَلَيَّ فَقَالَ لَا تَبِيعَنَّ مَا لَمْ تَقْبِضْ

«О, Посланець Аллаха, я роблю багато продажів, тому хотів спитати, що із них дозволено для мене, а що заборонено?», — на що він (с.а.с.) сказав: «Не продавай те, чого немає у тебе на руках»(ат-Табарані).

Ці хадіси недвозначно забороняють продавати те, чого немає на руках. Звідси і виникло питання.

Ставити питання таким чином буде неправильно, адже обидва хадіси стосуються товару, який продається як макіль (відмірювані речі) імаузун (зважувані речі). Що стосується товару, коли той не відноситься до цих категорій, наприклад, дім, автомобіль, тварини, то припустимо продавати їх до того, як вони були отримані на руки. Доказом цьому служить хадіс від Ібн Умара:

كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ فَكُنْتُ عَلَى بَكْرٍ صَعْبٍ لِعُمَرَ فَكَانَ يَغْلِبُنِي فَيَتَقَدَّمُ أَمَامَ الْقَوْمِ فَيَزْجُرُهُ عُمَرُ وَيَرُدُّهُ ثُمَّ يَتَقَدَّمُ فَيَزْجُرُهُ عُمَرُ وَيَرُدُّهُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعُمَرَ بِعْنِيهِ قَالَ هُوَ لَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ بِعْنِيهِ فَبَاعَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هُوَ لَكَ يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ تَصْنَعُ بِهِ مَا شِئْتَ

«Одного разу, коли ми знаходились у дорозі разом з Пророком (с.а.с.), я їхав на молодому ненавченому верблюді, який належав Умару. Я ніяк не міг з ним справитись, він постійно випереджав решту інших, (і, коли це траплялось) Умар прикрикував на нього і примушував повертатись. Але потім він знов вибігав уперед, і Умар знов кричав на нього і повертав назад. (Через деякий час) Пророк (с.а.с.) сказав Умару: «Продай його мені!», — на що Умар сказав: «Він твій, о, Посланець Аллаха!». Проте він (с.а.с.) знов сказав: «Продай його мені!». І тоді Умар продав його Посланцю Аллаха (с.а.с.), після чого Пророк (с.а.с.) сказав (звернувшись до мене):«Він твій, о, Абдуллах ібн Умар, роби з ним, що побажаєш»(Бухарі).

Тут мова іде про розпорядження товаром до його отримання на руки, а це однозначно вказує на повноцінне володіння ним до отримання на руки. Отож, дозволено продавати чи дарувати такий товар, оскільки продавець вже не вважається володарем даного товару.

Ґрунтуючись на вищесказаному, виходить, що зробити товар заставою до його отримання на руки дозволено тоді, коли такий товар можна продати до отримання його на руки. Проте це стосується тільки тих товарів, які не відносяться до речей категорії макіль (відмірюваних) імаузун (зважуваних ): дім, автомобіль, тварини і т.п. У випадку, коли договір купівлі-продажу був укладений на оплату одразу, чи на умовах, що частина оплати буде одразу, то дозволяється залишити товар у якості застави до отримання товару на руки, поки покупець не виплатить вартість повністю, чи ту частину, про оплату якої було оговорено.

Друге положення, коли товар відноситься до категорій макіль (відмірюваних), маузун (зважуваних) і т.д. Наприклад, купівля рису, бавовни, тканини, У цьому випадку неприпустимо утримувати товар у якості застави, і тут не враховується, чи буде оплата одразу чи у розстрочку (по частинам чи одним разом).

Якщо оплата за товар була обговорена з відстрочкою, то заборонено робити її у якості застави. Про це ми роз’яснили вище.

Якщо було обговорено, що оплата за товар відбудеться одразу, то і тут заборонено утримувати товар у якості застави. Причина цього полягає у тому, що утримання речей категорії макіль (відмірюваних) імаузун (зважуваних) до отримання їх на руки у якості застави заборонено, і про це говориться у хадісі Посланця Аллаха (с.а.с.), який ми приводили раніше. У випадку, коли було обговорено, що оплата за товар відбудеться одразу, продавець стоїть перед вибором між двома речами:

— або він продав товар на умовах, що оплата буде одразу, а після передачі товару у руки покупця проявляє терпіння, незалежно від того,віддав покупець гроші одразу чи віддасть трохи пізніше, при цьому не повинно бути утримання товару у якості застави;

— або він утримується від продажу товару, поки у якості застави не буде залишена яка-небудь річ.

Таким чином, у випадку, якщо в договорі купівлі-продажу товару із категорії макіль (відмірюваних) імаузун (зважуваних ) було обговорено, що оплата за товар відбудеться одразу або через деякий час (відстрочка)), то заборонено продавцю утримувати товар у якості застави, поки не буде виплачена уся вартість за товар».

До цього я схиляюсь, але Аллах знає краще!

 

Ваш брат Ата Ібн Халіль Абу ар-Рашта
1 Зуль-хіджа 1441 р.х.
22.07.2020 р.

Низка відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, на питання відвідувачів його сторінки у «Фейсбук»