Саміху Райхану Абу Майсара
Питання:
Ассаляму алейкум! У книзі «Система Ісламу» приводиться, що ісламська держава оволодіває джерелами фінансування тільки законними шляхами. Також приводиться, що вона бере митні збори з урахуванням того, що вона очолює внутрішню та зовнішню політику.
Як це узгодити з політикою митних зборів сьогодні, виходячи із слів Посланця Аллаха ﷺ: «Не увійде до Раю той, хто стягує митні збори?» Хіба під внутрішньою торгівлею мається на увазі те, що держава стягує митні збори з торгівлі між самими вілятами (провінціями)?
Відповідь:
Ва алейкум салам ва рахматуллахі ва баракатух.
-Хадіс про митні збори. Приводить аль-Хакім в аль-Мустадрак, сказавши в ньому: «Достовірний на умові Мусліма». Від Укба ібн Амір передається, що він сказав: «Я чув, як Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Не увійде до Раю той, хто стягує митні збори». Хадіс стосується громадян ісламської держави: мусульман та зіммієв. Не дозволяється стягувати митний збір з них. Вони ведуть торгівлю, і з них не стягуються митні збори, однаково чи була це торгівля між вілаятами ісламської держави, тобто внутрішня торгівля або між ісламською державою та іншою країною, тобто зовнішньою торгівлею … Торговці ісламської держави, мусульмани та зіммії, з них не стягуються митні збори. Це підтверджується тим, що казав Пророк ﷺ у своїх посланнях тим, хто приймав Іслам та не платив десятину. Тобто з них не стягували десятину у якості митних зборів за торгівлю.
-Передає Абу Ахмад Хумайд ібн Мухаллад ібн Кутайба ібн Абдулла аль-Харсаній, відомий як ібн Занджавіх (помер у 251р.х.) у своїй книзі «аль-Амваль» (майно), що Пророк ﷺ відправив послання племені Сакиф, коли вони прийняли Іслам. У ньому говориться: Нам повідав Хумайд … Від Урва ібн аз-Зубайра, який сказав: Це послання Пророка ﷺ племені Сакиф: «В ім’я Аллаха Милостивого Милосердного. Це послання від Мухаммада, Пророка ﷺ до племені Сакиф … вони не платять десятину …». Тобто з них не стягуються митні збори за їх торгівлю.
- Передає ібн Шібба в історії Медини, що Пророк ﷺ написав послання християнам Наджрану як зімміям, щоб з них не стягували митні збори … У ньому приводиться: Нам розповів Абу аль-Валід … Від Абу аль-Фатх, що Пророк ﷺ уклав перемир’я з жителями Наджрану і написав їм послання: «В ім’я Аллаха Милостивого Милосердного. Це послання від Мухаммада, Посланця Аллаха жителям Наджрана і його рішення стосовно них було таким … вони не платять десятину». Тобто не стягуються митні збори з зімміїв, тому що з християнами Наджрану було укладено перемир’я як з зімміями згідно до того, що приводиться у посланні «і його рішення стосовно них було таким …». Тобто рішення Пророка ﷺ.
- Приводить Абу Убайд в аль-Амваль від Абдуррахмана ібн Макаль, що він сказав: Я спитав Зіяда ібн Худайр: З кого ви не брали десятину? Він відповів: «Ми не брали десятину з мусульманина та муахіда. Я спитав: З кого ви брали десятину? Він відповів: «З торговців дар уль-Харб , так само як вони у нас брали десятину, коли ми приходили до них». І аль-Ашір – це той, хто бере ушр (десятину) за товар, який ввозиться із дар уль-Харб у дар уль-Іслам.
Тому не стягуються мині збори з торговця, який має громадянство ісламської держави, будь він мусульманин або зіммій…
Що стосується харбієв (які знаходяться у військовому положенні) теоретично, то з них стягуються митні збори так само як їх країни стягують їх з нас … Згідно до того, що приводиться у Абу Убайда в аль-Амваль: «Я спитав: З кого ви брали десятину? Він відповів: З торговців території дар уль-Харб так само як вони стягували її з нас, коли ми приходили до них». Також приводиться у ібн Кудама в аль-Мугні: «від Абу Маджлаз Лахік ібн Хумайд, який сказав: «Вони спитали у Омара: Як нам стягувати з харбієв, коли вони прийдуть до нас? Він відповів: Як вони стягують, якщо ви приходите до них? Вони відповіли: ушр (десятину). Він сказав: Стягуйте і ви стільки у них».
Завершення:
- Митні збори не стягуються з торговців ісламської держави, будь це торговець мусульманином або зімммієм.
- Митні збори стягуються з торговця-муахіда згідно до вказаних умов в угоді.
- Митні збори стягуються з торговців дар уль-Харб теоретично, так само як їх країни стягують їх з наших торговців.
- Що стосується країн, які перебувають з нами у практичному військовому положенні, то їх торговці не в’їжджають до нашої країни, тому що ми знаходимось з ними у практичному військовому положенні.
Ваш брат Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта
16 Рабиъ уль-Авваль
17/01/2014
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=252522094915875