Про достовірність хадісів про Халіфат, заснований на методі пророцтва

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

від Mamoon Soofi

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху, дорогий шейх Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта. Я прошу Аллаха, щоб у Вас, вашої родини і шабабів. Я прошу Аллаха надати нам честь у відновленні Халіфату, заснованого на методі пророцтва.

Мене звуть Mamoon Soofi, я із числа шабабів в Канаді.

Я би хотів спитати про достовірність хадісу в «Муснаді» Ахмада під номером 18596, де говориться про Халіфат, заснованого на методі пророцтва. Раніше усі мої обговорення цього хадісу обмежувались лише його згадуванням, не більше. Проте нещодавно мене спитали про достовірність цього хадісу. Одразу оговорюсь, арабська мова — не моя рідна мова, тому я обмежений в своїх пошуках і дослідженнях.

Під час своїх пошуків я натрапив на документ, в якому стверджувалось, що хадіс в «Муснаді» Ахмада під номером 18596 є однією із багатьох версій, в яких говориться про Халіфат, заснований на методі пророцтва. Хадіс в «Муснаді» Ахмада передається чоловіком на ім’я Ібрахім аль-Васіті, а його хадіси відносяться до хадісів категорії матрук (залишені). Це означає, що його хадіси — ненадійні, не заслуговують того, щоб їх цитували. Ось посилання на сам текст: https://idlbi.net/khelafah/.

Я був би дуже вдячний, якщо б Ви могли прояснити для мене це питання, щоб я зміг розібратись.

Нехай Аллах благословить Вас і буде допомагати Вам іти по прямому шляху!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

1) Ви згадали, що в хадісі в «Муснаді» Ахмада під номером 18596 говориться про Халіфат, заснований на методі пророцтва, проте про це там немає і мови. Цей хадіс згадує інші питання, які не мають нічого спільного з Халіфатом, заснованим на методі пророцтва. Даний хадіс знаходиться в розділі «Хадіси Нумана ібн Башіра».

2) Що стосується хадісів про Халіфат, заснований на методі пророцтва, то вони присутні в багатьох джерелах:

а) В «Муснаді» Ахмада під номером 17680:

«Нам розповів Сулейман ібн Дауд ат-Таялісі: «Мені розповів Дауд ібн Ібрахім аль-Васіті: «Мені розповів Хабіб ібн Салім від Нумана ібн Башіра:

كُنَّا قُعُوداً فِي الْمَسْجِدِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ بَشِيرٌ رَجُلاً يَكُفُّ حَدِيثَهُ فَجَاءَ أَبُو ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيُّ فَقَالَ يَا بَشِيرُ بْنَ سَعْدٍ أَتَحْفَظُ حَدِيثَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْأُمَرَاءِ فَقَالَ حُذَيْفَةُ أَنَا أَحْفَظُ خُطْبَتَهُ فَجَلَسَ أَبُو ثَعْلَبَةَ فَقَالَ حُذَيْفَةُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَكُونُ النُّبُوَّةُ فِيكُمْ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ مُلْكاً عَاضّاً فَيَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ مُلْكاً جَبْرِيَّةً فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ ثُمَّ سَكَتَ

«Одного разу, коли ми сиділи в мечеті Посланця Аллаха (с.а.с.) (сам Башір був гідним передавачем), прийшов Абу Сааляба аль-Хушані і спитав: «О, Башір ібн Саад! Чи запам’ятав ти хадіс Посланця Аллаха (с.а.с.) про правителів?», — на що Хузайфа відповів: «Я запам’ятав усю його (с.а.с.) проповідь!». Після чого Абу Сааляба сів, а Хузайфа продовжив: «Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав: «Пророцтво в ваш час триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, воно припиниться. Потім прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва. Він так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період злої монархії, яка так само триватиме стільки, стільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період деспотичного правління, який триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. А потім знов прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва», — а потім він (с.а.с.) замовчав».

