Розділ «Що належить людині з майна її сина»

Хадіс
Друкарня

Любі друзі! Вітаємо вас на новій зустрічі з нашою програмою «Разом з благородним хадісом». І ми починаємо з кращого привітання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

У коментарях вченого ас-Сінді до книги «Сунан» Ібн Маджи приводиться у розділі «Що належить людині з майна її сина» наступне: «Нам передав Хішам ібн Аммар від Іси ібн Юнуса, якому передав Юсуф ібн Ісхак від Мухаммада ібн аль-Мункадіра, від Джабіра ібн Абдуллаха, що один чоловік сказав: «О Посланець Аллаха! Я маю майно і сина, а мій батько хоче згубити моє майно». На що Пророк ﷺ відповів: «Ти і твоє майно належите батькові»».

«Згубити» – тобто витрачати на свої потреби таким чином, що тій людині не залишиться нічого. Зовнішній сенс хадісу говорить про те, що батько може чинити з майном сина так, як побажає. І як же може бути інакше, адже Посланець ﷺ, перебільшуючи, поставив сина у положення раба батька! Однак факіхи (вчені фікху) дозволили це витрачання майна сина лише через необхідність (дарура). Приводиться в аль-Хаттабі, що мова в хадісі, скоріш за все, йде про витрачання на нужденного батька, тобто він виправданий у своїх великих витратах і в потребі у майні сина, а інакше йому вистачило б для життя тільки невеликих коштів свого сина. І в той самий час витрачання з основного капіталу сина губить його (сина) положення і знищує його майно, однак Посланець Аллаха ﷺ не виправдав сина і не дозволив йому залишити витрачання на батька. Пророк ﷺ сказав йому: «Ти і твоє майно належите батькові», – у тому сенсі, що якщо батько стане потребувати майна свого сина, то може взяти з нього співрозмірно своїй потребі так само, як він брав би зі свого майна.

Закони (ахками) Ісламу охоплюють усі сторони життя, не обмежуючись питаннями молитви і посту. Якщо мова заходить про міжнародні відносини, то існують закони, пов’язані з ними. Якщо мова заходить про подружні взаємовідносини, то існують закони, пов’язані з цим. А якщо мова заходить про відносини людини з самим собою, зі своїм Господом або з іншими людьми, то і для цих випадків існують закони (ахками). У цьому хадісі ми бачимо регулювання відносин сина з батьком за допомогою цього шаріатського закону, оскільки неприпустимо, щоб справа дійшла до того, що людина і її майно – а це найдорожче, чим вона може володіти – вставали у противагу вдоволенню батька, адже це може мати місце лише після тривалого етапу поваги, визнання і покірності з боку сина до свого батька. І все це є шаріатськими законами. І достатньо для цього знати, що Всевишній Аллах зробив положення батька і матері незрівнянним, і це – згідно зі словами Всевишнього:

وَقَضَى رَبُّكَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا

«Твій Господь приписав вам не поклонятися нікому, окрім Нього, і ставитися до батьків по-доброму» (17:23).

Яке ж положення може бути вище за це? І хіба може бути пошана вище цього?

Ось тільки ситуація у нашому сучасному суспільстві, о мусульмани, обстоїть не зовсім так, тобто не у відповідності із законами Ісламу. І причиною тому стала віддаленість мусульман від сутності цих законів (ахкамів). І також це стало відбуватися з причини занурення у позбавлене усілякої милості матеріальне життя…А тому ані дочка не шанує матір у своєму спілкуванні і ставленні, ані син не дбає про батька у його літньому віці – і ця проблема стосується багатьох, за виключенням тих, кого помилував Аллах. І це відбувається тільки з причини того, що ми віддалилися від законів Аллаха діями наших правителів, які створили для нас тягарі і турботи у нашому житті. Так чому ж після усього цього ми мовчимо про існування тих, хто бажає позбавити нас нормального життя?! Чому ми не працюємо над встановленням Шаріату нашого Господа, у виконанні якого полягає наше щастя в обох світах?!

До скорих зустрічей, любі друзі, у нових серіях передачі «Разом із благородним хадісом». Ми залишаємо вас під опікою Аллаха.
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!


06 Сафару 1436
28.11.2014