В рамках конституції держави Халіфат. Політика — турбота про справи Умми

Газета «Ар-Рая»
Друкарня

Політика — це турбота про справи Умми як всередині, такі за межами держави. Це те, чим займався Пророк ﷺ у якості голови держави; він піклувався про справи людей, правив ними по законам Ісламу, він об’являв війну невірним і укладав договори.

Значення слова «політика» розуміється із хадісів, які говорять про правителя, контроль за ним і про його прихід до влади, а також із хадісів, які стосуються мусульман і щирого ставлення до них. Посланець к Аллаха ﷺ сказав:

مَا مِنْ عَبْدٍ يَسْتَرْعِيهِ اللهُ رَعِيَّةً فَلَمْ يُحِطْهَا بِنُصْحِهِ إِلاَّ لِمْ يَجِدْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ

«Якщо Аллах ввірить комусь управління над підданими, і він не поставиться до них з усією щирістю, то не відчує запаху Раю» (Бухарі, Муслім),

سَتَكُونُ أُمَرَاءُ فَتَعْرِفُونَ وَتُنْكِرُونَ، فَمَنْ عَرَفَ بَرِئَ، وَمَنْ أَنْكَرَ سَلِمَ، وَلَكِنْ مَنْ رَضِيَ وَتَابَعَ...

«У найближчому майбутньому будуть такі правителі, яких ви будете закликати до схвалюваного і утримувати від засуджуваного. Хто із вас буде закликати їх до схвалюваного, той буде чистий . хто із вас буде засуджувати їх, той збереже себе. Але хто погодиться з ними, той послідує за ними...» (Муслім),

أَتَيْتُ النَّبِيَّ ﷺ قُلْتُ: أُبَايِعُكَ عَلَى الإِسْلامِ، فَشَرَطَ عَلَيَّ: وَالنُّصْحِ لِكُلِّ مُسْلِمٍ

«Я прийшов до Пророку і сказав йому: «Я присягаю тобі на Ісламі». Він поставив мені умову: проявляти щирість до кожному мусульманину», — розповів Джарір ібн Абдуллах (Бухарі).

Що стосується неісламського значення слова «політика», то за цим стоїть обман, брехня і лицемірство, що і поширено сьогодні в мусульманських країнах. Невірні говорять, що політика — це «мистецтво можливого», маючи на увазі реальність, тобто це довольство реальністю і пристосування до неї. Інакше кажучи, політика — це приниження і підкорення іншому, Шаріат же забороняє подібне.

Політика в Ісламі — це турбота про справи Умми, яка володіє твердими переконаннями і правильними законами, а також прагнення до тому, щоб держава Халіфат залишалась лідером серед інших націй і народів. У свою чергу, Умма вимагає звіту від правителя щодо реалізації ним шаріатської політики. Хізб ут-Тахрір підготував і надав мусульманам проект Конституції держави Халіфат, в статті 181 якої говориться: «Політика представляє собою турботу про справи і інтереси Умми як всередині країни, так і за кордоном. Вона здійснюється з боку держави і Умми. Держава безпосередньо, в практичній формі проводить цю політику, а Умма вимагає звіту від держави за здійснювані дії щодо цього».

Турбота про справи населення є прерогативою правителя, а тому не дозволяється Уммі (окремим індивідам, групам, згуртуванням і партіям) здійснювати дану дію. Ніхто із мусульман не має права виконувати обов’язки правителя без законного (шаріатського) призначення. Це призначення відбувається або шляхом присяги з боку мусульман — байату, якщо мова йде про халіфа, або шляхом призначення самим халіфом уповноваженої особи . Що стосується того, хто не був призначений через присягу і не був уповноважений халіфом, то такій особі не дозволено брати на себе обов’язки правителя, тобто не дозволено їй реалізовувати інтереси Умми всередині країни або за її межами. В проекті Конституції, в розділі «Зовнішня політика», в статті 182 говориться: «Абсолютно забороняється мати відносини з іноземною державою будь-якій приватній особі, партії чи організації. Зв’язки з іноземними державами є прерогативою тільки держави, оскільки тільки держава володіє правом практично представляти інтереси своїх громадян. Умма і партії повинні вимагати звіту від держави в проводимих нею зовнішніх зв’язках».

Від Абу Хурайри (р.а.) передається що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ تَسُوسُهُمُ الْأَنْبِيَاءُ، كُلَّمَا هَلَكَ نَبِيٌّ خَلَفَهُ نَبِيٌّ، وَإِنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي، وَسَيَكُونُ خُلَفَاءُ فَيَكْثُرُونَ. قَالُوا: فَمَا تَأْمُرُنَا؟ قَالَ: فُوا بِبَيْعَةِ الْأَوَّلِ فَالْأَوَّلِ

«Синами Ізраїля управляли пророки. Якщо помирав один пророк, йому на зміну приходив другий. Після мене ж пророків не буде. У майбутньому з’являться халіфи, і їх буде багато». Сподвижники спитали: «Що ж ти нам накажеш?». Пророк сказав: «Дотримуйтесь присяги першому, і першому із них» (Бухарі, Муслім).

 

16 Рабі уль-авваль 1444 р.х.
12 жовтня 2022 р.
Мухаммад Саліх