б) В «Даляілю ан-нубувва» аль-Байхакі під номером 2843:

«Нам розповів Абу Бакр Мухаммад ібн аль-Хасан ібн Фурак: «Нам повідомив Абдуллах ібн Джафар аль-Асбахані: «Нам розповів Юсуф ібн Хабіб: «Нам розповів Абу Дауд ат-Таялісі: «Нам розповів Дауд аль-Васіті, який заслуговує на довіру (сікат): «Я чув, як Хабіб ібн Салім сказав: «Я чув, як Нуман ібн Башір ібн Саад сказав:

فَجَاءَ أَبُو ثَعْلَبَةَ فَقَالَ يَا بَشِيرُ بْنَ سَعْدٍ أَتَحْفَظُ حَدِيثَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْأُمَرَاءِ وَكَانَ حُذَيْفَةُ قَاعِدًا مَعَ بَشِيرٍ فَقَالَ حُذَيْفَةُ أَنَا أَحْفَظُ خُطْبَتَهُ فَجَلَسَ أَبُو ثَعْلَبَةَ فَقَالَ حُذَيْفَةُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّكُمْ فِي النُّبُوَّةِ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ تَكُونُ خِلاَفَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ تَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ ثُمَّ تَكُونُ جَبْرِيَّةً تَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلاَفَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ

«Прийшов Абу Сааляба і спитав: «О, Башір ібн Саад! Чи запам’ятав ти хадіс Посланця Аллаха (с.а.с.) про правителів?». В цю мить Хузайфа сидів поруч з Башіром. [Почувши питання] Хузайфа сказав: «Я запам’ятав усю його (с.а.с.) проповідь!». Після чого Абу Сааляба сів, а Хузайфа продовжив: «Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав: «Ви знаходитесь в період пророцтва, і воно триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, воно припиниться. Потім прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва. Він так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період деспотичного правління, яке триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім коли побажає Аллах, він припиниться. А потім знов прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва».

в) В «Муснаді» ат-Таялісі під номером 433:

«Нам розповів Абу Дауд: «Нам розповів Дауд аль-Васіті, який заслуговує на довіру (сікат): «Я чув, як Хабіб ібн Салім сказав: «Я чув, як Нуман ібн Башір ібн Саад сказав:

كُنَّا قُعُوداً فِي الْمَسْجِدِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ بَشِيرٌ رَجُلاً يَكُفُّ حَدِيثَهُ فَجَاءَ أَبُو ثَعْلَبَةَ فَقَالَ يَا بَشِيرُ بْنَ سَعْدٍ أَتَحْفَظُ حَدِيثَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْأُمَرَاءِ وَكَانَ حُذَيْفَةُ قَاعِدًا مَعَ بَشِيرٍ فَقَالَ حُذَيْفَةُ أَنَا أَحْفَظُ خُطْبَتَهُ فَجَلَسَ أَبُو ثَعْلَبَةَ فَقَالَ حُذَيْفَةُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّكُمْ فِي النُّبُوَّةِ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ مُلْكاً عَاضّاً فَيَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ جَبْرِيَّةً فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ

«Одного разу, коли ми сиділи в мечеті Посланця Аллаха (с.а.с.) (сам Башір був гідним передавачем), прийшов Абу Сааляба і спитав: «О, Башір ібн Саад! Чи запам’ятав ти хадіс Посланця Аллаха (с.а.с.) про правителів?». В цю мить Хузайфа сидів поруч з Башіром. [Почувши питання] Хузайфа сказав: «Я запам’ятав усю його (с.а.с.) проповідь!». Після чого Абу Сааляба сів, а Хузайфа продовжив: «Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав: «Ви знаходитесь в період пророцтва, і воно триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, воно припиниться. Потім прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва. Він так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період злої монархії, яка так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період деспотичного правління, яке триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Поті, коли побажає Аллах, він припиниться. А потім знов прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва».

г) В «Ітхаф аль-хіра аль-махара» Шіхабуддіна Ахмада ібн Абу Бакра ібн Ісмаіля аль-Бусірі (рік смерті 840 р.х.) в 1 томі під номером 4164:

«Абу Дауд ат-Таялісі: «Нам розповів Дауд аль-Васіті, який заслуговує на довіру (сікат): «Я чув,як Хабіб ібн Салім сказав: «Я чув, як Нуман ібн Башір ібн Саад сказав:

كُنَّا قُعُوداً فِي الْمَسْجِدِ (مَسْجِدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) وَكَانَ بَشِيرٌ رَجُلاً يَكُفُّ حَدِيثَهُ فَجَاءَ أَبُو ثَعْلَبَةَ فَقَالَ يَا بَشِيرُ بْنَ سَعْدٍ أَتَحْفَظُ حَدِيثَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْأُمَرَاءِ وَكَانَ حُذَيْفَةُ حَاضِراً مَعَ بَشِيرٍ فَقَالَ حُذَيْفَةُ أَنَا أَحْفَظُ خُطْبَتَهُ فَجَلَسَ أَبُو ثَعْلَبَةَ فَقَالَ حُذَيْفَةُ قَالَ رَسُوولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَكُونُ فِيكُمْ النُّبُوَّةُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ ثُمَّ تَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ مُلْكاً عَاضّاً فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ مُلْكاً جَبْرِيَّةً فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ ثُمَّ سَكَتَ

«Одного разу, коли ми сиділи в мечеті (мечеті Посланця Аллаха (с.а.с.)) (сам Башір був гідним передавачем), прийшов Абу Сааляба і спитав: «О, Башір ібн Саад! Чи запам’ятав ти хадіс Посланця Аллаха (с.а.с.) про правителів?». В ту мить Хузайфа був разом з Башіром. [Почувши питання] Хузайфа сказав: «Я запам’ятав усю його (с.а.с.) проповідь!». Після чого Абу Сааляба сів, а Хузайфа продовжив: «Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав: «Пророцтво в ваш час триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, воно припиниться. Потім прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва. Він так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період злої монархії, яка так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період деспотичного правління, яке триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. А потім знов прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва», — а потім він (с.а.с.) замовчав».

3) Із хадісів стає ясним, що Дауд ібн Ібрахім аль-Васіті заслуговує на довіру (сікат), адже його згадали Ахмад, аль-Байхакі, ат-Таялісі, аль-Бусірі, а цього досить, щоб говорити про достовірність хадісу. Також Ібн Хіббан (рік смерті 354 р.х.) згадав Дауда ібн Ібрахіма аль-Васіті серед тих, хто заслуговує на довіру (сікат) в своїй книзі «Ас-Сікат».

4) Проте Салахуддін аль-Ідлібі на своєму інтернет-ресурсі (посилання на який Ви дали) проводити дослідження про Дауда ібн Ібрахіма аль-Васіті, при цьому задаючись питанням: він аль-Васіті чи аль-Укайлі? Далі Салахуддін аль-Ідлібі починає розмову про Дауда ібн Ібрахіма аль-Укайлі, він же аль-Васіті, наводячи версії про те, що ця людина — матрук (залишений), додаючи: «Дауд ібн Ібрахім аль-Укайлі був суддею в Казвіні <…> Аль-Азді сказав, що аль-Укайлі — невідомий передавач і брехун <…>

Деякі сказали, що Дауда ібн Ібрахіма аль-Васіті відносив до гідних довіри передавачів Абу Дауд ат-Таялісі, автор «Муснада», і навіть передавав від нього хадіси. Хіба можна довіряти думці того, хто сам передає від аль-Васіті?!». Здається, аль-Ідлібі не приймає думку ат-Таялісі і не приймає думку Ібн думку Ібн Хіббана! Далі аль-Ідлібі пише: «Якщо згаданий в санаді хадіса Дауд ібн Ібрахім аль-Васіті звинувачується в брехні, то санад хадіса пошкоджений (таліф). Якщо ж в санаді під цим іменем приховується інша людина, тоді санад в порядку. Якщо ж виник сумнів (шакк) про передавача, то мінімум, що необхідно зробити: не виносити хукм про хадіс» (кінець цитати).

А чому повинні виникнути сумніви? Адже аль-Байхакі, ат-Таялісі, аль-Бусірі наводять від Дауда ібн Ібрахіма аль-Васіті хадіси і говорять, що він заслуговує на довіру. Також від Дауда ібн Ібрахіма аль-Васіті наводить Ахмад, а Ібн Хіббан згадує його серед тих, хто заслуговує на довіру. Так звідки може виникнути сумнів?!

І на завершення хотілось би додати, що хадіс про Халіфат, заснований на методі пророцтва, був переданий великими мухаддісами з достовірним санадом.

 

15 Мухаррама 1443 р.х.
23.08.2021 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»