Відносно слів у ранковому азані «ас-саляту хайрун мін ан-наум»

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Чи є нововведенням (біда) промовляння речення «ас-саляту хайрун мін ан-наум» (молитва краще сну) під час заклику на ранкову молитву?

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Питання стосується заклику, який муаззін додає в азані на ранкову молитву, а саме — «ас-саляту хай рун мін ан-наум». Це не є нововведенням, а є сунною, про яку повідомляється у багатьох хадісах:

1 — Вивів Абу Дауд у «Сунані» від Мухаммада ібн Абдуль-Маліка ібн Абу Махзура, далі — від його батька, від діда, який попросив Посланця Аллаха ﷺ навчити його суннам азану. Пророк ﷺ погладив його по голові і сказав:

تَقُولُ: اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، تَرْفَعُ بِهَا صَوْتَكَ، ثُمَّ تَقُولُ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، تَخْفِضُ بِهَا صَوْتَكَ، ثُمَّ تَرْفَعُ صَوْتَكَ بِالشَّهَادَةِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ، حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ، حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ، حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ، فَإِنْ كَانَ صَلَاةُ الصُّبْحِ قُلْتَ: الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ، الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ، اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

«Тобі треба сказати: «Аллах велик! Аллах велик! Аллах велик! Аллах велик!» І тобі треба сказати ці слова гучно. А потім продовжуєш: «Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха !». Ці слова ти промовляєш трохи тихше. А потім знов промовляєш гучно: «Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха!», — двічі. «Поспішайте до намазу! Поспішайте до намазу! Поспішайте до успіху! Поспішайте до успіху!». А якщо це буде ранкова молитва, то говориш далі: «Молитва краще сну! Молитва краще сну! Аллах велик! Аллах велик! Немає божества окрім Аллаха!».

Альбані назвав цей хадіс достовірним (сахіх). Цей же хадіс вивів Ібн Хузайма у своєму «Сахіху», але по шляху Ібн Джурайджа, який сказав: «Повідомив мені Усман ібн Саіб від матері Абдуль-Маліка ібн Абу Махзури, від Абу Махзури…». Також хадіс вивів Дарукутній.

2 — У другому ріваяті Абу Дауд також вивів хадіс від Ібн Джурайджа:

Повідомляється від Хасана ібн Алі, що Абу Асім та Абдур-Раззак передали від Ібн Джурайджа, який сказав: повідомив мені Усман ібн Саіб від свого батька і матері Абдуль-Маліка ібн Абу Махзури той же хадіс зі словами:

الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ فِي الْأُولَى مِنَ الصُّبْحِ...

«У першому заклику на ранкову молитву: «Молитва краще сну!»…», —

Тобто ці слова промовляються в азані, а не в ікаматі, оскільки ікамат іменується «другим закликом». Також вивів Бухарі сахіх хадіс, сказавши: розповів нам Абдуллах ібн Язид, який чув від Кахмаса ібн Хасана, а той — від Абдуллаха ібн Бурайди, далі — від Абдуллаха ібн Мугаффаля, що Пророк ﷺ сказав:

بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلَاةٌ بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلَاةٌ ثُمَّ قَالَ فِي الثَّالِثَةِ لِمَنْ شَاءَ

«Між кожними двома закликами — молитва, між кожними двома закликами — молитва», — додавши на третій раз: «Для тих, хто побажає».

3 — Насаі приводить у своєму «Сунані»: повідомив нам Ібрахім ібн Хасан від Хаджаджа, а той — від Ібн Джурайджа, далі — від Усмана ібн Саіба, який передав від свого батька і матері Абдуль-Маліка ібн Абу Махзури, а вони — від Абу Махзури, який сказав: коли Посланець Аллаха ﷺ вийшов із Хунайна… він посадив мене перед собою, погладив по голові, благословив тричі і сказав: «Іди і  заклич на молитву в Байт аль-Харам». Я спитав: «Як, о Посланець Аллаха?». Тоді він навчив мене такому азану:

اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ، حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ، حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ، حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ، الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ، الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ، فِي الأُولَى مِنَ الصُبْحِ...

«Аллах велик! Аллах велик! Аллах велик! Аллах велик! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха! Поспішайте до намазу! Поспішайте до намазу! Поспішайте до успіху! Поспішайте до успіху! Молитва краще сну! Молитва краще сну! — це речення промовляється у першому заклику на ранкову молитву…».

Альбані сказав, що цей хадіс — сахіх. Повторимось, що перший заклик — це азан, а не ікамат.

4 — Приводить Байхакий у «Сунан аль-Кубра» уривок із хадісу Ібн Іджляна, який передав від Нафіа, а той — від Умара, який сказав: «У першому заклику після слів «Поспішайте до намазу! Поспішайте до успіху!» треба двічі промовити «ас-саляту хайрун мін ан-наум».

Як ми говорили, «перший заклик» — це азан, отож, в ікаматі не промовляється добавка «ас-саляту хайрун мін ан-наум».

5 — Ібн Хузайма і Дарукутній повідомляють, що Анас сказав: «Є сунною муаззіну промовляти «ас-саляту хайрун мін ан-наум» у заклику на ранкову молитву після слів «хаййааляль-фалях». Ібн Саййід ан-Нас аль-Яъмури сказав: «Ланцюжок достовірний».

6 — Приводить Ібн Хіббан у своєму «Сахіху»: повідомив нам Фадль ібн Хаббаб аль-Джамхі від Мусаддада ібн Мусархада, а той — від Харіса ібн Убайда, далі — від Мухаммада ібн Абдуль-Маліка ібн Абу Махзурі, далі — від його батька, від  діда, який сказав: я попросив Посланця Аллаха ﷺ навчити мене азану. Він погладив мене по голові і сказав:

تَقُولُ: اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، وَرَفَعَ بِهَا صَوْتَهُ، ثُمَّ تَقُولُ: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، وَاخْفِضْ بِهَا صَوْتَكَ، ثُمَّ تَرْفَعُ صَوْتَكَ بِالشَّهَادَةِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، مَرَّتَيْنِ، حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ، حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ، حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ، حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ، فَإِنْ كَانَتْ صَلَاةَ الصُّبْحِ قُلْتَ:  الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ، الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ، اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

«Тобі треба сказати: «Аллах велик! Аллах велик! Аллах велик! Аллах велик!» І тобі треба сказати ці слова гучно. А потім продовжуєш: «Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха !». Ці слова ти промовляєш трохи тихше. А потім знов промовляєш гучно: «Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що немає божества окрім Аллаха! Свідчу, що Мухаммад — Посланець Аллаха!», — двічі. «Поспішайте до намазу! Поспішайте до намазу! Поспішайте до успіху! Поспішайте до успіху!». А якщо це буде ранкова молитва, то говориш далі: «Молитва краще сну! Молитва краще сну! Аллах велик! Аллах велик! Немає божества окрім Аллаха!».

Виходячи із цього, вимовляння слів «ас-саляту хайрун мін ан-наум» у заклику на ранкову молитву є сунною. Якщо виникають сумніви відносно деяких ріваятів, то їх достовірність підтверджена деякими відомими вченими Ісламу, і вони приймаються багатьма факіхами. Іншими словами, речення «ас-саляту хай рун мін ан-наум» додавалось у заклику на ранкову молитву у часи Посланця Аллаха ﷺ, праведних халіфів і до наших днів. Це не є нововведенням, а навпаки, є сунною, підтвердженою багатьма доказами.

 

Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
23 Джумада ас-сані 1440 р.х.
28.02.2019 р.