Використання астрономічних розрахунків у визначенні початку посту

Відповіді на питання
Друкарня

Питання: Чи припустимо використовувати астрономічні розрахунки у визначенні початку посту місяця Рамадан і у його завершенні, як у випадку з використанням астрономічних розрахунків сонця у визначенні часу намазів?

Відповідь:

1) Всевишній Аллах вимагає від нас поклоняться так, як Він постановив; якщо ж ми будемо поклонятись Йому на свій розсуд, то ми вчинимо несправедливо, навіть якщо будемо думати, що робимо благе.

2) Аллах вимагає, щоб ми постились і розговлялись з баченням Місяця, тому що бачення Місяця він зробив причиною для початку посту і його завершення. Сказав Посланець ﷺ:

صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ

«Починайте поститься, коли побачите його (Місяць) ), і закінчуйте поститися, коли побачите його (Місяць)».

Тому, якщо ми побачимо Місяць місяця Рамадан, то починаємо поститись , коли ж ми побачимо Місяць місяця Шавваль, то закінчуємо пост.

3) Якщо ми не побачимо (неозброєним оком) Місяць місяця Шавваль через наявність хмар, то дотримуємо свій пост у місяці Рамадан, навіть якщо за хмарами з’явився Місяць місяця Шавваль. Так само справа обстоїть і з початком посту у Рамадан, адже якщо ми не бачили Місяць, то не можемо почати поститись , як про це приходить у хадісі: сказав Посланець ﷺ:

فَإِنْ أُغْمِيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلاَثِينَ

«Якщо ж він (Місяць) буде прихований (з причини хмарності) , то відраховуйте 30-ий день у Шабана».

4) Аллах не поклав на нас поклонятись Йому на свій розсуд. Тому, навіть якщо розрахунки скажуть, що завтра 100% наступає місяць Рамадан (сучасні астрономічні розрахунки дозволяють це зробити), але ми не змогли побачити Місяця , то той, хто почне поститься, буде грішником, навіть якщо проінформований , що Місяць з’явився, але просто людина не побачила його з-за хмар. Тому буде ваджибом їй відрахувати у Шабані 30-ий день, а лише після цього починати поститься. Таким чином, той, хто постився у день, коли не було видно Місяця у місяці Рамадан, той буде грішником. Причина цього полягає у тому, що він вчинив всупереч хадісу, а хто не поститься у день, коли Місяць місяця Рамадан був прихований хмарами, отримає за це нагороду, тому що вчинив згідно з хадісом.

5) Звідси стає ясним, що ми не можемо поститься або призупиняти пост через появу Місяця з хмарами, але можемо це робити лише тоді, коли бачимо його власними очима. Іншими словами, якщо ми побачили Місяць очами, то починаємо поститься, а якщо не побачили, то не постимося, навіть якщо по астрономічним підрахункам Місяць місяця Рамадан з’явився.

6) Якщо є свідки, які заявляють про бачення ними Місяця, то з ними взаємодія будується так само, як при буд-якому іншому свідченні . Якщо свідок є мусульманином, праведним, то його свідчення приймається, але якщо він немусульманин, грішник, то його свідчення не приймається.

7) Гріховність свідка визначається шаріатськими показаннями, але ніяк не астрономічними розрахунками. Іншими словами, така людина не має доводів на свою користь щоб говорити: «Минуло усього декілька годин з народження Місяця, тому його не було видно…». Адже загальновідомо, що серед астрономів існує суперечка про можливість бачити Місяць після народження. Тому астрономічні розрахунки не дають довід на користь свідка, у зв’язку з чим його розпитують, щоб переконатись у його баченні Місяця; його питають , де він його бачив, Місяць також шукають інші і т.д. І лише потім виноситься рішення про прийняття даного свідчення або про неприйняття його .

8) Хто розглядав шаріатські тексти про пост, знають, що вони відрізняються від текстів про намази. Початок і призупинення посту пов’язано з баченням Місяця:

صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ

«Починайте поститись, коли побачите його (Місяць) і завершуйте поститись, коли побачите його (Місяць)».

فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ

«Той із вас, кого застане цей Місяць , повинен поститись» (2:185).

«Бачити Місяць» є законом Шаріату.

Що стосується текстів про намази, то час їх приходу і завершення пов’язаний з сонцем:

أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ

«Роби намаз при відхиленні сонця» (17:78),

إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ فَصَلُّوا

«Коли сонце пройде зеніт, робіть намаз »(Байхакий).

Намаз пов’язаний з приходом часу, і яким би способом ми не дізнались про прихід часу намазу, ми повинні робити його. Наприклад, якщо подивитись на сонце, щоб побачити час відхилення від зеніту, або побачити, що тінь кожної речі рівна їй або більше неї у два рази (як приводиться у хадісах відносно приходу намазу), — якщо зробити це і упевнитись у часі приходу намазу, то такий намаз дійсний. Так само,якщо не зробити цього, покластись на астрономічні розрахунки по сонцю і дізнатись , що відхилення від зеніту відбулось у такий-то час, а потім подивитись на годинник (при цьому не виходячи на вулицю і не дивлячись на сонце або тінь), і зробити намаз, то такий намаз дійсний. Необхідно упевнитись у приході часу одним із наявних способів. Проте може виникнути питання: чому так?

Причина цього полягає у тому, що Аллах вимагає від нас робити намаз з приходом часу і дав право самій людині обирати спосіб визначення приходу цього часу. Що стосується посту, то у даному випадку Аллах вимагає від нас поститися з баченням Місяця і визначив причину (сабаб) цього, навіть більше того, він роз’яснив нам, що якщо буде хмарно і не буде видно Місяця, то не варто поститись, навіть якщо вже за хмарами буде находитись новий Місяць, як і буде упевненість у цьому згідно астрономічним розрахункам.

9) Аллах створив цей Всесвіт, Він навчив людину тому, чого вона не знала, і знання про рух небесних тіл та їх тонкощах є благом для людей з Його боку. Проте Аллах не вимагає від нас визначати початок і кінець посту на основі астрономічних розрахунків, навпаки, Він вимагає від нас побачити Місяць неозброєним оком. Проте адже ми повинні поклонятись Всевишньому так, як Він цього бажає і вимагає, але не так, як цього хочемо ми.

Таким чином, побачити Місяць неозброєним оком без використання астрономічних розрахунків є законом Шаріату. З урахуванням цього ми і говоримо, що не дозволяється використовувати такі розрахунки про початок та завершення посту, і причина цього у тому, що такими є вимоги у текстах Шаріату.


2 Шавваля 1424 р.х.
25.11.2003 р.