Разом з благородним хадісом (16)
З іменем Аллаха, Милостивого і Милосердного
Вітаємо вас, дорогі і шановні брати і сестри, де б ви не знаходились! Ми раді зустрітись з вами у новому випуску нашої програми «Разом з благородним хадісом». Почнемо з найкращого привітання: Мир вам, милість Аллаха і Його благословення!
Коран — це мова Аллаха, Його міцна вервь і прямий шлях. Той, хто відкидає його, буде повержений Аллахом. Коран — це конституція Умми, джерело її життя і величі. Тому Умма повинна дбати про Коран, читати його, слідувати його приписам, застосовувати його у справах повсякденного життя і закликати усіх людей до віри в нього, виконання його наставлянь і керівництва на його основі.
Аль-Хакім в книзі «Аль-Мустадрак» від Абдур-Рахмана ібн Аусаджа, далі від аль-Бара ібн Аазіба (р.а.), передає: Посланець Аллаха ﷺ сказав:
زَيِّنُوا الْقُرْآنَ بِأَصْوَاتِكُمْ
«Прикрашайте Коран своїми голосами». В іншій версії від Мамара говориться:
زَيِّنُوا أَصْوَاتَكُمْ بِالْقُرْآنِ
«Прикрашайте свої голоси Кораном», адже Коран прикрашає голос віруючого.
Також ат-Табарані у збірці «Аль-Аусат» передає від Ібн Умара, що одного разу у Пророка ﷺ спитали: «Хто із людей читає Коран найкрасивішим голосом?» Він відповів:
مَنْ إِذَا سَمِعْتَ قِرَاءَتَهُ رَأَيْتَ أَنَّهُ يَخْشَى اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ
«Той, чий голос спонукає вас відчути його боязнь перед Всемогутнім Аллахом».
Аль-Хакіма від ібн Абу Мулайка, далі від Ібн Аббаса (р.а.) передає: Пророк ﷺ сказав:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَتَغَنَّ بِالْقُرْآنِ
«Не із нас той, хто не прагне прикрасити своє читання Корану».
Ібн Абі Мулайка спитали: «Що робити, якщо голос некрасивий». Він відповів: «Прагніть покращити його настільки, наскільки це можливо».
Деякі вчені тлумачили слово «прикрасити» як «збагачення», посилаючись на інший хадіс, переданий від Абу Бакра (р.а.):
مَنْ تَعَلَّمَ القُرآنَ فَظَنَّ أنَّ أحَداً أغنَى مِنهُ فَقَدْ حَقَّرَ عَظِيماً، وَعَظَّمَ صَغِيراً
«Хто вивчив Коран і думає, що хтось багатший за нього, той принижує велике і звеличує жалюгідне».
Хоча таке тлумачення цього слова є можливим, проте аз-Замахшарі у книзі «Аль-Кашшаф» відносно цього хадісу, в якому говориться, що він переданий Абу Бакром, говорить: «Я не знайшов його серед хадісів, переданих Абу Бакром, цей хадіс вивів Ібн Аді з ланцюжком, в якому були Хамза ан-Нусайбі, Зайд ібн Рафі, Абу Убайда і Ібн Масуд, які передали це від Пророка ﷺ. Так ось Хамзу ан-Нусайбі звинувачували у брехні».
Пророк ﷺ спонукав покращувати голос при читанні Корану, тому що це сильніше впливає на серця людей і приносить більшу користь. Як сказано в достовірному хадісі:
زَيِّنُوا الْقُرْآنَ بِأَصْوَاتِكُمْ
«Прикрашайте Коран своїми голосами». А також:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَتَغَنَّ بِالْقُرْآنِ
«Не із нас той, хто не прагне прикрасити своє читання Корану».
Адже красиве читання полегшує проникнення Корану у серця і сильніше вливає на душі слухачів, на відміну від некрасивого голосу, який може відштовхнути людей від слухання Корану і примусити їх відвернутись від читця.
Повідомляється, що одного разу вночі Пророк ﷺ проходив повз Абу Муси аль-Ашарі (р.а.), який читав Коран. Пророк ﷺ зупинився, щоб послухати його, і був вражений його голосом. Наступного дня він сказав Абу Мусі:
لَقَد أُوتِيتَ مِزْمَاراً مِنْ مَزَامِيرِ آلِ دَاوُدَ
«Тобі дарована мелодійність (голосу) роду Дауда».
На це Абу Муса відповів: «Якщо б я знав, що ти слухаєш, я б прикрасив своє читання іще більше». Також у хадісі від Ібн Аббаса повідомляється:
لِكُلّ شَيءٍ حِلْيةٌ وَحِلْيةُ القُرآنِ حُسْنُ الصَّوتِ
«У кожної речі є прикраса, а прикрасою Корану є красивий голос».
Передається від Аіші (р.а.) що одного разу вона затрималась вночі після вечірнього намазу. Коли вона прийшла, Пророк ﷺ спитав її:
أَيْنَ كُنْتِ؟
«Де ти була?»
