Чи зараховується нагорода померлому, якщо син зробить садака від його імені?

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Від Ameer Turman

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Вітаємо Вас, наш шейх, наш амір, від усього серця! Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ صَدَقَةٌ جَارِيَةٌ أَوْ عِلْمٌ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٌ صَالِحٌ يَدْعُو لَهُ

«Коли помирає син Адама, то обриваються його діяння, окрім трьох: безперервна садака, знання, від яких отримують користь, і благородне дитя, яке буде робити дуа за нього». Звідси у мене питання: чи буде умовою, щоб безперервна садака була зроблена померлим при житті, або так само йому буде зарахована садака, яку дали його діти від його імені?

Нехай Аллах направить Вас до істини і приведе Вас до тому, в чому велич Умми!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

Відносно того, чи зараховується нагорода покійному, якщо благу справу зробили інші, тобто справи, при здійсненні яких іншими людьми нагорода уходить покійному, серед яких — садака з боку дітей від імені батька. На це я наведу деякі слова вчених:

1. Аш-Шаукані в книзі «Найлю аль-аутар» писав: «Передається від Абу Хурайри:

أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى ٱللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ أَبِي مَاتَ وَلَمْ يُوصِ أَفَيَنْفَعُهُ أَنْ أَتَصَدَّقَ عَنْهُ قَالَ نَعَمْ

«Один чоловік сказав Пророку ﷺ наступне: «Мій батько помер, але не залишив заповіту. Чи принесе йому користь, якщо я зроблю садака від його імені?». На це Пророк ﷺ сказав: «Так!» (навели Ахмад, Муслім, ан-Насаі і Ібн Маджа).

Передається від Аіші:

أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى ٱللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمِّي اُفْتُلِتَتْ نَفْسُهَا وَلَمْ تُوصِ وَأَظُنُّهَا لَوْ تَكَلَّمَتْ تَصَدَّقَتْ أَفَلَهَا أَجْرٌ إِنْ تَصَدَّقْتُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ

«Якось один чоловік прийшов до Пророку ﷺ і сказав: «О, Посланець Аллаха! Моя мати раптово померла, не залишивши заповіту, але я думаю, що якщо б вона заговорила [перед смертю], то неодмінно веліла б роздати садака. Чи отримає вона винагороду, якщо я роздам садака від її імені?», — на що він ﷺ сказав: «Так!» (Бухарі, Муслім).

Передається від аль-Хасана: «Коли у Саада ібн Убада померла мати, він сказав [Пророку ﷺ] наступне:

يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمِّي مَاتَتْ أَفَأَتَصَدَّقُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَأَيُّ الصَّدَقَةِ أَفْضَلُ قَالَ سَقْيُ الْمَاءِ

«О, Посланець Аллаха! Моя мати померла. Чи роздати від її імені садака?», — на що він ﷺ сказав: «Так [зроби це]!». Тоді я спитав: «Яка садака найкраща?», — на що він ﷺ сказав: «Напоїти водою [інших]». Аль-Хасан сказав: «Мова йшла про питний фонтан Саада в Медині» (навели Ахмад і ан-Насаі).

Розділ про те, чи доходить нагорода за благі діяння мертвим, якщо вони робляться іншими від їх імені

<…> В словах «чи принесе це йому користь» є доказ на те, що нагорода за пост і садака, зроблені від імені батька з боку сина, зараховуються його батьку <…> Вираз «اُفْتُلِتَتْ» вказує на те, що його мати померла раптово, тобто скоропостижно. Слова «وَأُرَاهَا» означають «я припускаю» <…> В словах «Напоїти водою [інших]» є доказ на те, що поїти водою є найкращою садакою.

В версії Абу Дауда говориться:

فَأَيُّ الصَّدَقَةِ أَفْضَلُ قَالَ الْمَاءُ فَحَفَرَ بِئْراً وَقَالَ هَذِهِ لِأُمِّ سَعْدٍ

«Яка садака найкраща?», — на що він ﷺ сказав: «Вода!». Тоді він вирив колодязь і сказав: «Це для матері Саада». Даний хадіс навів ад-Дарукутні в книзі «Гараібу Малік ібн Анас». В «Муватта» із хадіса Саіда ібн Саада ібн Убада згадується:

خَرَجَ سَعْدٌ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى ٱللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي بَعْضِ مَغَازِيهِ وَحَضَرَتْ أُمَّهُ الْوَفَاةُ بِالْمَدِينَةِ فَقَالَ لَهَا أَوْصِي فَقَالَتْ فِيمَ أُوصِي وَالْمَالُ مَالُ سَعْدٍ فَتُوُفِّيَتْ قَبْلَ أَنْ يَقْدَمَ سَعْدٌ

«Якось Саад вирушив з Пророком ﷺ в один із військових походів, і в цей час в Медині до його матері прийшла смерть. Хтось їй сказав: «Склади заповіт!», — на що вона сказала: «Що мені заповідати? Усе майно є майном Саада». Вона померла до повернення Саада».

