Відносно поглядів нареченого

Відповіді на питання
Друкарня

Питання: У книзі «Соціальна система» у темі «Дивитись на жінку» пишеться, що тому, хто бажає укласти шлюб з жінкою, дозволяється дивитись на неї, але заборонено усамітнюватись з нею. Приводиться хадіс від Джабіра: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمْ اَلْمَرْأَةَ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى نِكَاحِهَا فَلْيَفْعَلْ

«Коли хто-небудь із вас посватається до жінки, то, якщо зможе, нехай подивиться на те, що спонукає його до одруження на ній»(вивів аль-Хакім, сказав, що хадіс достовірний по умовам Мусліма).

Також по тексту у книзі приводиться, що для віруючих є ваджибом опускати свої погляди, але виключенням є чоловіки-наречені. Адже вони не повинні опускати свої погляди, коли дивляться на тих, до кого мають намір свататись.

Звідси виникають питання: про кого саме йде мова під виразом «наречений»? Ним є той, хто лише має намір посвататись, чи той, хто вже засватав дівчину? Якщо ж мається на увазі той, хто лише має намір посвататись, чи означає це, що він може дивитись то на одну, то на іншу, поки не визначиться зі своїм вибором? Або ж мова йде про погляд на одну певну дівчину?

Відповідь:

В арабській мові, якщо частка إِذَا згадується разом з дієсловом минулого часу, то вона означає як положення до початку дії, так і саму дію.

Іншими словами, це відноситься до двох положень — процес дії і період до початку дії, — якщо тільки не прийшла карина (посил), яка вказує лише на одне із цих положень. Як, наприклад:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ

«О ті, які увірували! Коли ви встаєте на намаз, то умийте ваші обличчя і ваші руки до ліктів, обтирайте ваші голови і умийте ваші ноги до щиколоток» (5:6).

Тут вираз إِذَا قُمْتُمْ («коли ви встаєте») означає, що коли ви бажаєте зробити намаз, то повинні піти для здійснення вуду (малого омовіння). Тут немає вказівки на період здійснення дії, а саме — коли здійснюється намаз, бо вуду розпочинають перед намазом, а не у процесі здійснення намазу.

Враховуючи вищесказане, вираз, إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمْ («коли хто-небудь із вас сватає») охоплює як фактичне сватання, так і потенційне (намір піти свататись).

Бажання можна віднести до дії, якщо має місце серйозність у намірі здійснити його. У протилежному випадку на одне лише бажання не поширюється хукм самої дії. Ось чому більшість вчених (малікіти, шафіїти, ханбаліти) сказали, що чоловік може дивитись на жінку, якщо має серйозний намір посвататись до неї, чи відкрито сподівається на її відповідь, чи знає, що вона прийме його пропозицію, чи він схиляється до того, що буде дана позитивна відповідь. Лише ханафіти поставили лише одну умову: намір зробити пропозицію жінці.

Підбиваючи підсумки:

Дозволяється дивитись на жінку лише тому, хто знаходиться у статусі фактичного чи потенційного нареченого. Потенційний наречений — це той, хто має серйозні наміри посвататися до певної дівчини з метою одружитись на ній. Але ніяк не той, хто дивиться на усіх підряд з метою вибрати кого-небудь. Причина цього полягає у тому, що вираз إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمْ(«коли хто-небудь із вас сватає»), стосується того чоловіка, який фактично чи потенційно має намір посвататись до дівчини. Але ніяк не того, хто просто перебирає очима дівчат без серйозних намірів посвататись. Проте наміри чоловіка відомі лише Одному Аллаху, і треба пам’ятати, що нічого не приховається від Нього. Тому, якщо чоловік дивиться на жінку без серйозних намірів одружитись, то він буде запитаний за це у Судний день. А Аллах суворий у покаранні!

 


9 Рабі ус-сані 1430 р.х.
04.04.2009 р.