від Pipit Meidawati і Фатіми Суліманової
Перше питання:
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху. Я завжди прошу Аллаха про те, щоб Він захистив Вас і надав Вам Свою допомогу. Я хотіла спитати Вас про термін «табаррудж», точніше — про його визначення. Я знаю табаррудж як те, що приваблює погляди чужого чоловіка. Я також знаю, що табаррудж залежить від традицій і звичаїв.
Сама я живу в Індонезії, і ми постійно дискутуємо на цю тему. Ми обговорюємо те, як західний образ життя вплинув на нас, на наш одяг, підштовхнув нас робити собі макіяж. Макіяж буває повсякденним і святковим. Сьогодні жінки використовують різного роду косметику, зокрема — пудру, помаду, тіні для повік і т.п. Жінки працюють, вчаться, ходять у гості одна до одної і часто роблять собі макіяж. Іноді жінки з нагоди свят, весіль роблять досить яскравий макіяж. Особливо у цьому виділяються артистки і співачки, які роблять собі дуже яскравий макіяж, який кидається у вічі.
Звідси у мене питання: чи треба відмовитись від косметики, адже вона є результатом західного образу життя? Чи можемо ми наносити на обличчя повсякденний макіяж? Сьогодні є жінки, хто користується сурмою так само, як нею користувались у часи Посланця ﷺ, але таких жінок мала кількість, і тому вони, у свою чергу, виділяються на тлі інших, чим приваблюють до себе увагу.
Прошу Вас роз’яснити мені дане питання. Нехай Аллах воздасть Вам благом в обох світах.
Друге питання:
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху, шановний шейх! У мене виникло два питання : якщо жінка перед тем, як вийти у суспільство (громадське життя), нанесе на обличчя макіяж, чи підпадає її дія під термін «табаррудж»? Що означає жіночість у Шаріаті?
Відповідь:
Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.
Обидва питання схожі, тому ми об’єднаємо їх у своїй відповіді.
Раніше ми вже відповідали на питання, пов’язані з табарруджем, думаю, буде достатнім навести один із них. Так 09.10.2016 ми писали: «Перш ніж поглибитись у деталі Ваших питань, хотів би згадати низку аспектів відносно даної теми, вона детально розглянута у темі «Дивитись на жінку» книги «Соціальна система». Тут же я згадаю лише деякі:
1) Вихід жінок у громадське життя повинен супроводжуватись шаріатським вбранням, яке включало б в себе: джильбаб (верхній одяг у виді покривала чи цільного плаття), покриття аурату, відсутність табарруджа (виставлення напоказ прикрас без оголення аурату).
2) Ауратом вважається усі тіло жінки, окрім обличчя і кистей рук. Відкриття місць аурату серед сторонніх чоловіків є харамом, і тут не стоїть питання про погляд, оскільки неважливо, дивиться хтось чи ні, відкривати аурат — харам.
3) В арабському тлумачному словнику «Лісаналь-Араб» наводиться: «Табаррудж — це виставлення напоказ своїх прикрас перед сторонніми чоловіками, що засуджуване, а перед власним чоловіком — дозволено». В іншому арабському тлумачному словнику «Макайіс аль-Люга» говориться: «Дієслово «بَرَجَ» (бараджа) складається із корінних букв «ب» «ر» «ج» і містить в собі два змісти, один із яких — прояв, показ … Від цього дієслова походить слово «табаррудж», яке означає «виставлення напоказ жінкою своїх прикрас». Із слів «виставлення», «прояв» і «напоказ» розуміється, що прикраса приваблює увагу … Шаріатське значення слова «табаррудж» так само не відрізняється від лексичного. Всевишній Аллах говорить:
وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ
«і нехай вони не стукають своїми ногами, даючи знати про прикраси, які вони приховують» (24:31).
Це означає, що жінка не повинна ударяти по землі своїми ногами під час руху, щоб привабити до себе увагу звуками кільця на нозі. Почувши цей звук, чоловік розуміє, що жінка одягла під плаття на свої ноги прикраси. Усе вищесказане говорить про те, що поняття «табаррудж», як з точки зору арабської мови, так і Шаріату, означає «прикрасу, яка приваблює увагу», а не просто прикрасу.
Таким чином, табаррудж — це виставлення напоказ прикрас, які приваблюють погляди, але без оголення аурату. Відкривати аурат однозначно харам, і тут не важливо, приваблює це погляд інших чи ні. Табаррудж — це не просто прикраси, адже є звичайні прикраси, які не приваблюють погляд, і вони дозволені жінкам. Під заборону підпадають прикраси, які приваблюють погляди чоловіків, що і називається «табарруджем». Табаррудж присутній у двох речах:
а) у прикрасах, які одягаються на місця, допустимі для відкриття (обличчя, кісті рук), і одяг, і приваблюють погляди;
б) у прикрасах, які одягаються на місця аурату, але без його відкриття. Наприклад, на ноги надягають кільце, чи на передпліччя браслети, при цьому вони покриті одягом. Це усе буде табарруджем, адже під час руху надягнуті на руки чи на ноги прикраси видають звук, який чують чоловіки, розуміючи, що то під одягом у неї на передпліччі чи ногах є браслети, кільця.
