Мережевий маркетинг

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

від Abdulhamid Fawaghra і Аммара Абу Увайса

Перше питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху. Моє питання стосується networkmarketing (мережевого маркетингу). Один мій друг прислав мені запрошення для додаткового заробітку. Його запрошення дозволяє мені заробити через Інтернет. Я взяв учать у низці ввідних зустрічей про цей додатковий заробіток через додаток «Zoom». У ході зустрічей було стисло роз’яснено, у чому полягає моя майбутня робота, нам нагадали, що з урахуванням того, що відбувається у світі, зокрема — подій навколо коронавірусу, ми вкрай потребуємо додаткового заробітку, а також згадали, що усі угоди і операції почали відбуватись дистанційної і в електронному форматі.

Мова йде про роботу у мережевій компанії «JeunesseGlobal», яка спеціалізується на косметиці і харчових добавках. Перш ніж людина стане партнером компанії і отримає свій Інтернет - магазин для продажу продукції або так званий «електронний гаманець», їй треба для початку купити пакет продукції самої компанії, ціна якого коливається між однією і двома тисячами доларів. Оплата за пакет продукції відбувається через банк, тільки потім продукція приходить до вас додому. Суть роботи полягає не у продажі продукції, купленої вами, будь то через Інтернет або звичайним способом, а полягає у тому, щоб ви запрошували інших людей стать частиною компанії і запрошували їх брати участь на зустрічах через додаток «Zoom». Участь на зустрічах через «Zoom» дозволить їм поспілкуватись з тими, хто вже давно працює у цій сфері і зміг заробити великі гроші.

Сам заробіток витікає із складання комісійних, отриманих за кожного нового партнера компанії. Новий партнер проходить ту ж процедуру, тобто купує пакет продукції, яка у більшості випадків залишається для особистого користування. Отож, чим більше ти залучаєш клієнтів, тим довше стає ланцюжок залучених тобою людей, а отож, сума твоїх комісійних збільшується.

Більше того, ті, кого ти залучив в компанію, також будуть запрошувати інших людей і отримувати за це свої комісійні, але і ти будеш отримувати за кожного нового їх клієнта свої комісійні. У сумі твої комісійні можуть досягнути 35 доларів за людину.

Таким чином, по мірі збільшення числа партнерів піді мною, я отримую нові привілеї, комісійні і степені. Окрім цього, у мене збільшується матеріальний прибуток, який за два місяці може досягати до 4000 тисяч доларів.

Звідси у мене виникла підозра, що така робота заборонена по Шаріату. Тому одне із моїх питань стосується того, яким є хукм Шаріату відносно подібного заробітку і яка думка вчених по цьому питанню.

Я сподіваюсь, що Ви зможете пролити світло на цю тему. Я також прошу прощення за такий великий текст питання.

Друге питання:

Ассаляму алейкум. В останній час Інтернет - продажі отримали широке розповсюдження, особливо мережевий маркетинг. Відносно останнього, то думки про його дозволеність або заборону розділились. Тому я хотів би дізнатись у Вас шаріатський хукм про мережевий маркетинг. Для більшої ясності зроблю невелике роз’яснення принципів мережевих компаній. У першу чергу компанія пропонує тим, хто хоче приєднатись до її діяльності, внести певну суму грошей, щоб він мав можливість отримати свій ідентифікатор (ID). Отримання даної ідентифікації — свого роду отримання права на представництво (вікаля). Отримання ідентифікатора (ID) як би зобов’язує компанію взяти у свого клієнта гроші за це. Після приєднання до діяльності компанії робота ділиться на дві частини:

1) Заняття маркетингом, продажем реально існуючої продукції, ціна якої відома. Інакше кажучи, немає гарара (продажу чогось невизначеного), а за продаж продукції робітник отримає від компанії комісійні. Більше того, робітник компанії передає їй дані людей. Окрім того,що компанія передає усю інформацію про продукцію своєму робітнику, вона також виплачує йому комісійні. Але її робітнику не передається право власності на продукцію компанії, оскільки він виступає у якості маркетолога, а не продавця.

