Різниця між землею, яка відноситься до приватної особи, і землею, яка відноситься до держави

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху. Прошу пробачення, що відволікаю Вас, проте хотів задати Вам питання: у книзі «Економічна система», автор Такиюддін Набхані, говориться про ушрій і хараджий землях.

Звідси питання: чим відрізняються земля, територія і отримувана користь якої відносяться до приватної особи, від землі, користь якої належить приватній особі, а територія — державі? Заздалегідь дякую Вас за відповідь!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Згідно законами Шаріату земля ділиться на дві категорії:

1) ушрій,

2) хараджий.

Обидві ці категорії можуть продаватись, купуватись, даруватись, успадковуватись від їх володаря. Причина цього полягає у тому, що вони є реальною власністю індивіда, і у відношенні них можуть застосовуватись усі закони відносно власності. Між ними різниця лише у двох речах, одна із них стосується самої землі, а друга — того, чим обкладена земля. Отож:

1) Що стосується самої землі. Володар ушрій землі володіє як територією, так і користю від неї, а володар  хараджий землі — лише користю. Отож, умовою одного із законів є володіння землею у повному сенсі цього слова, чого не скажеш про володаря хараджий землі. Наприклад, питання вакфа: щоб зробити що-небудь вакфом, необхідно володіти цим майном повністю. Тому, якщо володар ушрій землі захоче зробити свою землю вакфом, то зможе це зробити у будь-який час, тому що він володіє її територією і користю. Що стосується володаря хараджий землі, то він не зможе цього зробити, тому що володіє лише її користю, не більше. Причина цього полягає у тому, що територія цієї землі належить Байт уль-Маль.

2) Що стосується того, чим обкладена земля. Так, землі категорії ушр обкладені ушром, а землі хараджий — хараджем. Різниця між ушром та хараджем — наступна:

— Ушр — це те, що стягується з врожаю ушрій земель. Іншими словами, це — 1/10 частина, яка стягується державою з фактичного врожаю землевласника при умові, що земля орошалась дощем, або ж 1/20 частина з врожаю, якщо орошалась штучним шляхом. Посланець Аллахаﷺ сказав:

فِيمَا سَقَتِ الْأَنْهَارُ وَالْغَيْمُ الْعُشُورُ وَفِيمَا سُقِيَ بِالسَّانِيَةِ نِصْفُ الْعُشْرِ

«Якщо рослини орошаються дощовою водою та річками, то сплачується одна десята частина врожаю (ушр), якщо ж вони орошаються за допомогою робочих верблюдів, то сплачується половина однієї десятої» (Муслім).

Ушр вважається закятом і передається у Байт уль-Маль. Витрачається він виключно у восьми напрямках, які згадані в аяті:

إِنَّمَا ٱلصَّدَقَٰتُ لِلۡفُقَرَآءِ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱلۡعَٰمِلِينَ عَلَيۡهَا وَٱلۡمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمۡ وَفِي ٱلرِّقَابِ وَٱلۡغَٰرِمِينَ وَفِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِۖ فَرِيضَةٗ مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٞ

«Пожертвування призначені для жебраків та бідних, для тих, хто займається їх збиранням та розподілом, і для тих, чиї серця хочуть завоювати, для викупу рабів, для боржників, для витрат на шляху Аллаха і для подорожуючих. Таким є припис Аллаха. Воістину, Аллах Знаючий, Мудрий» (9:60).

Ушр береться лише з чотирьох речей, як про це сказав Посланець ﷺ. Передали аль-Хакім, Байхакий та ат-Табарані від Абу Муси та Муаза, що коли Пророк ﷺ відправляв їх в Ємені для навчання для людей релігії, то сказав їм наступне:

لَا تَأْخُذَا الصَّدَقَةَ إِلَّا مِنْ هَذِهِ الْأَرْبَعَةِ الْشَّعِيرِ وَالْحِنْطَةِ وَالزَّبِيبِ وِالتَّمْرِ

«Беріть пожертвування лише з чотирьох: ячменя, пшениці, ізюму і фініків».

— Що стосується землі. Держава отримує від володаря землі певну кількість продукції у якості податку, який встановлюється попередньо згідно оцінці очікуваного обсягу продукції, але не фактичного. Ця кількість продукції, яка стягується у якості хараджа, визначається таким чином, щоб не обтяжувати землевласника і не обділяти Байт уль-Маль. Харадж збирається щорічно, незважаючи на те, чи сіялась земля чи ні, чи плодючим був рік чи неврожайним. Абу Йусуф передав у книзі «Аль-Харадж» від Амра ібн Маймуна та Харіса ібн Мідраба: «Умар ібн аль-Хаттаб (р.а.) послав Усмана ібн Хунайфа в ас-Савад і велів йому виміряти територію, а потім накласти на кожен джаріб (основна одиниця вимірювання площі), обробленої чи необробленої, з того, що від неї отримують, рівне дір хаму і кафізу (одинця вимірювання)».

Харадж надходить у Байт уль-Маль по іншій статті, аніж закят, і витрачається як і інші засоби, в усіх вбачаємих державою напрямах.

 

8 Джумада аль-ахіра 1440 р.х.
13.02.2019 р.


Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбуку» «Фікх»

Головне меню