Рішення основної проблеми людини 16 ч.

Світогляд
Друкарня

Звідки з’явилась людина?

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ

«Воістину, Ми створили людину із есенції глини» (23:12).

Що на нього очікує?

ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ* ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ

«Після цього ви неодмінно помрете. А потім, у День воскресіння, ви неодмінно будете воскрешенні» (23:15, 16).

Для чого вона була створена?

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

«Я створив джинів та людей лише для того, щоб вони поклонялись Мені» (51:56).

Який результат усього цього?

فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى * وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً

«Якщо ж до вас явиться від Мене вірне керівництво, то всілякий, хто послідує Моєму вірному керівництву, не виявиться заблудшим та нещасним. А хто відвернеться від Мого Нагадування, на того чекає тяжке життя» (20:123–124).

Звідки з’явилась людина? Що на неї очікує? Для чого вона була створена? надання повної думки про людину, життя та Всесвіт буде рішенням цієї основної проблеми людини. Коли ж знайде своє рішення основна проблема, тоді вирішиться і решта інших.

Основна та другорядна проблеми людини

Ми продовжуємо розгляд питань, пов’язаних з сокровенним світом. Раніше ми говорили про першу сторону, як Іслам вирішує цю проблему, а саме — провівши розбіжність між сокровенним та очевидним.

Що стосується другої сторони, то вона полягає у самому способі мислення людини. Людський розум може розмірковувати лише про те, що знаходиться у межах його органів відчуттів, тому що відчуття реальності об’єкта є однією із умов процесу мислення. Якщо ця умова порушена, тоді процес мислення не буде відбуватись. Джини відносяться до сокровенного світу , тому людина не може відчути їх органами відчуттів, і, отож, вона не може міркувати про це, опираючись на власні відчуття. Вона може виносити рішення відносно світу джинів, опираючись на категоричні повідомлення від Аллаха про їх існування, видах та природі. З причини того, що джини непостижимі для органів відчуттів людини, вона не може їх бачити. Всевишній Аллах говорить:

إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ

«Воістину, він (Шайтан) та його родичі бачать вас звідти, де ви їх не бачите» (7:27).

Це повідомлення Аллаха підтверджує те, що людина не у змозі відчути Шайтана та джинів; мова йде про те, щоб їх бачити, чути, чіпати або відчувати їх запах, якщо припустити, що такий є.

Згідно вищесказаному, єдина небезпека, яка може виходити від джинів та шайтанів, полягає у намовлянні та спробі ввести людину в оману з їх боку. Коли виникає подібна ситуація, і людина розпізнає , що дана дія виходить від шайтана, тоді їй варто сторонитись та не відповідати на його намовляння. Їй варто стерегтись зла шайтана та вдаватись за допомогою та позбавленням до Аллаху, читаючи дві останні сури Корану та інші мольби, передані від Посланця Аллаха ﷺ.

Ствердження про те, що людина може бути одержимою джинами — ніщо інше , як міф, який нічим не підтверджується при розумному розгляді цього питання або при правильному розгляді через призму Шаріату. Те, що називається , одержимістю, насправді — психічні розлади. Забобони, міфи та фантазії сприяють просуненню неправильних поглядів. У якості прикладу своїм домислам , неправильного погляду, люди приводять у приклад процес спілкування джинів з юдьми на людській мові. А якщо спитати їх про докази, то вони відповідають, що в «ураженої джином» людини під час приступу змінюється голос, і це вказує на те, що інший замість неї розмовляє її язиком. У подібних питаннях ці люди впали у невігластво, коли відбувається прив’язка яких-небудь подій до потойбічних сил через те, що вони не бачать розумної відчутної причини, яка потягла за собою певні явища та події. Якщо відкриваються двері у кімнату через протяг, вони починають вдаватись до Аллаха від проклятого Шайтана, вважаючи, що двері відкрились через нього.