2) Даний аспект роботи в компанії є найбільш важливим, оскільки він полягає у залученні нових робітників, які створять під них деякого роду мережу із двох гілок. Згодом людина, яка їх залучила, буде отримувати за кожного нового робітника 500 балів. Якщо людина зможе досягти балансу між правою гілкою і лівою (наприклад, за діяльність правої гілки людина зможе отримати 1000 балів і за діяльність лівої — 1000 балів) за допомогою продажу продукції компанії і залучення нових клієнтів, то вона піднімається на одну ступінь. Просування по ступеням дозволяє мати стабільні комісійні у якості стабільного прибутку. І кожного разу, коли відбувається збільшення балів у правій і лівій гілках, робітник, який залучив їх, піднімається по ступеням і отримує збільшенні комісійні. Що стосується тих, хто знаходиться під ним, то вони здійснюють ту ж роботу.

Звідси питання: чи має така робота якийсь гарар або ж який-небудь заборонний аспект? Або тут усе правильно, а отримувані комісійні треба розцінювати як заробітну плату?

Дуже сподіваюсь, що Ви роз’ясните шаріатський хукм у цьому питанні. І нехай Аллах воздасть Вам благом!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Ваші питання схожі. Раніше до нас вже надходили питання про мережевий маркетинг. Для повного ознайомлення можете звернутись до відповідей на питання від 13.10.2007, 08.03.2009, 19.08.2015. тут я лише згадаю ті моменти, яких буде досить у якості відповіді.

● Договори в Ісламі ясні, прості і зрозумілі. У цілому вони повинні бути відомими відносинами, тобто повинна бути зрозуміла їх реальність, відомі сторони договору, а також повинно мати місце знання текстів, пов’язаних з такого роду відносинами, вивчення цих текстів і виведення хукмів за допомогою правильного іджтіхаду.

● Компанії, згадані у ваших питаннях, за допомогою мережевого маркетингу реалізують низку своїх товарів. Такі компанії практикують дану мережу продажу (мережевий маркетинг) по різноманітним товарам і ставлять умови продавцям її продукції: покупка чого-небудь із її продукції. Про це говорилось у першому питанні. Також присутнє внесення певної суми грошей, що дозволить отримати дозвіл на представлення інтересів (вікаля) компанії. Про це згадувалось у другому питанні. Після цього компанія надає людині право приводити нових клієнтів в обмін на комісійну плату.

Інакше кажучи, ці люди стають маклерами (сімсарами) компанії,які знаходять нових клієнтів і отримують за них комісійну плату. Компанія не дає комісійних, поки клієнт не приведе певну кількість інших клієнтів згідно програмі компанії. Інакше кажучи, перший клієнт бере комісійну плату за подальших клієнтів, яких він привів в компанію. На додаток до цього, він бере комісійну плату за тих клієнтів, яких привели вже ті, кого він привів до цього. Свого роду маклерство (самсара) в лиці маркетингу продовжується у виді послідовної плати за маклерство по мережевій схемі продажу.

● Такий вид торгових відносин суперечить Шаріату, оскільки:

1) Неправильно, якщо продавець оговорює, що людина може стати його маклером, якщо купить у нього товар. Продавець може запропонувати маклеру комісійні за кожного приведеного клієнта, оскільки це відповідає суті маклерства. Повторюсь, продавець не повинен ставити своєму маклеру умову у виді покупки у нього продукції, а подібна пропозиція присутня у мережевих компаніях, коли вони вимагають від маркетолога купити їх продукцію. Про це згадується у першому питанні. Або ж компанія вимагає внести певну суму грошей, щоб бути її маклером і претендувати на комісійні за залучення клієнтів, як про це говориться у другому питанні.

