Використання намальованих картин

Відповіді Аміра
Друкарня

ПитанняМир вам, милість Аллаха та Його благословення...

У мене питання, сподіваюсь, що ви люб’язно відповісте на них:

Закон про картини, намальовані від руки, а також картини, на яких зображені фігури, в яких є життя, як, наприклад, людина, тварина, та установка або підвішування цих картин у домах.

Відповідь:

І вам мир, милість Аллаха і Його благословення.

З приводу картини, написаної від руки, і малювання фігур, в яких є життя...

Малювання картин, на яких зображені особи, тварини та їх реалістична подоба ...

Воістину, на це поширюється заборона, до якої маються докази, однаково, будь-то зроблений малюнок ручкою від руки або з використанням “мишки” на комп’ютері. І доки малюнок ведеться від руки людини, яка імітує те, в чому є душа, то на це поширюється заборона. Вивів Бухарій хадіс від ібн-Аббаса, який сказав: говорив Посланець Аллаха ﷺ:

مَنْ صَوَّرَ صُورَةً فَإِنَّ اللَّهَ مُعَذِّبُهُ حَتَّى يَنْفُخَ فِيهَا الرُّوحَ وَلَيْسَ بِنَافِخٍ فِيهَا أَبَدًا

"Хто намалює картину, то воістину Аллах буде мучити його, доки той не вкладе в нього душу, а він ніколи не зможе зробити цього."


А також вивів від Ібн Умара, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِنَّ الَّذِينَ يَصْنَعُونَ هَذِهِ الصُّوَرَ يُعَذَّبُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُقَالُ لَهُمْ أَحْيُوا مَا خَلَقْتُمْ

"Воістину, ті, які створять це зображення, будуть покарані у Судний День, їм буде сказано: «Оживіть те, що ви створили»".

Що ж стосується закону надбання її та поставлення або підвішування у домах, то він наступний:

Якщо ці картини були встановлені у місцях поклоніння, як килимки для молитви, штори у мечеті, реклами та оголошення при мечеті, і так далі... то це харам і не дозволено. Докази на це наступні:

а) Хадіс від ібн Аббаса, що Посланець Аллаха ﷺ заборонив входити у Каабу, доки не будуть стерті зображення всередині неї, і відхилення Посланцем Аллаха ﷺ входження у мечеть, окрім як після стирання зображень всередині неї, це каріна (мотив) на рішуче залишення установки зображень у місцях для поклоніння і є доказом забороненості зображень у мечеті.

Вивів імам Ахмад від Ібн Аббаса, що Пророк ﷺ, коли побачив зображення у Домі, тобто у Каабі, не зайшов і наказав стерти їх в неї”.

b) Якщо встановлення їх було у місцях не для поклоніння, тобто докази на дозволеність цього:

Разом з макрухом, тобто небажаністю, якщо встановлення їх було у місцях, до яких відносяться з пошаною або ці місця для деяких організацій, наприклад, штори для дому, або у місцях культурних закладів, на сорочці або пальто… у школах, бібліотеках, на оголошеннях, які не мають відношення до поклоніння, або було прикріплено перед входом у кімнату, або одягати для покращення зовнішнього виду і так далі... усе це макрух.

як мубах, якщо була встановлена не у місцях поклоніння і не у місцях, до яких відносяться з пошаною, як якщо була розташована на килиму для обіду на землі або на матраці для сну та відпочинку, на подушках, о які спираються, або як малюнки на землі, по яким ходять і так далі... усе це мубах.

Доказом на це є:

Хадіс від Абу Тальхі у Мусліма, який казав : Я чув, як Посланець Аллаха ﷺ говорив:

لا تدخل الملائكة بيتاً فيه كلب ولا صورة

"Янголи не заходять удома, в яких є собака або зображення."

У ріваяті Мусліма приводиться, що Посланець Аллаха сказав:

إلا رقماً في ثوب

"окрім як якщо цифра на одязі"

Із цього розуміється, що янголи входять у дім, в якому на одязі намальована цифра.

Це має на увазі, що плоска картина у виді “цифри на одязі” дозволена, тому що янголи входять у дім, в якому плоске зображення. Але також є інші хадіси, які пояснюють це дозволяння:

Хадіс Аїші (р.а.), який вивів Бухарій. Вона сказала: “Увійшов до мене Посланець Аллаха, а в моєму домі був “кірам”, на якому було зображення. Його обличчя змінилось у кольорі, потім він узяв завісу і розірвав її”. Кірам, це вид одягу, і був повішений як завіса над домашніми дверима. Обличчя Посланця Аллаха ﷺ змінилось у кольорі і зняття завіси це вказує на вимогу зняття завіси над дверима, якщо на ній є зображення.

Кірам це вид одягу, і був повішений як завіса над домашніми дверима. Обличчя Посланця Аллаха ﷺ змінилося в кольорі і зняття завіси це вказує на вимогу зняття завіси над дверима, якщо на ній є зображення. А якщо додати до цього дозвіл янголам входити у дім, у якому є зображення «цифри на одязі», то це вказує на те, що це вимога не рішуча, тобто макрух, а також тому що місце розташування цієї картини було над дверима, а це місце шановане, а розташування картини у шанованому місці це макрух.

Хадіс Абу Хурейри (р.а.), який вивів Ахмад про слова Джабріїля (а.с.) Посланцю ﷺ:

وَمُرْ بِالسِّتْرِ يُقْطَعْ فَيُجْعَلَ مِنْهُ وِسَادَتَانِ تُوطَآَنِ

"Накажи щоб завісу розірвали і зробили з неї дві подушки, на які спираються."

Джабріїль вказав Посланцю Аллаха прибрати покривало з шановного місця і зробити з нього дві подушки для сидіння.

Це вказує на те, що використання намальованої картини як в останніх двох випадках не у шанованих місцях є мубахом.

 

Ваш брат Ата бін Халіл Абу Рашта
18 Джумада аль-уля 1435 р.х.
19.03.2014 р.

Низка відповідей шейха Ата бін Халіл Абу Рашта, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, взяті з його сторінки у facebook