Використання наджасу

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання від Мухаммада Наваджа:

Мир вам, милість Аллаха та Його благословення...

Чи припустимо взяти помет свині як навоз, після чого використовувати його для харчових продуктів, як, наприклад, в огірках для розвитку?

Відповідь:

І вам мир, милість Аллаха і Його благословення.

Взяття посліду свині і підживлення їм рослин для збільшення росту, як наприклад використання його в огірках тощо, то це не дозволене, і на це наступні докази:

Свині це харам і вони є наджас за наступними доказами:

- إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

«Він заборонив вам мертвечину, кров, м'ясо свині і те, що принесене в жертву не заради Аллаха. Якщо ж хтось вимушений піти на це, не домагаючись забороненого, не проявляючи ослухання і не переходячи межі необхідного, то немає на ньому гріха. Воістину, Аллах – Прощаючий, Милосердний» (2:173)

- حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ...
«Він заборонив вам мертвечину, кров м'ясо свині, а також те, що не заколоте в ім’я Аллаха» (16:115)

Вивів ат-Табараній в «аль-Кабір» від Абу Саалаба аль-Хушаній, який сказав: «Я прийшов до Посланця Аллаха ﷺ і сказав: «О Посланець Аллаха! Я живу на землі ахлю-кітаб (християни, іудеї), а вони їдять у своєму посуді свинину і п’ють з них хамр. Чи можна мені їсти і пити з цього посуду?» На що він ﷺ відповів:

...وَإِنْ وَجَدْتَ عَنْ آنِيَةِ الْكُفَّارِ غِنًى فَلَا تَأْكُلْ فِيهَا، وَإِنْ لَم تَجِدْ غِنًى فَارْحَضْهَا بِالْمَاءِ رَحْضًا شَدِيدًا ثُمَّ كُلْ فِيهَا

Якщо твоє багатство дасть тобі можливість обійтися без посуду невірних, то не їж із нього, а якщо ні, то обполосни його у воді дуже, потім їж з нього.

Тобто якщо тобі потрібний посуд, а інший не можеш знайти, тоді обмий його добре. Це вказує, що наджас після свині і хамру не перестав потребувати очищення. У ріваяті Даракутній згадує Посланець Аллаха ﷺ про те, що миття посуду водою це очищення для нього, і це є доказом на наджас свині і хамру. Ось ріваят Даракутній: розповіли нам аль-Хусейн бін Ісмаїль, Саїд бін Яхья аль-Амаві і Абд Ар-Рахман бін Сальман, від Хаджаджа бін Арта, від Макхуля, від Абу Ідріса, від Хуншия, який сказав: «Я сказав: воістину, ми живемо разом з многобожниками і немає у нас можливості і немає іншого посуду окрім їх, на що він ﷺ відповів:

اسْتَغْنُوا عَنْهَا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَارْحَضُوهَا بِالْمَاءِ فَإِنَّ الْمَاءَ طَهُورُهَا ثُمَّ اطْبُخُوا فِيهَا

Обходьтеся без нього як зможете, а якщо не можете, то обполіскуйте водою, оскільки воістину, вода очищує його, і після цього можете готувати в ньому».

Це прямий текст про те, що хамр і свиня це наджас, тому Посланець Аллаха ﷺ говорить:

فَإِنَّ الْمَاءَ طَهُورُهَا

"Оскільки воістину, вода очищує його".

Використання наджасу це також харам за наступними доказами:

- Вивів Бухарій від Джабіра бін Абдуллаха (р.а.а.), що він чув як Посланець Аллаха ﷺ говорив при відкритті Мекки:

نَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَيْعَ الْخَمْرِ وَالْمَيْتَةِ وَالْخِنْزِيرِ وَالْأَصْنَامِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ شُحُومَ الْمَيْتَةِ فَإِنَّهَا يُطْلَى بِهَا السُّفُنُ وَيُدْهَنُ بِهَا الْجُلُودُ وَيَسْتَصْبِحُ بِهَا النَّاسُ فَقَالَ لَا هُوَ حَرَامٌ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عِنْدَ ذَلِكَ قَاتَلَ اللَّهُ الْيَهُودَ إِنَّ اللَّهَ لَمَّا حَرَّمَ شُحُومَهَا جَمَلُوهُ ثُمَّ بَاعُوهُ فَأَكَلُوا ثَمَنَهُ

Воістину, Аллах і Його Посланець забороняють торгівлю хамром, мертвечиною, свинею та ідолами, після чого було сказано «О Посланець Аллаха, що ти скажеш про жири мертвечини, якими обмащують кораблі і фарбують ними шкіри, і ними люди запалюють світло», на що він відповів: «Ні, це харам», після чого сказав Посланник Аллаха ﷺ з цього приводу: «Нехай згубить Аллах іудеїв! Воістину, коли Аллах заборонив жири, то вони зібрали їх, продали і з’їли їх ціну (тобто використали ці гроші)»

Вивів Муслім від Ібн Аббаса, який сказав: Коли Умара досягла звістка, що Самура продав хамр, він сказав: «Нехай згубить Аллах СамуруХіба він не знає, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَعَنَ اللهُ الْيَهُودَ، حُرِّمَتْ عَلَيْهِمُ الشُّحُومُ، فَجَمَلُوهَا، فَبَاعُوهَا

Прокляв Аллах іудеїв. Для них були заборонені жири, після чого вони зібрали їх і продали.»

Вивів Абу Дауд від Абу Зейдана, від Араджа, від Абу Хурейри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْخَمْرَ وَثَمَنَهَا، وَحَرَّمَ الْمَيْتَةَ وَثَمَنَهَا، وَحَرَّمَ الْخِنْزِيرَ وَثَمَنَهُ

"Воістину, Аллах заборонив хамр і прибуток з нього, заборонив мертвечину і прибуток з неї, заборонив свинину і прибуток з неї."

Ці докази роз’яснюють заборону використовування наджасу, тому не дозволено брати послід свині і підживлювати ним рослини для збільшення росту, як наприклад для підживлення огірків та іншого, оскільки це не дозволене через заборону використовування наджасу. Також неможна сказати, що це дозволено як ліки наджасом з макрухом, від того що Бухарій по ланцюжку від Анаса (р.а.) передав: «Воістину, люди з Урейни не хотіли жити в Медині і дозволив їм Посланець Аллаха давати верблюда як садака (закят) і пити верблюже молоко і сечу…» тут не говориться, що розвиток культур підпадає під значення ліків. Тому неправильно використання посліду свині для підживлення рослин.

Ваш брат Ата бін Халіл Абу Рашта
18 Джумада аль-уля 1435 р.х.
19.03.2014 р.

Низка відповідей шейха Ата бін Халіл Абу Рашта, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, взяті з його сторінки у facebook