Якщо б ви завжди були такими, якими буваєте у моїй присутності…

Хадіс
Друкарня

Разом з благородним хадісом: "Якщо б ви завжди були такими, якими буваєте у моїй присутності…"

Вітаємо вас, шановні брати, у черговій зустрічі нашої програми «Разом з благородним хадісом» і говоримо вам слова кращого привітання: Ас-саламу алейкум ва рахматуллахі ва баракятух.

Передають, що Ханзала аль-Усейіді, один з писарів Посланця Аллаха, мир йому і благословення Аллаха, розповідав:

«Одного разу я зустрів Абу Бакра, і він спитав мене: «Як ти, Ханзала?», я відповів: «Ханзала став лицеміром». Він вигукнув: «Пречистий Аллах! Що ти говориш?!» Я сказав: «Коли ми знаходимося біля Посланця Аллаха, мир йому і благословення Аллаха, і він нагадує нам про Рай і Пекло, ми ніби бачимо їх на власні очі. Коли ж ми виходимо від Посланця Аллаха, мир йому і благословення Аллаха, і повертаємося до своїх жінок, дітей і занять, то забуваємо багато з цього». Абу Бакр сказав: «Клянусь Аллахом, з нами відбувається те ж саме». Тоді ми з ним попрямували до Посланця Аллаха, мир йому і благословення Аллаха, і зайшли до нього. Я сказав: «Ханзала став лицеміром». Він спитав: «У чому справа?» Я сказав: «О Посланець Аллаха, коли ми знаходимося біля тебе і ти нагадуєш нам про Рай і Пекло, ми ніби бачимо їх на власні очі, коли ж ми виходимо від тебе і повертаємося до своїх жінок, дітей і занять, то забуваємо багато з цього». Тоді Посланець Аллаха, мир йому і благословення Аллаха, сказав: «Клянусь Тим, у Чиїй Длані моя душа, якщо б ви завжди залишалися у такому стані, в якому ви опиняєтеся біля мене і при поминанні Аллаха, то янголи вітались би з вами за руку на ваших ліжках і на дорогах. Але, Ханзала, так буває тільки час від часу». І він повторив це тричі» (Муслім).

Згідно з тлумаченням Сунан Ібн Маджа у Сіндій:

Слова «я став лицеміром» тут мається на увазі, що змінилося моє положення, оскільки той, хто увірував у Рай і Пекло, не повинні забувати про них, адже забування про них схоже на внутрішнє відкинення їх існування. В цілому, він засумнівався у наявності віри в них у своєму серці, і назвав це лицемірством. Цим стає зрозуміло, що сумніви у своїй вірі не є невір’ям, однак сумнів у віруючому є обвинуваченням у невір’ї.

Слова «Якщо б ви завжди були такими, якими буваєте: попереджають про те, що присутність (таких почуттів), зазвичай не триває довго, а відсутність цього не шкодить існуванню віри в серці. Забування про ці почуття несумісне з їх присутністю, але це не зобов’язує відсутність віри. Іноді ці почуття і концепції присутні, щоб впорядкувати справи релігії, а іноді вони відсутні і їх заміняють безтурботність, якими також регулюються справи релігії і життя, і обидва цих положення є благом і милістю для рабів Аллаха.

Шановні брати по вірі!

Цей благословенний хадіс підкреслює декілька наступних факторів:

По-перше: «так буває тільки час від часу» не має нічого спільного з розумінням деяких людей, що година для тебе і година для твого Господа. Ясна річ, що все життя мусульман належить Всемогутньому Аллаху, про це нам повідомляє Всевишній Аллах в аяті:

قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

«Скажи: «Воістину, мій намаз і моє жертвоприношення (або поклоніння), моє життя і моя смерть присвячені Аллаху, Господу світів» (06:162)

В житті мусульманина немає нічого, що не належало б Аллаху, тому що Він Творець всього:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Воістину, Аллах купив у віруючих їх життя і майно в обмін на Рай. (09:111)

Мусульмани продали все, що мають в обмін на Рай. Так, у житті мусульманина можуть бути часи свідомості і часи безтурботності, часи сили і слабкості, часи приближення і віддалення, однак він швидко усвідомлює свою безтурботність і виходить з такого положення, зміцнюючи свої слабкі сторони, і прагне до Аллаха. Всевишній говорить:

إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ

Воістину, якщо богобоязливих людей торкнеться наслання від сатани, то вони поминають повчання і прозрівають. (07:201)

В хадісі говориться: «Усі сини Адама помиляються, а кращими з них є ті, хто кається».

По-друге: тільки проповідь і настанова не достатні в утворенні особистості і зміненні поведінки. Рай і полум’я Пекла, спонукання і лякання все це з Ісламу. І наші вчені та носії заклику не повинні впускати з виду те, що не можна обійтися без думок і ісламських понять, яких потребує кожний мусульманин у своєму повсякденному житті, і які впливають на його поведінку. Мусульманин у додаток до усвідомлення та віри в Рай і в муки Пекла в майбутньому житті, повинен бути в курсі реальності боротьби між Ісламом і невір’ям. Мусульманин повинен знати реальність демократії, секуляризму і капіталізму, повинен знати ісламську доктрину, її реальність як духовну і політичну доктрину, кожний мусульманин повинен розуміти, що Іслам ниспосланий для практичного застосування, він також повинний усвідомлювати, що Іслам неможливо виконати без держави, повинен усвідомлювати причини затримки перемоги і відродження.

Всевишній Аллах говорить:

(مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا )

Мухаммад Посланець Аллаха. Ті, хто разом з ним, суворі до невіруючих і милостиві між собою. Ти бачиш, як вони вклоняються і падають ниць, прагнучи до милості від Аллаха і вдоволення. Їх ознакою є сліди від земних поклонів на їх обличчях. Так вони представлені в Таураті (Торі). В Інджилі (Євангелії) же вони представлені посівом, на якому виріс пагін. Він зміцнив його, і той став товстим і випрямився на своїй стеблині, захоплюючи сіячів. Аллах привів цю притчу для того, щоб привести ними в лють невіруючих. Аллах обіцяв тим із них, які увірували і робили праведні діяння, прощення і велику нагороду. (48:29)

كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ
будьте духовними наставниками, оскільки ви навчаєте Писанню і вивчаєте його. (03:79)

Шановні брати, ми прощаємося з вами до наступної зустрічі з іншим пророчим хадісом. Хай береже вас Аллах. Ас-саламу алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!


22 Джумада аль-уля 1435 рік
23/03/2014