Усе, що заборонено використовувати людям, заборонено і продавати

Відповіді Аміра
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Від Abo Alwaled Alghutani

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Нехай Аллах захистить Вас, дорогий шейх, нехай Аллах за допомогою Вас і Ваших знань дарує Уммі користь!

Мені запропонували роботу торгового представника в компанії, як займається продажем косметичної і парфумерної продукції, при цьому деякі із товарів компанії містять різноманітний відсотковий зміст спирту. Наприклад, одеколон містить велику кількість етилового спирту, інша продукція вже містить етиловий, метиловий і ізопропіловий спирти.

У мене виникають питання: чи можу я бути торговим представником даної компанії? Чи дозволено мені працювати в цій компанії на адміністративній посаді, а не в сфері продажу?

Нехай Аллах воздасть Вам благом!

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

Наскільки я вас розумію, Ви питаєте про роботу в компаніях, які утворені на правильній основі по Шаріату, але ніяк не про ті, які вважаються недійсними (батиль). Відповідь на Ваше питання — наступне:

1. Хукм про роботу торговим представником в компанії, яка продає товари, які містять в собі заборонені (мухаррам) речі, як наприклад, духи, одеколон, косметика, в яких міститься етиловий спирт, буде наступним:

Ми вивчили даний аспект і виклали його в своїх матеріалах, де ясно сказали, що така робота — харам. В книзі «Ісламська особистість», 2 том, в темі «Усе, чим неможна користуватись людям, неможна і продавати» ми писали: «Є речі, які Аллах заборонив вживати у їжу, наприклад, мертвечину; є речі, які Аллах заборонив пити, наприклад, спиртне; є речі, які Аллах заборонив використовувати, наприклад ідоли; є речі, які Аллах заборонив купувати, наприклад, статуї; є речі, які Аллах заборонив створювати, наприклад, зображення живих істот. Відносно заборонності цих речей наводяться шаріатські тексти в виді аятів і хадісів. Таким чином, усі речі, які Аллах заборонив вживати, пити і т.д., заборонено і продавати, адже прибуток від них заборонений. Передається від Джабіра ібн Абдуллаха, який чув, як Посланець Аллаха ﷺ говорив:

إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَيْعَ الْخَمْرِ وَالْمَيْتَةِ وَالْخِنْزِيرِ وَالْأَصْنَامِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ شُحُومَ الْمَيْتَةِ فَإِنَّهَا يُطْلَى بِهَا السُّفُنُ وَيُدْهَنُ بِهَا الْجُلُودُ وَيَسْتَصْبِحُ بِهَا النَّاسُ فَقَالَ لَا هُوَ حَرَامٌ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ ذَلِكَ قَاتَلَ اللَّهُ الْيَهُودَ إِنَّ اللَّهَ لَمَّا حَرَّمَ شُحُومَهَا جَمَلُوهُ ثُمَّ بَاعُوهُ فَأَكَلُوا ثَمَنَهُ

«Аллах і Його Посланець заборонили продавати хамр (вино), мертвечину, свинину і ідолів!». (Його) спитали: «О, Посланець Аллаха, а що ти скажеш про жир мертвих тварин, яким покриваються (борта і днища) кораблів і змазуються шкіри і який використовується для освітлення?», — на що він ﷺ сказав: «Ні, це харам!», — а потім додав: «Нехай поразить Аллах іудеїв! Воістину, коли Аллах заборонив їм використовувати жир [тварин], вони почали перетоплювати його і продавати, пожираючи отримані гроші» (Бухарі). Передається від Ібн Аббаса, що Пророк ﷺ сказав:

قَاتَلَ اللَّهُ الْيَهُودَ ثَلَاثًا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَيْهِمُ الشُّحُومَ فَبَاعُوهَا وَأَكَلُوا أَثْمَانَهَا وَإِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ عَلَى قَوْمٍ أَكْلَ شَيْءٍ حَرَّمَ عَلَيْهِمْ ثَمَنَهُ

«Нехай прокляне Аллах іудеїв (і повторив це тричі)! Воістину, Аллах заборонив їм вживати жир [тварин], і тоді вони почали продавати його і поїдати отримані за нього гроші, але ж якщо Аллах забороняє людям їсти щось, то це означає, що він заборонив їм і продавати його» (Бухарі)» (кінець цитати).

Таким чином, робота в сфері продажу в даній компанії та до неї подібних заборонена (харам).

2. Що стосується роботи на адміністративній посаді в компанії, чий бізнес включає в себе продаж низки заборонених (мухаррам) речей, то треба розглядати наступні аспекти:

— Якщо адміністративна посада напряму пов’язана з продажем заборонених речей, наприклад, обробка замовлень, пов’язаних з таким заборонним продажем, і т.п., то така адміністративна посада заборонена, оскільки вона напряму пов’язана з забороненою роботою в виді продажу забороненого.

— Якщо адміністративна посада не пов’язана з продажем заборонених речей , як, наприклад, Ви не обробляєте подібні замовлення і т.п. речі, то така посада не буде забороненою, навіть якщо виявляється, що частина товарів компаній пов’язана з продажем заборонених речей. Причина цього полягає в тому, що в цьому випадку Ви не робите забороненої дії.

Проте варто зазначити, що турбота чоловіка про свою релігію полягає не тільки в тому, щоб утриматись від хараму, але навіть і в тому, щоб утриматись від деяких мубахів через побоювання, що поруч з ними знаходиться щось із хараму. Адже сподвижники Посланця ﷺ тримались подалі від деяких мубахів, побоюючись, що вони наблизять їх до хараму. Передається від Посланця Аллаха ﷺ:

لَا يَبْلُغُ العَبْدُ أَنْ يَكُونَ مِنَ المُتَّقِينَ حَتَّى يَدَعَ مَا لَا بَأْسَ بِهِ حَذَرًا لِمَا بِهِ البَأْسُ

«Раб не досягне ступеня богобоязливості, поки не утримається від того, в чому немає нічого ганебного, побоюючись того, в чому є щось ганебне» (ат-Тірмізі, сказав: «Хасан хадіс»). Ат-Тірмізі також навів хасан сахіх хадіс від аль-Хасана ібн Алі:

دَعْ مَا يَرِيبُكَ إِلَى مَا لَا يَرِيبُكَ

«Залиш те, що викликає у тебе сумніви, і візьми те, що не викликає їх». Тому буде краще для питаючого і його релігії триматись подалі від роботи в подібних компаніях і шукати ту роботу, де він зможе заробити чисті засоби до існування. І не треба впадати у відчай, адже Аллах дає вихід богобоязливим:

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ٢‏ وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

«Тому, хто боїться Аллаха, він створює вихід із положення і наділяє його прожитком звідти, звідки він навіть і не припускає. Тому, хто уповає на Аллаха, досить Його. Аллах доводить до кінця Свою справу. Аллах встановив міру для кожної речі» (65:2,3).

Я сподіваюсь, що ця відповідь буде вичерпною , але Аллаху більш відомо!

 

23 Шавваля 1443 р.х.
23.05.2022 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»