4) Якщо прикраси, які одягаються на місця, допустимі для відкриття (обличчя, кісті рук) і одяг, приваблюють погляди, то це буде розцінюватись як табаррудж, а отож — харам. Вираз «приваблювати погляди» означає, що дані прикраси не є буденною річчю у цій місцевості. Мається на увазі, що коли жінка проходить повз чоловіків, вони звертають свою увагу на її жіночість. Вираз «не приваблює погляди» означає, що коли жінка проходить повз чоловіків, то їм не спадає на ум думки про її жіночість. Треба розуміти, що дане питання пов’язане з вивченням реальності (тахкик аль-манат). Я не думаю, що вивчення реальності стане нездоланним бар’єром, оскільки жіночість і мужність присутні у жінок і чоловіків, а отож, вони зрозумілі. Отож, як чоловіку, так і жінці, не буде важко розібратись у тому, які прикраси приваблюють погляди, а які ні. Зокрема, це легко жінкам, тому що вони знають, які прикраси є звичною справою у тій чи іншій місцевості, а які — приваблюють погляди чоловіків.
5) Що стосується прикрас, які одягаються на місці аурату, але без відкриття, то це усе одно буде вважатись табарруджем. Мається на увазі положення, коли жінка одягає під одяг на ноги кільце чи на передпліччя браслети так, що під час руху одягнуті на руки чи на ноги прикраси видають звуки, почувши які, чоловіки розуміють, що під одягом у жінки на передпліччі чи ногах є браслети, кільця.
6) Тепер перейдемо до деталей Вашого питання:
а) Що стосується кілець на пальцях жінок, то якщо по виду вони є звичайними кільцями, не приваблюючими погляду чоловіків, то це не буде вважатись із категорії табаррудж. Але якщо кільця світяться, чи мають неймовірні розміри і т.п., що приваблює погляди чоловіків, то це буде розцінюватись як табаррудж. Те ж саме стосується взуття, якщо воно світиться … то це буде табарруджем.
Відносно носіння намиста поверх джильбаба, то тут не враховується, чи приваблює це увагу чи ні, оскільки така дія так чи інакше підпадає під заборону. Причина цього полягає у тому, що в основі джильбаб повинен приховувати прикраси, які носять на місцях аурату, а намисто є прикрасою для шиї. Шия, у свою чергу, — це аурат, приховувати який джильбабом є ваджибом. Якщо жінка бажає одягти намисто на шию, то нехай одягає його під джильбаб.
Що стосується браслетів на передпліччі чи ліктях — якщо від час руху рукою буде чути від них звук, який дозволить дізнатися, що на лікті чи передпліччі є прикраси, то це буде табарруджем. Отож, подібне заборонено.
б) Джильбаб — це накидка, яка покриває прикраси і одяг, який під нею. Джильбаб — це не місце для прикрас чи позументу, а отож, носити прикраси поверх джильбабу заборонено.
в) Що стосується підфарбовування очей сурмою, то це не приваблює погляд, якщо жінка буде підфарбовувати внутрішню сторону повік (тобто ту частину, що стикається з очима), бо це не приваблює увагу чоловіків. Причина цього полягає у тому, що сурма нанесена на внутрішню частину очей. Але якщо сурмою будуть підфарбовані вії чи нанесені кольорові тіні, то це приваблює увагу чоловіків.
г) Аналогічним буде очищення обличчя від вугрових висипів, прищів і т.п. речей. Хоча це і робить обличчя більш красивим, аніж воно було раніше, усе ж таки воно продовжує залишатись звичайним обличчям, яке не приваблює увагу. Але якщо на шкіру обличчя будуть нанесені яскраві кольори, то це привабить погляди чоловіків. Природно, треба враховувати оточення, де проживає жінка, оскільки міське життя відрізняється від сільського, бо це впливає на питання: що приваблює погляди, а що ні?
Таким чином, важливо, що якщо прикраси жінки бути незвичними для тієї місцевості, де вона проживає, то носити їх буде заборонено, оскільки це буде вважатись табарруджем» (кінець цитати).
Підбиваючи підсумки: зазвичай жінка знає, які прикраси приваблюють погляди чоловіків, а які ні. Іншими словами, зрозуміти це не важко, і жінки це знають на основі своїх відчуттів. У будь-якому випадку, богобоязлива мусульманка не тільки віддаляється від хараму, але і від того, що викликає у неї сумнів. Деякі сподвижники віддалялись навіть від деяких видів мубаху, оскільки вони знаходились поруч з харамом. Передається, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
لَا يَبْلُغُ العَبْدُ أَنْ يَكُونَ مِنَ المُتَّقِينَ حَتَّى يَدَعَ مَا لَا بَأْسَ بِهِ حَذَرًا لِمَا بِهِ البَأْسُ
«Рабу не досягти (положення, коли) буде він одним із богобоязливих, поки не залишить він те, у чому немає нічого поганого, але через побоювання того, у чому погане присутнє» (ат-Тірмізі, сказав, що хадіс хасан).
Я сподіваюсь, що цієї відповіді буде досить. Усе ж, Аллах знає краще!
30 Шавваля 1441 р.х.
21.06.2020 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» на тему «Фікх»