Це означає, що договір покупки продукції, з одного боку, і маклерство — з іншого, є двома окремими один від одного договорами. Це означає, що у даному випадку відбувається укладання двох договорів в одній угоді, оскільки тут вони виступають умовою один для одного. Укладати два договори в одні угоді — харам. Наводить Ахмад в своєму «Муснаді» від Абдуррахмана ібн Абдуллаха ібн Масуда, що його батько сказав:

نَهَى رَسُولُ اللهِ عَنْ صَفْقَتَيْنِ فِي صَفْقَةٍ وَاحِدَةٍ

«Посланець Аллаха (с.а.с.) заборонив укладати два договори в одній угоді». Наведу іще пару прикладів: я говорю Вам: «Якщо Ви продасте мені, то я візьму у Вас в оренду, або буду для Вас маклером, або куплю у Вас то-то і то-то і т.д.». Саме це положення,як видно, є предметом питання. Адже з компанією укладаються два договори: договір про торгівлю і договір про маклерство, і усе це — в одній угоді. Покупка продукції компанії є умовою для роботи маклером, тобто для маркетингової діяльності, щоб потім отримувати комісійні з залучення нових клієнтів.

2) Маклерство — це договір між продавцем і тим, хто приводить йому покупців. Комісійна плата за маклерство у даному договорі передбачається за тих, кого маклер приводить в компанію, а не за тих, кого приводять інші маклери. У вищезгаданій операції компанії маклер (маркетолог) отримує комісійну плату як за тих клієнтів, яких він приводить сам, так і за тих, яких приводять інші. Таке положення суперечить договору про маклерство. Проте Шаріат дозволяє компанії дати у якості подарунка маклеру що-небудь за тих клієнтів, яких привели інші. Але це не є обов’язковим положенням.

3) Ціна покупки у компанії містить в собі аль-габн аль-фахіш (обрахування), навіть якщо покупець знає про те, що ціна завищена. Таке положення несе в собі обман внаслідок заплутаних способів, що використовуються компанією для просування своєї діяльності. Так вона направляє покупця оплатити завищену ціну за свою продукцію, яка навіть хоч трохи не відповідає реальній її вартості. Це відбувається тільки через багатообіцяюче «світле майбутнє», оскільки, за словами компанії, людина отримує можливість реалізовувати продукцію в обмін на комісійну плату за тих клієнтів, яких вона приведе у компанію, а також за тих, які були приведені тими, кого вона привела на початку. А коли клієнт виявляється нездатним привести інших, тобто знайти клієнтів, особливо якщо це стосується тих, хто знаходиться у кінці вбудованого ланцюжку, то ось тут обман і наздоганяє їх, оскільки людина, яка знаходиться у кінці ланцюжку, оплатила за продукцію завищену суму. Обман в Ісламі заборонений, адже Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

اَلْخَدِيعَةُ فِي النَّارِ

«Хто обманює, той буде у вогні …» (наводить Бухарі Ібн Абу Ауфа (р.а.)). Також Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав чоловіку, який вдавався до обману під час торгівлі, наступні слова:

إِذَا بَايَعْتَ فَقُلْ لَا خَلَابَةَ

«Коли укладаєш [з кимось] угоду, то говори [йому]: «Тільки без обману!» (наводить Бухарі від Абдуллаха ібн Умара (р.а.)). Під словом «خَلَابَةَ» мається на увазі обман. Мантук (буквальна вказівка) і мафхум (розумієма вказівка) хадісів вказують на заборону обману під час торгівлі.

Підбиваючи підсумки: вибудовування відносин з компанією у тому виді, який пояснюється у питаннях, суперечить умовам маклерства і несе в собі обман, а подібні взаємовідносини заборонені Шаріатом. Прошу Всевишнього Аллаха надати нам Своє сприяння, допомогу у встановленні Халіфату і втіленні у життя економічної системи Ісламу. Економічна система Ісламу роз’яснює, якими повинні бути економічні операції, що гарантують благополуччя і безпеку для усіх громадян Халіфату. Воістину, Аллах — Могутній. Мудрий.

Це те, чому я віддаю свою перевагу і вважаю правильним, але Аллах знає краще.

 

23 Джумада аль-ахіра 1442 р.х.
05.02.2021 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» на тему «Фікх»