Здійснення п’ятничного намазу у дворі мечеті, яку зачинила влада

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

від Аміна аль-Джадіді

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Деякі шабаби та інші люди у Тунісі роблять п’ятничний намаз перед мечеттю, яка була зачинена владою. У зв’язку з цим ряд імамів заявив, що їх п’ятничний намаз — батиль (анулюється), оскільки намаз повинен здійснюватись у мечеті, а не за її межами.

Прошу Вас вказати нам на шаріатський хукм у даному питанні, а також роз’яснити, що повинні робити люди, коли мечеть зачинена.

Нехай Аллах благословить Вас.

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

П’ятничний намаз може здійснюватись як у самій мечеті, так і у громадських місцях, якщо вони доступні кожному бажаючому. Мається на увазі, якщо мечеть відкрита і не обмежує бажаючих зробити намаз, то в ній робиться намаз. Якщо ж в ній не залишається вільного місця, то дозволяється робити намаз на відкритих територіях. В усьому цьому важливо те, щоб простір не був приватним місцем, саме тому заборонено робити п’ятничний намаз у приватних домах. Намаз повинен проходити у мечетях, у громадських місцях, щоб доступ мав кожен бажаючий.

Якщо ж мечеті зачинені, то здійснений намаз на відкритій території буде правильним, і у цьому немає нічого страшного. Гріх же лягає на тих, хто зачинив мечеть, про це ми вже згадували в одній із своїх відповідей: «Гріх падає на державу, яка забороняє проводити п’ятничний намаз у мечетях або громадських місцях, тому що тексти Шаріату гласять про це, що розуміється із слів Всевишнього у Корані:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

«О ті, які увірували! Коли закликають на намаз у п’ятничний день, то скеровуйтесь до поминання Аллаха і залиште торгівлю. Так буде краще для вас, якщо б ви тільки знали» (62:9).

В аяті говориться, що мусульманин повинен скеровуватись до намазу без усіляких перешкод: «скеровуйтесь до поминання Аллаха і залиште торгівлю». Дане скерування — фард, тому що для свого виконання воно потребує залишити мубах (торгівлю)...Великий гріх паде на державу, як зачинила мечеті» (кінець цитати).

2) Більш детально дане питання описується у книзі «Закони намазу», яку видав Хізб ут-Тахрір. Наведемо цитати звідти: «Дозволяється робити п’ятничний намаз у місті, селі, мечеті, у будівлях на балансі міста, у громадських місцях (відкритої місцевості). Адже Посланець Посланник Аллаха (с.а.с.) робив п’ятничний намаз у місті. Передається від Ібн. Аббаса:

أَوَّلُ جُمُعَةٍ جُمِّعَتْ بَعْدَ جُمُعَةٍ جُمِّعَتْ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي مَسْجِدِ عَبْدِ قَيْسٍ بِجُوَاثَاءَ مِنَ الْبَحْرَيْنِ

«Перший п’ятничний намаз після зробленої у мечеті Посланця Аллаха (с.а.с.), був п’ятничний намаз, зроблений в мечеті Абду аль-Кайса в Джувасаі на території Бахрейну».

Джувас — це одне із селищ у Бахрейні.

Передав Абу Хурайра, що якось він написав Умару, питаючи його про п’ятничний намаз в Бахрейні(у той час Абу Хурайра займав пост аміла у цій провінції). На це Умар відповів йому у листі наступними словами:

جَمَّعُوا حَيْثُ كُنْتُمْ

«Збирайтесь для намазу там, де знаходитесь».

Що ж стосується того,що передається ніби від Пророка (с.а.с.):

لَا جُمُعَةَ وَلَا تَشْرِيقَ إلَّا فِي مِصْرٍ جَامِعٍ

«П’ятничний намаз і святкові намази можуть проводитись тільки у місті», —

то це недостовірний хадіс. Ахмад же сказав, що це взагалі не хадіс.

Відносно дозволу проведення п’ятничного намазу у громадському місці (відкритої місцевості) варто відзначити, що немає шаріатського тексту, який би обумовлював проведення намазу у подібних місцях, оскільки п’ятничний намаз схожий з іншими намазами. Якщо ж заявляється про якісь умови, які обмежують загальні тексти, то на це повинні бути наведені інші шаріатські тексти.

