Шановні брати! Мир вам, милість Аллаха і Його благословення!
Передав імам аль-Бухарій, хай помилує його Аллах, у своєму «Сахіху» від Анаса бін Маліка, хай буде вдоволений ним Аллах, від Пророка, мир йому і милість Аллаха, який сказав:
لَغَدْوَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ رَوْحَةٌ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا
"Ухід вранці на шляху Аллаха або повернення увечері краще ніж дунья і те, що в ній".
Сказав імам Ібн Хаджар у шарху (коментарі):
الْغَدْوَةُ (ухід вранці): з наголосом «фатха» від слова الْغُدُوِّ означає «вихід у будь який час від початку ранку до півдня».
الرَّوْحَةُ (повернення увечері): від слова الرَّوَاحِ означає вихід у будь який час від початку другої половини дню до його заходу.
Його слова فِي سَبِيلِ اللَّهِ (на шляху Аллаха) означають Джихад.
Що ж стосується його слів خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا (краще ніж дунья і те, що в ній), то з приводу цього у своєму коментарі Ібн Дакік аль-Ійд сказав:
Тут є два сенси:
1. Мається на увазі настання часу заходу сонця, як дещо, що відчувається душею, подібно до цієї дунья, яка також відчутна душею як дещо значуще за своїм характером, а тому їй віддається перевага, хоча насправді відомо, що усе, що мається в дунья не порівняється і з краплиною, яка є в раю.
2. Мається на увазі, що ця нагорода краще, ніж уся дунья, якщо б вона була дана людині і вона витратила б її у послуханні Аллаху Всевишньому. Я сказав: «Підтримується ця друга думка, яку передав Ібн Мубарак у книзі «Джихад» від аль-Хасана, який сказав: «Посланець Аллаха, мир йому і милість Аллаха, відправив військо, серед якого був Абдуллах бін Раваха, який спізнився на те, щоб бути присутнім на намазі разом з Пророком, мир йому і милість Аллаха і сказав йому Пророк, мир йому і милість Аллаха:
وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ مَا أَدْرَكْتَ فَضْلَ غَدْوَتِهِمْ
«Клянусь тим, у Чиїй руці моя душа, якщо б ти витратив усе, що є на землі - не досяг би тієї користі, що вони»
Мається на увазі ставитися з легкістю до положення цієї дунья і звеличувати положення джихаду. Той,хто буде мати в раю територію розміром з батіг, то це буде для нього більш величніше, ніж усе, що є в дунья. Так як же з тими, у кого будуть найвищі степені? Тут справа в тому, що причина, яка змушує затягувати з джихадом надходить з дунья, тому він побудив цього чоловіка, який спізнився тим, що ця маленька частина раю краще, ніж усе що є в дунья.
Завершуючи словами імама Ібн Дакіка аль-Ійда, слід сказати що це правда, адже мусульмани страждають вже майже сто років від того, що правителі мусульман перешкоджають обов’язку джихаду і немає уходу вранці на шляху Аллаха і немає повернення увечері. І не повертається ця пошана, окрім як справами окремих особистостей тут і там. Воістину, коли було, що на джихад уходили вранці і поверталися увечері, то була і пошана. Це зобов’язує мусульман змістити своїх правителів і встановити одного правителя, який буде правити за книгою Аллаха і Сунною Його Посланця ﷺ, встановить між мусульманами закони Ісламу, вершина яких – це джихад на шляху Аллаха. І до цього ми закликаємо вас, о мусульмани, щоб ви працювали разом з тими, хто встановлює шаріат Аллаха на землі тим, що споруджує Ісламську державу і встановлює єдиного Халіфа для мусульман, за яким б’ються і яким захищаються.
До наступних зустрічей. Ми прохаємо Аллаха за вас. Мир вам, милість Аллаха і Його благословення!
15 Раджаб 1435 р.х.
14.05.2014 р.