Іджма — це хадіс, який не був переданий сподвижниками

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

від Абу Хамзи аш-Шарабаті

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху, дорогий шейх! Нехай Аллах дарує Вашими руками перемогу і владу Уммі, нехай Він прийме Ваше поклоніння.

У мене виникло питання відносно використання Іджма ус-Сахаба (одностайність сподвижників) у якості доказу у той час, коли є Коран і Сунна. У книзі «Ісламська особистість», 3 том, говориться: «Таким чином, Іджма ус-Сахаба — це консенсус по тому чи іншому хукму про те, що він є шаріатським хукмом. Іджма ус-Сахаба проливає світло на існування шаріатського доказу. Проте сподвижники не передали сам доказ, а передали його хукм».

Звідси декілька питань: якщо Іджма ус-Сахаба проливає світло на існування того чи іншого доказу, але при цьому не передає його, то чому ми використовуємо його у якості доказу, адже вже є Коран і Сунна? Наприклад, у книзі «Майно у державі Халіфат» говориться, що закят з дрібної рогатої худоби є обов’язковим згідно Сунні і Іджма ус-Сахаба. Також у книзі «Соціальна система», в темі «Розлучення», говориться, що в основі законності по Шаріату розлучення лежить Коран, Сунна і Іджма ус-Сахаба. Так чому ми використовуємо у якості доказу Іджма ус-Сахаба, коли є доказ із Корану і Сунни?

Нехай Аллах воздасть Вам благом. Вибачаюсь за те, що моє питання виявилось таким довгим.

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху. Нехай Аллах облагодіє Вас за Ваше дуа.

Моя відповідь буде наступною:

1) Відносно визначення Іджма, то у книзі «Ісламська особистість», 3 том, говориться: «Що стосується слова «Іджма», то в термінології вчених науки усуль аль-фікх під ним мається на увазі одностайність у тому, що хукм тієї чи іншої події є хукмом Шаріату…Таким чином, Іджма ус-Сахаба — це консенсус по тому чи іншому хукму у тому, що він є шаріатським хукмом. Іджма ус-Сахаба проливає світло на існування шаріатського доказу. Проте сподвижники не передали сам доказ, а передали його хукм».

2) Треба розуміти, що сподвижники знали щось від Посланця Аллаха (с.а.с.), і замість передачі нам його Сунни за допомогою ріваяту (усної передачі мови) вони передали нам хукм цієї Сунни за допомогою свого Іджма. Інакше кажучи, їх одностайність встала на місце Сунни. Саме звідси з’явився вираз про те, що Іджма ус-Сахаба проливає світло на доказ, тобто проливає світло на Сунну Посланця (с.а.с.), яка не була передана нам у виді тексту, через ріваят. Проте Іджма ус-Сахаба передала нам сам хукм цього тексту. Це означає, що Іджма ус-Сахаба встає на місце того доказу із Сунни, який не був переданий нам.

3) Коли ми використовуємо у якості доказу аят з хадісом, чи хадіс з хадісом, то також ми можемо використовувати аят з Іджма, чи хадіс з Іджма, оскільки Іджма — це такий же хадіс, просто він не був переданий нам сподвижниками за допомогою ріваяту, але був переданий нам його хукм. Повторюсь іще раз: Іджма — це хадіс, який не був переданий нам за допомогою ріваяту.

4) Є іще одна річ, на яку необхідно звернути увагу: передача одного із хукмів за допомогою Іджма ус-Сахаба поруч з передачею із Корану і Сунни лише зміцнює і підтверджує сам хукм,оскільки хукм, підтверджений Іджма ус-Сахаба, не може бути скасований. Причина цього полягає у тому, що Іджма ус-Сахаба трапилась після смерті Посланця (с.а.с.), а, як ми знаємо, скасування того чи іншого доказу може бути тільки іншим доказом. У даному випадку Іджма трапилася після смерті Посланця (с.а.с.),тобто після того, як припинилось ниспосилатись Одкровення. Отож, про скасування Іджма не може бути і мови. Саме тому ми сказали, що Іджма відносно того чи іншого хукму лише підтверджує і підсилює сам хукм, оскільки неможливо скасувати даний хукм.

5) Підбиваючи підсумки: використовувати у якості доказу хадіс з Іджма — це те ж саме, що використовувати один хадіс з іншим, чи використовування разом декількох доказів. Більше того, Іджма підсилює хукм і підтверджує його правильність.

Я сподіваюсь, що цієї відповіді буде досить, але усе ж таки, Аллах знає краще!

 

8 Зуль-хіджа 1441р.х.
29.07.2020 р.

 

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»