Допускається, щоб в одному місті люди збирались для проведення п’ятничних намазів в декількох місцях. Якщо місто велике, то дозволяється робити п’ятничний намаз у декількох мечетях, не беручи до уваги те, є у цьому потреба чи ні, оскільки немає шаріатського тексту, який забороняє проведення п’ятничних намазів в декількох місцях, як і немає тексту, який вказує на необхідність робити так.

Що ж стосується того, що Пророк (с.а.с.) збирав людей лише в одній мечеті, то це не вказує на заборону збиратись у декількох мечетях. Нездійснення Пророком (с.а.с.)чого-небудь не вказує на заборонність цього. У його (с.а.с.) час існувала одна мечеть, і він (с.а.с.) робив намази в ній, і це не вказує на його небажання проводити намази в інших мечетях» (кінець цитати).

3) У книзі «Аль-Фікхуаля аль-мазахібі аль-арбаа», автор — Абдур-Рахман аль-Джазірі, говориться: «Чи буде правильним п’ятничний намаз, проведений у громадському місці (на відкритій місцевості)? Троє імамів погодились у тому, що такий намаз буде правильним. Проте малікіти не погодились з цим і сказали, що такий намаз не буде правильним. На їх думку, п’ятничний намаз як в домах, так і в громадських місцях не буде правильним, тому він повинен проводитись у мечетях.

Ханбаліти вважають, що п’ятничний намаз у громадському місці буде правильним, якщо він проводиться поруч з будівлями населеного пункту. Вираз «поруч з будівлями» розуміється згідно прийнятому у людей, тобто урфу. Якщо ж намаз буде проводитись далеко від будівель, такий намаз не буде правильним. Отож, якщо імам збирається проводити намаз у пустелі, то він залишає свого заступника для тих, хто безсильний і слабкий.

Шафіїти сказали, що проведення п’ятничного намазу у громадському місці поблизу будівель буде правильним. Під близькістю вони мають на увазі ту місцевість, де мусафір вже не може скорочувати свій намаз, коли прибув у населений пункт.

Ханафіти сказали, що для правильності п’ятничного намазу немає такої умови, щоб він проводився тільки в мечеті. На їх думку, він також може проводитись і в громадському місці, але при умові, що дане місце не дальше від міста, аніж на фарсах1, і що Імам (правитель) дозволить робити намаз подібним чином» (кінець цитати).

4) Підбиваючи підсумки:

а) Імам Малік вважає, що п’ятничний намаз обов’язково повинен проводитись в мечеті. Отож, зачинення мечетей з боку влади веде до невиконання фарду, тому Умма повинна встати перед обличчям правителя, якщо він перешкоджає їй у здійсненні намазу в мечетях …

б) Що стосується інших факіхів, то вони дозволяють здійснення п’ятничного намазу у громадських місцях.

в) Ми ж віддаємо перевагу тому, про що згадали на самому початку: «П’ятничний намаз може здійснюватись як у самій мечеті, так і у громадських місцях, якщо вони доступні кожному бажаючому. Мається на увазі, якщо мечеть відкрита і не обмежує бажаючих зробити намаз, то в ній робить намаз. Якщо ж в ній не залишиться вільного місця, то дозволяється здійснити намаз на відкритій території. В усьому цьому важливо те, щоб простір не був приватним місцем, саме тому заборонено робити п’ятничний намаз у домах. Намаз повинен проходити у мечетях, у громадських місцях, щоб доступ мав кожен бажаючий. Якщо ж мечеті зачинені, то здійснений намаз у громадському місці буде правильним, і в цьому немає нічого страшного. Гріх лягає на тих, хто зачинив мечеть».

г) Отож, ваші п’ятничні намази, які проводяться у дворі мечеті, правильні, а держава скоїла гріх тричі:

1) зачинила мечеть;

2) намагається припинити проведення п’ятничних намазів на території мечетей.

Ми просимо Аллаха, щоб Він прискорив встановлення Ісламської Держави, чим дасть мусульманам можливість проводити п’ятничні намази належним чином. Аллах сказав:

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

«Але ж їм було велено лише поклонятись Аллаху, слугуючи Йому щиро, як ханіфи, робити намаз і виплачувати закят. Це — права віра» (98:5).

 

22 Джумада аль-уля 1442 р.х.
06.01.2021 р.

 

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» на тему «Фікх»