Спостерігаєма нами картина таких людей говорить про існування занепаду мислення, оскільки вони у своїх міркуваннях не опираються на правильну ідейну основу і не використовують розумний метод мислення. В основі, людський розум повинне вдатись до пошуку причини відкриття двері у кімнаті так само ж, як і до пошуку причини психічного розладу хворого, а не відносити те, що відбувається, до потойбічних сил або злих духів. Всевишній Аллах створив Всесвіт і усе, що у ньому знаходиться. Також для кожного об’єкта у цьому великому Всесвіті Він створив свої певні якості та властивості. Людський розум повинен докладати зусиль, щоб пізнавати ці самі властивості в оточуючих його об’єктах у Всесвіті заради отримання від них користі або усунення від себе їх шкоди. Причинно-наслідковий зв’язок у нашому матеріальному світі представляє собою незмінний закон Всесвіту. У цьому зв’язку Перший закон Ньютона («Закон інерції) у деякому ступені говорить саме про це: «Властивість тіла зберігати швидкість свого руху незмінної, коли на тіло не діють ніякі сили ». Звідси ми говоримо про неминучість існування деякої фізичної сили, яка приводила б двері у рух, як протяг або інші на те причини. Так само те, що називається одержимістю джинами, насправді є душевною хворобою, набутої внаслідок якої-небудь травми. Можливо, перебуваючи під сильним впливом чого-небудь , людина отримала психічний розлад, що відкрило перед нею двері фантазій та уявлень, одним із яких стало вселення у неї джина і нібито керування його поведінкою, внаслідок чого людина втрачає здоровий розсудок.

Наступним їх доводом є те, що лікарі не можуть вивчити цю хворобу — «одержимість джинами» — і знайти їй зцілення, незважаючи на те, що медицині сьогодні відомі причини та лікування навіть найбільш жахливих хвороб. Повідомляється від Абдуллаха ібн Масуда, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يُنْزِلْ دَاءً إِلَّا وَقَدْ أَنْزَلَ مَعَهُ دَوَاءً، جَهِلَهُ مِنْكُمْ مَنْ جَهِلَهُ، وَعَلِمَهُ مِنْكُمْ مَنْ عَلِمَهُ

«Яку б хворобу не послав Аллах, Він обов’язково посилає і зцілення від неї, хтось знає про нього, а хтось не знає» (Ахмад).

Окрім цього, людина, що страждає від цього недугу, говорить слова та коїть дії, які потребують в оцінці Шаріату з точки зору закону. Усі закони Шаріату витікають із ісламської акиди і дають оцінку діям людини, а не джина. У шаріатських текстах не зустрічається жодного шаріатського закону, пов’язаного з діями одержимої джинами людини, незважаючи на те, що релігія Аллаха досконала. Всевишній Аллах говорить:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا

«Сьогодні Я заради вас вдосконалив вашу релігію, довів до кінця Мою милість та схвалив для вас у якості релігії Іслам» (5:3),

وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ

«Ми ниспослали тобі Писання для роз’яснення усілякої речі, як керівництво до прямого шляху, милість та благу звістку для мусульман» (16:89).

Отож, не уявляється можливим, щоб деякі дії людини залишались осторонь від оцінки шаріатських законів в. У той же час не існує шаріатського постановлення відносно питання одержимості джинами. Шаріат досконалий, тому повинні бути інші пояснення того, що називається «одержимістю джинами», а саме — це душевна хвороба або психічний розлад людини, яку можна вилікувати у психіатричних лікарнях або читанням Корану.

Також є інші питання, пов’язані з сокровенним , як страх за життя, за прожиток, за майбутнє, страх перед невідомістю, страх перед Када та Кадаром. З дозволу Аллаха, у подальших темах ми розберемо кожне питання окремо.

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Абу Мухаммад (Халіфа Мухаммад), Йорданія
15 Джумада аль-уля 1438 р.х.
12.02.2017 р.