Вона відповіла: «Я слухала читання одного із твоїх сподвижників. Я ніколи раніше не чула подібного читання і такої (краси) голосу».
Після цього Пророк ﷺ встав і почав слухати цього читця. Повернувшись до неї, він сказав:
هَذَا سَالِمٌ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ, الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي أُمَّتِي مِثْلَ هَذَا
«Це Салім, вільновідпущеник Абу Хузайфи. Хвала Аллаху, що в моїй Уммі є такі люди».
Імам ан-Нававі, нехай змилується над ним Аллах, в своїй книзі «Ат-Тібьян фі адабі хамалятіль-Куран» присвятив главу, названу «По бажаність прикрашання голосу при читанні Корану». На початку цієї глави він написав: «Вчені, як із числа сподвижників та їх послідовників, так і із числа подальших поколінь і мусульманських імамів, зійшлись на думці про бажаність прикрашання голосу при читанні Корану. Їх слова і дії по цьому питанню добре відомі … і докази цього в хадісах Пророка ﷺ широковідомі як серед вчених, так і серед простих мусульман».
В збірці Сахіх Мусліма наводиться хадіс від Абу Хурайри, який передав, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
مَا أَذِنَ اللَّهُ لِشَيْءٍ مَا أَذِنَ لِنَبِيٍّ حَسَنِ الصَّوْتِ يَتَغَنَّى بِالْقُرْآنِ يَجْهَرُ بِهِ
«Аллах ніколи не слухає так уважно, як слухає голос Пророка, красиво і вголос читаючого Коран».
Словосполучення «уважно слухає» вказує на довольство і схвалення.
В своєму Муснаді ар-Руайбані передає від Абу Муси аль-Ашарі, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
إِنِّي لَأَعْرِفُ أَصْوَاتَ الْأَشْعَرِيِّينَ بِالْقُرْآنِ حِينَ يَدْخُلُونَ بِاللَّيْلِ، وَأَعْرِفُ مَنَازِلَهِمْ مِنْ أَصْوَاتِهِمْ، وَإِنْ كُنْتُ لَمْ أَرَ مَنَازِلَهُمْ حِينَ نَزَلُوا بِالنَّهَارِ
«Я впізнаю голоси ашаритів (плем’я в Ємені), які читають Коран, коли вони повертались вночі, і впізнаю їх дома по їх голосам, навіть якщо я не бачив їх домів, коли вони входили до них удень».
Більше того, Посланець Аллаха ﷺ сам мав найчудовіший голос. В Сахіху Мусліма наводиться хадіс від Аді ібн Сабіта, який сказав: «Я чув, як аль-Бара ібн Азіб сказав: «Одного разу я чув, як Пророк ﷺ читав суру «Ат-Тін ва-з-Зайтун» під час нічної молитви. Я ніколи не чув, щоб хто-небудь читав (Коран) з більш красивим голосом, аніж він»».
Красивий голос — це дар Аллаха, яким Він наділяє того, кого побажає. Тому є важливим шукати людей з красивими голосами і спонукати їх, щоб вони очолювали молитву. Саме так вчинив халіф Умар (р.а.), вибравши для ведення таравіх-намазів двох великих сподвижників — Убайя ібн Кааба і Таміма ібн Ауса ад-Дарі, нехай буде задоволений ними Аллах.
Щодо тих, чий голос не такий красивий, вони повинні прагнути покращити своє читання Корану і промовляти його належним чином. Проте прикрашання голосу повинно відповідати шаріатським нормам і гідним етичним принципам. Необхідно уникати надмірного пом’якшення чи розтягування звуків, як це практикується деякими сучасними читцями на похованнях чи на інших зібраннях. Подібне порушення існує вже давно, саме тому імам ан-Нававі у своїй книзі «Ат-Тібьян фі адабі хамалятіль-Куран» зазначив, що така манера читання Корану є засуджуваною і неприпустимою: «Цей вид неправильного читання — лихо, яке спіткало деяких невігласів, які читають подібними чином на похованнях чи зібраннях. Це є явно забороненою, нововведеною практикою, і кожен, хто слухає це, бере на себе гріх. Як сказав видатний суддя аль-Маварді, той, хто здатен зупинити це або хоча б засудити це, але не робить цього, також робить гріх. Я доклав своїх зусиль у цьому напрямку і сподіваюсь, що Аллах направить тих, хто здатен виправити це положення, і зробить це».
Головна ціль прикрашання голосу — це читання Корану з дотриманням усіх правил і міркування над його значенням.
Дорогі брати і сестри! Ми дякуємо вам за увагу. До нової зустрічі в наступному випуску, якщо на те буде воля Аллаха. Ввіряємо вас під захист і охорону Аллаха. Мир вам, милість Аллаха і Його благословення!
Мухаммад Ахмад ан-Наді, Йорданія