Згадується, що в хадісі Аіші і Ібн Аббаса є невідомий передавач в лиці Саада ібн Убада. На це вказує те, що Бухарі після хадісу Аіші наводить хадіс Ібн Аббаса з наступними словами:

إِنَّ سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ قَالَ إِنَّ أُمِّيَ مَاتَتْ وَعَلَيْهَا نَذْرٌ

«Саад ібн Убада сказав: «Моя мати померла, при цьому на ній залишився назр (обітниця) [яку вона повинна була виконати]». Таке згадування з боку Бухарі виступає як би вказівкою на те, що в хадісі Аіші невідомим виступає Саад. Самі хадіси цього розділу вказують на те, що нагорода за садака з боку потомства доходить до померлих батьків, навіть якщо вони не зробили заповіт. Подібного роду хадіси уточнюють загальний текст Корану:

وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ

«Чоловік отримає тільки те, до чого він прагнув» (53:39).

Проте хадіси цього розділу розповідають лише про садака з боку потомства (сина, доньки). Підтверджується, що дитина є частиною прагнення людини, тому немає нужди в конкретизації цього» (кінець цитати).

2. Ан-Нававі в книзі «Аль-Мінхадж шарху сахіх Муслім ібн аль-Хаджадж» писав: «Нам розповів Мухаммад ібн Абдуллах ібн Нумайр: «Нам розповів Мухаммад ібн Бішр: «Нам розповів Хішам від свого батька, а він — від Аіші:

أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى ٱللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمِّي اُفْتُلِتَتْ نَفْسَهَا وَلَمْ تُوصِ وَأَظُنُّهَا لَوْ تَكَلَّمَتْ تَصَدَّقَتْ أَفَلَهَا أَجْرٌ إِنْ تَصَدَّقْتُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ

«Якось один чоловік прийшов до Пророку ﷺ і сказав: «О, Посланець Аллаха! Моя мати раптово померла, не залишивши заповіту, але я думаю, що якщо б вона заговорила [перед смертю], то неодмінно веліла б роздати садака. Чи отримає вона винагороду, якщо я роздам садака від її імені?», — на що він ﷺ сказав: «Так!».

Мені розповів Зухайр ібн Харб: «Нам розповів Яхъя ібн Саід: «Нам розповів Абу Курайб: «Нам розповів Абу Усама: «Мне розповів Алі ібн Худжр: «Нам повідомив Алі ібн Мусхір: «Нам розповів Аль-Хакам ібн Муса: «Нам розповів Шуайб ібн Ісхак, і усі вони передали від Хішама з цим існадом (ланцюжком передавачів). В хадісі Абу Усами говориться, що мати не залишила заповіту, як сказав про це Ібн Башір. Проте решта передавачів не говорили подібного».

В виразі: «يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أُمِّي افْتَلَتَتْ نَفْسَهَا» («О, Посланець Аллаха! Моя мати раптово померла») в кінці слова «نَفْس» ми вирішили, що можна ставити як фатху, так і дамму. Якщо поставити дамму, то слово буде в значенні мафъуля біхі, у якого не згаданий фаіль, а якщо з фатхою, то це буде другий мафъуль біхі. Каді Ійяд сказав: «В більшості наших версій згадується фатха». Слово «اِفْتَلَتَتْ» згадується з буквою «ф», і це правильно, і це те, що наводять ахлю аль-хадіс та інші вчені. Ібн Кутайба навів слово «اِقْتَتَلَتْ» з буквою «к», додавши, що такий вираз використовується, коли чоловік помирає раптово або коли чоловіка вбиває безумство і закоханість. Більш правильним буде використання з буквою «ф», аніж з «к».

Інші сказали, що мова йде про раптову смерть, тому на усе, що робиться раптово, говорять «اُفْتُلِتَ» <…> В цьому хадісі говориться, що садака від імені померлого приносить користь померлому, оскільки йому записується нагорода від неї, — і в цьому вчені одностайні. Також вчені одностайні в тому, що дуа за померлого і сплата його боргу зараховується згідно усім згаданим текстам.

Дозволяється здійснити хадж від імені померлого, як і дозволяється здійснити необов’язковий хадж, якщо померлий заповідав це, і цієї думки ми дотримуємось. Проте вчені суперечать у питанні щодо того, якщо чоловік помер, а на ньому є борг посту. Більш переважною буде думка про дозволеність тримати пост від імені померлого, і це згідно достовірним хадісам. В нашому мазхабі загальновідомо, що читання Корану від імені померлого не приносить йому користі, тобто йому не записується нагорода. Проте є група наших товаришів, яка порахувала, що така нагорода записується померлому; такої думки дотримувався і Ахмад ібн Ханбаль. Що стосується здійснення намазу та інших актів поклоніння, то нагорода від них записується померлому подібно тому, як записується нагорода за хадж» (кінець цитати).

Таким чином, якщо Ви роздасте садака від імені Вашого батька, з наміром, щоб нагорода була записана йому, то, з дозволу Аллаха, вона запишеться Вашому батьку. Але Аллаху більш відомо!

 

9 Рамадана 1443 р.х.
10.04.2022 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання,задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»