Компанія в Ісламі

Хадіс
Друкарня

Ми витаємо усіх вас, наші любі брати в усьому світі, у новій серії програми «Разом із благородним хадісом», і ми хочемо почати з найкращого привітання – мир вам, милість і благословення Аллаха!

Від Абу Хурайри передається, що Посланець Аллаха (мир йому і благословення) сказав: «Всевишній Аллах говорить: «Я третій партнер між двома партнерами, поки кожний з ний чесний до іншого і не зраджує його. А якщо один із них зрадить іншого, то Я залишаю їх». Передає Абу Давуд та аль-Хакім.

Автор «Аунвн-уль-мабуд фі шархі Сунан Абу Дауд» сказав: «Я третій партнер між двома партнерами»: тобто разом із ними з благом, збереженістю, з наділенням рясної долі і зберіганням грошей і майна.

«то Я залишаю їх»: тобто зникає благо зі зникненням збереженості між ними.

Разайн додав до вищесказаного "на заміну приходить Диявол" і стає третім партнером між ними.

Ат-Тайбій, хай змилується над ним Аллах, сказав: компанія це змішення засобів, грошей одне з одним так, що немає розбіжності, і те, що Аллах третій партнер, це вислів метафоричний, означає те, що Всемогутній Аллах буде зберігати їх, дасть благо і прибуток у змішаних грошах. Всевишній Аллах називав Себе третім і сказав, що зі зрадою третім стає сатана.

Із цього розуміється, що компанія має перевагу в Ісламі, благо і благословення у такій справі пов’язані зі Всевишнім Аллахом, на відміну від поодинці, тому що кожний з двох партнерів прагне заради щастя і задоволення партнера…

В арабській мові лексичне значення слова «компанія» - це об’єднання двох і більше сторін, що не відрізняються одна від одної. Згідно з шаріатом, компанія – це домовленість між двома чи більше особами про виконання певної комерційної справи з метою отримання прибутку. Як і інші домовленості, договір про компанію потребує одночасної наявності пропозиції і згоди. Пропозиція – це коли одна зі сторін говорить: «я прийняв твою пропозицію, тобто погодився». Однак казати вищезгадані фрази не є обов’язковою умовою, а необхідна наявність словесного чи письмового звернення однієї сторони до іншої, що вказує на пропозицію бути компаньйоном і прийняття цього з боку другої особи. Домовленість лише на участь, або тільки на вкладання майна для участі не вважається договором. Договір повинен включати в себе сенс співучасті у чомусь. Умовою достовірності договору про компанію є наступне:

1. Предметом договору повинна бути самостійна дія.

2. Дану дію повинно надавати представництво, щоб збирана користь поділялася між ними.

Компанія є дозволеною, оскільки в епоху ниспослання Пророка ﷺ люди займалися таким видом праці, і Посланець Аллаха ﷺ не дорікнув на це. Таким чином мовчазна згода Посланця Аллаха ﷺ на зайняття людей таким видом праці є шаріатським доказом на його дозвіл.

Бухарій передає від Сулеймана Ібн Абу Мусліма, що Абу Аль-Мінхаль сказав: «Я і мій партнер купили деяку річ за готівковий розрахунок і в кредит. До нас прийшов аль-Бараа Ібн Азіб і ми спитали його, а він відповів: «Я і мій компаньйон Зайд Ібн Аркам зробили те ж саме, і коли ми спитали Посланця Аллаха ﷺ про це, він відповів нам:

«Візьміть те, що ви взяли за готівковий розрахунок, а що в кредит - поверніть». Приводить ад-Дарікутній від Абу Хурайри, що Посланця Аллаха ﷺ сказав наступне:
 
«Всевишній Аллах сказав: «Я є третім серед двох компаньйонів, поки один не зрадить іншого. А якщо зрадить його, Я виходжу»».

Дозволяється формувати компанії як між мусульманами і мусульманами так само, і між зімміїн і зімміїн, а також між мусульманами та зімміїнами. Мусульманину дозволяється працювати спільно з християнами, язичниками або іншими зімміїнами. Передає Муслім від Абдуллаха Ібн Умара, що Посланець Аллаха ﷺ спільно працював з євреями, жителями Хайбара, за частину отриманого врожаю посівів або плодів. Передає Бухарій від Аїші (р.а.), що Посланець Аллаха ﷺ придбав у євреїв їжу і дав їм у якості застави свою кольчугу. Передає Тірмізій, що Ібн Аббас сказав: «Коли Посланець Аллаха ﷺ помер, його кольчуга залишилася у заставу на 20 са їжі, яку він узяв для родини». Передає Тірмізій від Аїші (р.а.), що Посланець Аллаха ﷺ замовив одному єврею два комплекти одягу з умовою що виплатить вартість, коли буде можливість. Таким чином, спільна праця з євреями, християнами та іншими зімміїнами є дозволеною, а також дозволяється вести з ними торгівлю, за виключенням заборони продажу спиртного і свинини для зімміїн, коли він є компаньйоном мусульманина у якійсь дозволеній справі. А що стосується грошей, отриманих від продажу зіммієм спиртного і свинини до компаньйонської праці з мусульманином, то дозволяється застосувати їх у справі компанії. Компанія складається лише особами, що мають право розпоряджатися вкладеними грошима, оскільки це є договором на розпорядження вкладеними грошима, що неприпустимо з тими, хто не має на це права. Тому божевільний і кожний, хто не має права на розпорядження вкладеними грошима, не може бути компаньйоном.

Шановні брати, до наступних зустрічей з іншим хадісом Посланця Аллаха ﷺ, і ми залишаємо вас під опікою Аллаха. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!


29 Раджаб 1435 р.х.
28.05.2014