Вітаємо вас, дорогі брати і сестри по усьому світу, у межах нового випуску із серії «Разом з благородним хадісом». Ми починаємо з найкращого привітання: ассаляму алейкум ва рахматуллахи ва баракятуху!
Абу Бакр ібн Абу Шайба, Абу Амір аль-Ашарі та Мухаммад ібн аль-Аля передають хадіс, який по словам Абу Аміра передає Абу Усама від Бурайди, той же — від Абу Бурды, той же — від Абу Муси, що Пророк ﷺ сказав:
إِنَّ مَثَلَ مَا بَعَثَنِيَ اللَّهُ بِهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنَ الْهُدَى وَالْعِلْمِ، كَمَثَلِ غَيْثٍ أَصَابَ أَرْضًا، فَكَانَتْ مِنْهَا طَائِفَةٌ طَيِّبَةٌ قَبِلَتِ الْمَاءَ فَأَنْبَتَتِ الْكَلَأَ وَالْعُشْبَ الْكَثِيرَ، وَكَانَ مِنْهَا أَجَادِبُ أَمْسَكَتِ الْمَاءَ فَنَفَعَ اللَّهُ بِهَا النَّاسَ، فَشَرِبُوا مِنْهَا، وَسَقَوْا، وَرَعَوْا، وَأَصَابَ طَائِفَةً مِنْهَا أُخْرَى، إِنَّمَا هِيَ قِيعَانٌ لَا تُمْسِكُ مَاءً، وَلَا تُنْبِتُ كَلَأ، فَذَلِكَ مَثَلُ مَنْ فَقُهَ فِي دِينِ اللَّهِ وَنَفَعَهُ بِمَا بَعَثَنِيَ اللَّهُ بِهِ، فَعَلِمَ، وَعَلَّمَ، وَمَثَلُ مَنْ لَمْ يَرْفَعْ بِذَلِكَ رَأْسًا وَلَمْ يَقْبَلْ هُدَى اللَّهِ الَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ
«Керівництво і знання, з якими Аллах послав мене (до людей), подібні рясному дощу, який випав на землю. Частина цієї землі була плодючою, вона увібрала в себе воду, і на ній виросло багато усіляких рослин і трави. (Друга частина) її була щільною, вона затримала (на себе ) воду, і Аллах обернув її на користь людям, які почали вживати цю воду для питва, пахати нею худобу і використовувати її для зрошення. (Дощ) випав також і на іншу частину землі, яка представляла собою рівнину, яка не затримала воду і на якій нічого не виросло. Це подібно (з одного боку ) тому, який зрозумів релігію Аллаха, отримав користь від того, з чим послав мене Аллах, сам набув знання і передав його (іншим), а також (з іншого боку) тому, хто не обернувся до цього сам і не прийняв керівництва Аллаха, з яким я був (направлений ) до людей».
Дорогі слухачі!
Воістину, краща мова належить Аллаху, а краще керівництво — Пророку Мухаммаду ﷺ.
У даному хадісі закладено багато змістів, одним із яких є порівняння аль-худа (прямого шляху, вірного керівництва), принесеного Пророком ﷺ, з дощем. Звідси слідує опис, що існує три типи землі, як, власне кажучи, і людей. Перший тип — це земля, яка вилучає для себе користь із дощу, оживаючи при цьому. Згодом на ній проростають трави і пасовиська, що приносить користь людям, тваринам і сільському господарству.
Насправді тут вживається чудова аналогія, адже користь землі відчутна і зрозуміла кожному. Таким чином, перший тип людей — це ті, хто збагнув аль-худа та ільм. Вони тримаються за це, дорожать і оживають завдяки цій милості, а також вчиняють згідно з керівництвом. Вони навчають інших, вилучають користь для себе і приносять користь решті людей. Вони — кращі представники людства. У Судний день вони будуть ближче усіх до Аллаху та Його Посланцю ﷺ. Їх якістю є щирість. Вони вчиняють лише згідно з керівництвом (аль-худа) і вилучають користь лише із того, що дозволив їм Аллах. Вони слідують прямим шляхом.
Другий тип землі не вилучає користі для себе, але приносить користь тим, що утримує воду для інших, а вона приносить користь людям і тваринам. У такій землі є життя, але вона непорівнянна з першим типом землі. В ній є благо, про яке вона сама не розуміє, але і не заважає іншим вилучати із неї користь. Така земля порівнюється з другим типом людей, які мають турботливі серця, але не мають проникливого розумінні і міцності у знаннях, щоб виводити із них зміст і рішення. Вони не мають старанності у підкорені і слідування у межах своїх знань, але тримають ці знання для потребуючого їх учня, який приходить за ними, щоб вилучити для себе користь. Ця категорія людей не перешкоджає тим, хто намагається дістатись до істини. Ця категорія людей при цьому не шукає шляхів для втілення цієї істини, а чекає того, що люди і самі візьмуть ці знання.
Третій вид землі — це безплідні землі, на яких нічого не росте. Ця категорія землі стикається з користю води, але не утримує її для інших. Так і третя категорія людей, у яких немає ані турботливих сердець, ані свідомого розуміння. Почувши щось із ільму, вони не вилучають із нього користь і не бережуть цей ільм в інтересах інших людей. Це найбільш небезпечні для Умми та її релігії люди. Вони знають правду і знають, де повинні знаходитись, але віддали перевагу залишитись осторонь.
У них не опинилось волі до руху, вони залишаються вдалині від істини, противляться, вводять людей в оману, порушують закони Аллаха, ставляться до Ісламу та його носіям вороже. У справжній час вони представлені придворними і продажними вченими. Вони подають ільм під соусом невігластва і не вдаються до мірила справедливого зваженого судження або хоча б вигідного результату для себе. Адже якщо навіть вони досягнуть усього бажаного у цьому світі, їм не отримати нескінченних благ Останнього життя, що говорить про неминучий програш.
Ми молимо Аллаха збільшити число тих, хто вивчає Іслам і навчає Ісламу інших людей, а також тих, хто вчиняє згідно Ісламу і докладає зусилля над тим, щоб поширювати Іслам і вилучати із нього користь. Просимо Аллаха покращити положення тих, хто займається ільмом і не вчиняє згідно цьому ільму, але не заважає бажаючим вивчати цей ільм. І, звичайно ж, просимо Аллаха направити на прямий шлях тих синів Умми, які впали в оману.
До нових зустрічей, дорогі слухачі, при вивченні наступного хадісу Пророка ﷺ. нехай береже вас Аллах. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!
Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Абу Марьям
6 Сафара 1441 р.х.
05.10.2019 р.