Громадська свідомість і її вплив на процес правильних змінень

Статті
Друкарня

Однозначно, змінення суспільства — непростий процес. Для цього вимагаються тяжка праця і величезні зусилля. Це подібно тяжкій роботі каменяра, який висікає із породи камінь, але кірка віруючого сильна і загострена.

Така робота непосильна окремим людям, її може виконати тільки ідеологічна партія, яка вдень і вночі просувається до своєї мети. Правильні радикальні змінення можуть бути досягнуті без утворення громадської свідомості на користь певних ідей. Таким є шаріатський метод змінень, і неприпустимо суперечити йому чи відхилятись від нього. Посланець Аллаха ﷺ пройшов цей шлях у Медині у процесі підготовки атмосфери і підґрунтя для створення Ісламської Держави. Етап взаємодії з людьми для формування громадської думки, яка виходить із громадської свідомості, був одним із найбільш складних і важливих етапів через свій вплив на досягнення успіху у процесі змінень і становлення держави, а потім і на його подальше існування.

Повинно стати ясно, що таляб ан-нусра (пошук допомоги і підтримки) сам по собі не є окремим етапом а, швидше, наступає у кінці етапу взаємодії. Досягнення нусри неможливе, якщо нам не вдасться створити громадську свідомість на користь ідей Ісламу. Ми також повинні розуміти, що таляб ан-нусра не означає лише військовий переворот. Нусру можна отримати тоді, коли володарі сили і положення нададуть владу і без військового перевороту. Саме це трапилось з Посланцем Аллаха ﷺ. Ансари наділили його владою, оскільки володіли силою і положенням, і ніхто не міг протистояти їх волі. Але може трапитись так, що вимагатиметься військовий переворот, і у цьому випадку немаловажне значення зіграє громадська думка на користь Ісламу і змін.

Із історії благородних і праведних посланців Аллаха видно, наскільки вони хотіли вплинути на громадську думку і працювати над формуванням громадської думки. Наприклад, Муса (а.с.) прагнув відійти від розмов і направити своє звернення до фараону і його еліті, тобто до громадської думки, тому він вступив у протистояння з чаклунами на очах у людей. Аллах говорить:

قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَن يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى

«Муса сказав: «Строком для вас буде день прикраси, і нехай люди зберуться вранці» (20:59).

Таким чином, заклик поширився всупереч волі фараона і його еліти, досягнувши широких мас, що з самого початку і було метою Муси (а.с.). Окрім того, посланці Аллаха, звертаючись з закликом, говорили: «О, люди!», — і це свідчить про те, що вони звертались під час скупчення людей. Про це ясно сказав Нух (а.с.):

قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلاً وَنَهَاراً * فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَاراً * وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَاراً * ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَاراً * ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَاراً

«Він сказав: «Господи! Я закликав мій народ вночі і вдень, але мої проповіді лише прискорили їх втечу. Кожного разу, коли я закликав їх, щоб Ти пробачив їх, вони затикали пальцями вуха і укривались одягом. Вони були упертими і гордовито вихвалялись. Потім закликав їх відкрито. Потім я звертався до них всенародно і говорив з ними наодинці» (71:5–9).

Заклик до народу не був таємним, а був відкритим і вівся при скупченні людей. Те ж саме стосується віруючого із родини фараона і віруючого, згаданого у сурі «Ясін». Усі вони прагнули вплинути на еліти і громадськість, донести до них послання у ясному виді подалі від підозр і омани. Також ми можемо помітити прагнення Посланця Мухаммада ﷺ звернутись до людей на зібраннях та у сезони паломництва, бажаючи донести заклик до усіх людей через еліти чи звертаючись до мас безпосередньо. При цьому він використовував усі можливі способи, такі як проповідь, вірш, лист і наставляння.

Громадська думка постійно формується шляхом донесення і роз’яснення усіма способами, комбінуючи словесний і практичний заклик серед людей, щоб послання побачили усі. Посланець Аллаха ﷺ вимагав засвідчити, говорячи: «Чи доніс я?».

Що стосується досягнення громадської свідомості, то воно відбувається тоді, коли суспільство розуміє основні ідеї Ісламу, за допомогою яких ми прагнемо змінити розуми людей, як з точки зору акиди, так і законів, тобто, коли широка маса людей розуміє загальні ідеї Ісламу. Серед цих загальних ідей можна виділити: Єдність Аллаха, а також те, що Він є Єдиним Законодавцем, що неприпустимо приймати закони від інших і що законодавство, яке виходить не від Аллаха, — це невір’я, яке не буде прийнято ніколи. А також необхідне усвідомлення мусульманами того,що Ісламська Умма — це єдина нація, в якій домінує ісламське братство, що зв’язок мусульман на основі акиди вище етнічної і регіональної зв’язків, що Ісламська Держава — це запорука єдності і сили мусульман, що встановлення цієї держави є обов’язком Ісламської Умми і доленосною проблемою і що Умма без держави втрачена і слабка, не говорячи вже по те, що вона у такому положенні перебуває у гріху.

Громадська свідомість мусульман означає також і розуміння того,що невірні є ворогами Умми і не бажають для неї блага, що вони не хочуть допустити повернення Ісламу у виді єдності мусульман, тобто у виді Ісламської Держави, і що вони будуть перешкоджати цьому усіма своїми силами і можливостями. Важливо усвідомлення того, що підйом Ісламської Умми відбувається через її ідеологію, а не через ідеї Заходу чи руху і партії, які пов’язані з Заходом, навіть якщо вони і називаються «ісламськими».

Отож, ми повинні прагнути формувати громадську думку по основним питанням, хвилюючих Умму і вимагаючих співпраці у їх рішенні. Також ми повинні підтримувати громадську думку, яка раніше була сформована по якому-небудь питанню, щоб суспільство не відхилялось від неї, оскільки громадська думка може ослабнути, коли люди забувають, коли не відбувається оновлення того, що може їх зацікавити у цій темі, чи коли вони заклопотані іншими питаннями. Громадська думка — це розпечений метал, який треба відбивати молотом, щоб надати йому потрібну форму. По своїй природі громадська думка носить тимчасовий характер, і у той же час вона динамічна. Вона може ослабнути чи зникнути, якщо її не розвивати. Виходячи із цього, громадську думку можна ввести в обман, якщо своєчасно не викрити цей обман.

Рух Умми не зупинився, і, з дозволу и Аллаха, вона зруйнує усі кайдани, які наділи на людей правителі з причини того, що Умма не досягла рівня правильного громадського усвідомлення своєї релігії і того, ким вона є, як і реальності вірних партій, які хочуть відродити і врятувати її. Але сьогодні правителі викриті, а їх брехливі ідеї розкриті перед мусульманськими народами. У розпал цих послідовних і прискорених подій мусульмани скоро прийдуть до повної переконаності у тому, що їх порятунок полягає не у фальшивих західних ідеях, таких як демократія і свобода, а тільки в ісламських.

Так носії ісламського заклику повинні продовжити просвіту мас ідеями і положеннями Ісламу, щоб підвищити громадську свідомість Умми і щоб вона змогла застосувати релігію у житті суспільства і держави, тому що це і є доленосною проблемою мусульман.

 

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Хамід Абдульазіз
28 Рабіуль-авваля 1442 р.х.
14.11.2020 р.