Подарунки покупцю

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

від Абу аль-Бари Мухаммада ібн Алі

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Дорогий наш шейх! Нехай Аллах осяє Ваш розум і вкаже на більш правильні рішення. Ми просимо Аллаха, щоб він направив до Вас благочестивих володарів сили.

Хотів Вас спитати про те, що інколи деякі володарі магазинів вдаються до різноманітних способів в продажу свого товару для приваблення клієнта. Наприклад, якщо клієнт купує щось за 20 динарів, то він отримує можливість взяти участь в розіграші, де є приз. Звідси виникають питання: чи дозволена реклама подібного розіграшу? Чи це заборонено? Якщо володар магазину включив покупця без його відому в список учасників розіграшу, чи лягає гріх на покупця ? Або ж харам лягає на плечі володаря магазину?

Нехай Аллах благословить Вас і якомога швидше збере нас для надання присяги Вам в Байт уль-Макдісі.

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

На подібне питання ми вже відповідали від 14.05.2007, тому я наведу Вам відповідь звідти: «Що стосується торгівлі «Гарар», то вона — батиль (в основі неправильна). Тому товар, який продається, повинен бути відомий для покупця. Якщо товар відомий, то і торгова угода є правильною. Якщо ж товар невідомий, то така угода — батиль.

Що стосується згаданих Вами положень, то тут є відмінність в їх реальності, а, отож, у них будуть різні хукми:

1) Тому, хто купує той чи інший товар, давати щось понад цього буде вважатись подарунком, що, в свою чергую є дозволеним по Шаріату. Отож, така торгова угода буде правильною, а надбавка буде розцінюватись як подарунок.

2) Класти відому річ (ложку, дитячий годинник та т.п. речі) у якості подарунку, або класти папірець з назвою подарунку в відомий товар, щоб покупець, знайшовши її, прийшов до торговця і отримав свій подарунок — усе це дозволено. Адже торгова угода вважається правильною, якщо товар відомий. Наприклад, в деякі упаковки вологих серветок «Kleenex» іноді додають подарунки. Угода є правильною, тому що оплата була за упаковку «Kleenex», і тому не важливо, чи знайшов покупець в ній подарунок чи ні. Що стосується торговця, то в основі він не повинен давати подарунок покупцю, тому, якщо у випадку покупки покупець знайде подарунок, то це — правильна угода, а якщо не знайде, то усе одно угода залишиться правильною.

3) Проте продаж вже закритих контейнерів буде вважатись торговою угодою «Гарар», що, у свою чергу, заборонено по Шаріату. Адже закритий контейнер:

— може бути порожнім,

— в ньому може знаходитись річ, яка дорожче сплаченої суми,

— може виявитись рівний сплаченій сумі ціні товар,

— а може знаходитись річ дешевше сплаченої суми і т.д.

Усе це буде із розділу торгівлі «Гарар».

4) Отримання права на участь в розіграші тим, у кого в товарі знаходився призовий номерок, в більшій мірі говорить про те, що це буде відноситись до азарту (майсір, кимар). Адже кимар — це коли переможець бере у того, хто програв, щось у якості виграшу. Таким чином, положення, коли переможець бере виграш у тих,хто програв, відноситься до кимару.

Тому, якщо група людей грає у карти, а переможець у якості виграшу забирає щось у тих, хто програв, в то це буде відноситись до кимару, а, отож, буде харамом. Також якщо двоє змагаються на скакунах, велосипедах, автомобілях і т.п. речах, а потім переможець бере щось у того, хто програв, то це кимар

Або якщо кожен із десяти людей напише своє ім’я чи цифру на папірці, далі вони помісять це в один барабан чи скриню, а потім чий папірець дістануть, той і забирає з решти інших у якості виграшу щось із їх засобів, це буде кимаром.

Тепер перейдемо до номерків безпосередньо всередині товару. Є дуже велика ймовірність, що торговець в ціну товару заклав і вартість призу. Наприклад, розігрується у якості призу 1000 динарів, але для цього треба купити товар і знайти папірець з цифрою 50. Даний папірець кладеться в одну із упаковок серед 10 тисяч одиниць товару. При цьому вартість самого призу закладається в ціну 10 тисяч одиниць товару, що складає надбавку по 0,1 динара до ціни кожного товару окремо. Таким чином, переможець отримує приз від тих, хто програв і тут не враховується та мить, наскільки були обізнані про розіграш усі ті, хто купував даний товар.

Хтось може сказати, що торговець продавав товар як зазвичай, без надбавок на ціну товару заради призу, щоб збільшити продаж свого товару, що він не закладав вартість призу в ціну товару.

Навіть якщо припустити, що усе виглядало саме таким чином, у що мало віриться, особливо коли виграш великий в вигляді автомобіля, то усе одно дана ситуація, коли виграш не лягає на плечі тих, хто програв, підпадає під категорію сумнівних справ.

У зв’язку з чим я звертаюсь до братів не брати участь у розіграші лотерей з цифрами, навпаки, після купівлі товару необхідно порвати ці папірці, щоб не залишити двері для спокус шайтана» (кінець цитати).

Як Ви бачите, я віддаю перевагу тому, що продавець збільшує ціну товару, щоб тим самим, як мінімум, компенсувати витрати на приз. Наприклад, чоловік, який виграв автомобіль, отримує його за рахунок тієї надбавки в ціні, яку оплатили інші покупці. Тому я схиляюсь до того, що дане взаємовідношення є забороненим. Або, як мінімум, це відноситься до сумнівних речей, а віруючий віддаляється від того, що є сумнівним. Навів ат-Тірмізі хасан сахіх хадіс від Абу аль-Хаура ас-Сааді: «Я спитав у аль-Хасана ібн Алі: «Що ти вивчив від Посланця Аллаха ﷺ?», — на що він сказав: «Я вивчив від Посланця Аллаха ﷺ наступне:

دَعْ مَا يَرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يَرِيبُكَ فَإِنَّ الصِّدْقَ طُمَأْنِينَةٌ وَإِنَّ الْكَذِبَ رِيبَةٌ

«Залиш те, що внушає тобі сумніви,і звернись до тому, що сумнівів у тебе не викликає. Воістину, правдивість — це спокій, а брехня — сумнів».

Але якщо Ви переконані, що продавець не прибавив до ціни товару вартість призу, тобто він зробив приз у якості подарунка, щоб прорекламувати свій товар людям, то цей аспект потребує вже нового вивчення.

Я сподіваюсь,що ця відповідь буде вичерпною, але Аллаху більш відомо!

 

29 Мухаррама 1443 р.х.
06.09.2021 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»