Рішення основної проблеми людини 42 ч.

Світогляд
Друкарня

Звідки з’явилась людина?

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ

«Воістину, Ми створили людину із есенції глини» (23:12).

Що на нього очікує?

ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ* ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ

«Після цього ви неодмінно помрете. А потім, у День воскресіння, ви неодмінно будете воскрешенні» (23:15, 16).

Для чого вона була створена?

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

«Я створив джинів та людей лише для того, щоб вони поклонялись Мені» (51:56).

Який результат усього цього?

فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى * وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً

«Якщо ж до вас явиться від Мене вірне керівництво, то всілякий, хто послідує Моєму вірному керівництву, не виявиться заблудшим та нещасним. А хто відвернеться від Мого Нагадування, на того чекає тяжке життя» (20:123–124).

Звідки з’явилась людина? Що на неї очікує? Для чого вона була створена? надання повної думки про людину, життя та Всесвіт буде рішенням цієї основної проблеми людини. Коли ж знайде своє рішення основна проблема, тоді вирішиться і решта інших.

Основні та другорядні проблеми людини

Частина 42 (продовження)

Всевишній Аллах обіцяв тому, хто витрачає своє майно, що відшкодує його витрати сповна, а також повідомив скупому, що його чекає загибель. Передано від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ العِبَادُ فِيهِ إلاَّ مَلَكَانِ يَنْزِلاَنِ، فَيَقُولُ أحَدُهُمَا: اللَّهُمَّ أعْطِ مُنْفَقًا خَلَفًا وَيَقُولُ الآخَرُ: اللَّهُمَّ أعْطِ مُمْسِكًا تلَفًا

«Кожного дня, коли раби Аллаха просинаються вранці, з небес обов’язково спускаються два янголи, один із яких говорить: «О Аллах, відшкодуй тому, хто витрачає свої засоби!», — а інший говорить: «О Аллах, приведи скупого до загибелі!» (Бухарі, Муслім).

Скупий страждає через свою скупість, він ненависний людям, Аллаху та Його Посланцю ﷺ з причини невиконання ним своїх обов’язків через жадібність. Пророк Мухаммад ﷺ сказав:

كَفَى بِالمَرْءِ إثْمًا أَنْ يَحْبِسَ عَمَّنْ يَمْلِكُ قُوتَهُ

«Досить буде гріха людині, якщо перестане вона утримувати тих людей, харчування яких залежить від неї» (Муслім).

Що стосується людини, яка витрачає своє майно, то вона не жалкує ні про що ; підкоряючись Аллаху, вона вдовольняється своїм уділом, оскілки усвідомлює, що отримає у цьому житті тільки свою долю. Окрім цього, її люблять люди за витрачання на них в обов’язкових та рекомендованих по Ісламу діях. Вона вилучає користь із того, чим наділив її Аллах, витрачаючи на себе та свою родину. Передано від Аіши (р.а.), що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي

«Кращий із вас — той, хто кращий для своєї родини, і я кращий із вас відношенням до своєї родини» (Ібн Маджа).

Також люди, які витрачають своє майно, улюблені Аллахом, Який хвалить їх в усі часи та при будь-яких обставинах доти, доки ці витрати відповідають законам Шаріату, ставши наслідком правильного рішення основної проблеми людини у житті, після якої знаходять своє рішення усі другорядні проблеми.

Хіба буде боятись бідності той, хто прийняв Іслам як рішення основної проблеми? Хіба буде боятися віруючий, переконаний, що скарбниці небес та землі — в руках Аллаха, який так само, як і інші створіння, отримає свій прожиток від Аллаха:

وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا

«Нема не землі жодної єдиної істоти, яку Аллах не забезпечував би харчуванням» (11:6)

Передав аль-Мунзірій від Кайса ібн Саля аль-Ансарі, що його брати ,скаржачись на нього Посланцю Аллаха ﷺ, сказали: «Він витрачає багато із свого майна». Тоді Кайс ібн Саля аль-Ансарі сказав: «О Посланець Аллаха! Я взяв свою долю із врожаю та витратив на шляху Аллаха і на того, хто супроводжував мене», — потім Посланець Аллаха ﷺ вдарив себе тричі по грудях і сказав:

أَنْفِقْ يُنْفِقِ اللهُ عَلَيْكَ

«Витрачай! Аллах відшкодує твої витрати», —

після чого Кайс вирушив на верблюдиці, будучи найбагатшим у своїй родині.

У мусульманській історії є багато прикладів правильному рішенню такої проблеми, як скупість; також є багато шаріатських доказів у Корані та Сунні. Життя Пророка Мухаммада ﷺ, його сподвижників та табіїнів наповнена прикладами правильного відношення до скупості.

Тому правильне рішення полягає у віддаленні цієї огидної якості та у прийнятті такої благородної якості , як щедрість на шляху Аллаха. Також людина повинна зв’язувати свій прожиток з Аллахом і витрачати згідно Його наказам для того, щоб отримати благо, наповнити душу вдоволенням, а серце — спокоєм.

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Абу Мухаммад (Халіфа Мухаммад), Йорданія
11 Джумада ас-сані 1438 р.х.
10.03.2017 р.