З іменем Аллаха, Милостивого і Милосердного
Разом з благородним хадісом (12)
Ми вітаємо вас, дорогі слухачі з усього світу! Раді зустрітись з вами в новому випуску нашої програми «Разом з благородним хадісом». Почнемо з найкращого привітання і побажання миру: Мир вам, милість Аллаха і Його благословення.
Передано від Абу Ханіфи, який передав від Хаммада, а він від Ібрахіма, а той — від аль-Асвада, який повідомив від Абу Хурайри, що Пророк ﷺ сказав:
وَمَنِ اسْتَأْجَرَ أَجِيراً فَلْيُعْلِمْهُ أَجْرَهُ
«Той, хто найняв працівника, нехай повідомить йому про його винагороду».
Дорогі слухачі!
Всевишній Аллах створив людей різними по багатству і бідності, щоб вони доповнювали один одного і допомагали один одному. Як сказано в Корані:
أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ * وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ
«Хіба вони розподіляють милість твого Господа? Ми розподілили між ними їх засоби до існування в мирському житті і піднесли одних із них над іншими по ступеням, щоб одні із них брали в услужіння собі інших. Милість твого Господа краще того, що вони збирають. І якщо б не те (побоювання), що люди можуть стати однією общиною (невіруючих) (думаючи, що багатство людини є ознакою любові Аллаха до неї), то Ми, неодмінно, влаштували б для тих, хто став невіруючим в Милостивого, в домах їх дахи із срібла і драбини, по яким вони піднімаються,» (43:32, 33).
Аллах узаконив найм як полегшення для Своїх рабів і встановив для нього правила, щоб захистити права як наймача, так і найманця. Що ж таке найм? Яким є його визначення? Які види найму існують? Якими є докази його дозволеності із Корану і Сунни? І чи практикували найм Пророк ﷺ і його сподвижники?
Найм (іджара) — це зобов’язуючий договір, укладений на заздалегідь відому послугу, на певний строк і за встановлену плату.
Види:
Договори найму підрозділяються на три типи:
1. Договори на використання майна.
Це стосується речей, які мають фізичну форму, наприклад, оренда торгових приміщень, домів, тварин, транспортних засобів.
2. Договори на користь від праці працівника.
Тут предметом договору є сама послуга, пов’язана з певною роботою, наприклад, найм ремісників і фахівців: малярів, інженерів, будівельників, ковалів, теслярів тощо.
3. Договори на користь від самого працівника.
Це стосується найму персоналу і працівників для виконання певних задач, наприклад, слуг чи різноробочих.
Іджара (найм) в усіх її видах дозволена з точки зору Шаріату. Доказів цьому із Священного Корану і хадісів Пророка ﷺ багато. Ось деякі із них:
1. Слова Всевишнього:
فَإِنْ أرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ
«Якщо вони годують грудьми для вас, то платіть їм винагороду» (65:6).
2. Слова Всевишнього:
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ
«Одна із двох жінок сказала: «Батько мій! Найми його, адже кращим із тих, кого ти наймеш, буде той, хто сильний і заслуговує на довіру»» (28:26).
3. Слова Всевишнього:
قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَىٰ أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ * قَالَ ذَٰلِكَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ أَيَّمَا الْأَجَلَيْنِ قَضَيْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَيَّ وَاللَّهُ عَلَىٰ مَا نَقُولُ وَكِيلٌ
«Він сказав: «Воістину, я хочу одружити тебе з однією із моїх доньок за умовою, що ти наймешся до мене на вісім років. Якщо ж ти залишишся на усі десять, то це буде милістю від тебе. Я не збираюсь обтяжувати тебе, і ти побачиш, якщо побажає Аллах, що я є одним із праведників». Він сказав: «Домовились. Який би із цих двох строків я не відпрацював, нехай зі мною не вчиняють несправедливо. Аллах є Попечителем і Хранителем того, що ми говоримо»» (28:27,28).
4. Слова Всевишнього:
فَانطَلَقَا حَتَّىٰ إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَن يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا
«Вони продовжили шлях, поки не прийшли до жителів одного селища. Вони попросили його жителів і накормити їх, але ті відмовились прийняти їх гостями. Вони побачили там стіну, яка хотіла обрушитись, і він випрямив її. Муса (Мойсей) сказав: «При бажанні ти отримав би за це винагороду»» (18:77).
5. Слова Пророка ﷺ:
وَمَنِ اسْتَأْجَرَ أَجِيراً فَلْيُعْلِمْهُ أَجْرَهُ
«Той, хто найняв працівника, нехай повідомить йому про його винагороду»
6. Дії Пророка ﷺ: Коли він і Абу Бакр Ас-Сіддік здійснювали переселення (хіджру) в Медину, вони найняли чоловіка із племені Бану ад-Дейль, який був досвідченим провідником і знав дороги. Він провів їх по безпечному шляху від Мекки до Медини.
Згідно шаріатським приписам, встановленим Аллахом для найму, працівник повинен отримати свою винагороду одразу після завершення роботи, до того, як висохне його піт. Про це Пророк ﷺ сказав:
أعطُوا الأجِيرَ أجرَهُ قبلَ أنْ يَجِفَّ عَرَقُهُ
«Оплатіть працівнику його плату, поки не висох його піт».
Проте, якщо обидві сторони домовились про відстрочку виплати на певний час після завершення роботи, то це припустимо.
Іслам суворо наполягає на необхідності своєчасної виплати заробітку і забороняє обман працівника. Пророк ﷺ попередив, що той, хто найняв працівника, отримав від нього вимагаєме, не виплатив йому його заробіток, зустріне Аллаха своїм супротивником в День Суду. А той, чиїм супротивником буде Аллах, ніколи не набуде успіху. Пророк (мир йому) передав слова Аллаха:
ثَلاثَةٌ أنَا خَصْمُهُمْ يَومَ القِيَامَةِ: رَجُلٌ أعطَى بِي ثُمَّ غَدَرَ, وَرَجُلٌ بَاعَ حُرّاً فَأكَلَ ثَمَنَهُ، وَرَجُلٌ استَأجَرَ أجِيراً، فَاستَوفَى مِنهُ، وَلَمْ يُوَفِّهِ أجْرَهُ
«Три людини, проти яких Я виступлю в День Суду:людина, яка дала обіцянку від Мого імені, але порушила її; людина, яка продала свобідну людину і привласнила отримані гроші; і людина, яка найняла працівника, який виконав роботу, і не виплатила йому його заробіток».
Також слід пам’ятати, що Аллах прощає усі гріхи, окрім ширку (многобожжя) і зазіхання на права інших людей, в тому числі фінансові. Цей гріх зберігається до того часу, поки ображений не отримає свою долю або не пробачить це. В День Суду розрахунки по фінансовим зобов’язанням будуть вестись не в грошовій формі, а шляхом передачі благих справ і гріхів. Якщо у пригноблювача будуть благі справи, їх частина буде передана пригнобленому. Якщо ж благих справ у пригноблювача не виявиться або вони вичерпаються, тоді гріхи пригнобленого перейдуть до пригноблювача, і він буде нести за них покарання стільки, скільки побажає Аллах.
Шановні слухачі, дякуємо вам за увагу. Зустрінемось в наступному випуску, якщо на то буде воля Аллаха. Ввіряємо вас під захист і охорону Аллаха. Мир вам, милість Аллаха і Його благословення!
Мухаммад Ахмад Ан-Наді, Йорданія