Закят з загальних грошей

Відповіді Аміра
Друкарня

від AhmadSalehAjoli

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Наш вельмишановний амір, благородний шейх, нехай допоможе Вам Аллах, дарує Вам успіх і пошле Вам ансарів, подібних Аус і Хазрадж.

Хотів Вас спитати: закят — це індивідуальний акт поклоніння, який покладається на чоловіка окремо, або його виплата, у тому числі, лягає і на компанії?

Для більшої ясності наведу наступний приклад:

У Халіля і Зайда є компанія, частка кожного із них складає 50%. Сам капітал компанії дорівнює 3000 йорданських динарів. У Халіля немає грошей, з яких необхідно виплачувати закят, більше того, у нього є борг у 1000 динарів. А у Зайда в його домі є 4000 динарів, і як раз минув один Місячний рік.

Звідси виникає низка питань: яким чином Халіль і Зайд повинні розрахувати виплату закяту? Чи повинен кожен розраховувати свій відсоток окремо, або закят виплачується з капіталу компанії?

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху. Нехай Аллах облагодіє Вас за Ваше дуа. Ми просимо Аллаха, щоб Він відповів на нього!

Що стосується закяту з золотих і срібних грошей, а також паперових, то кожен індивід повинен виплачувати з них закят при умові, що гроші досягли розміру нісабу і минув один рік.

Що стосується Вашого прикладу, то відповідь буде наступна:

1) Доля Халіда в компанії складає 1500 динарів, плюс він має борг у 1000 динарів. Це означає, що для підрахунку по виплаті закяту у нього є 500 динарів, адже спочатку із його грошей вираховується борг, а із решти виплачується закят. Ми пояснили докази цього у книзі «Майно у Державі Халіфат» в темі «Виплата закяту при наявності боргів»: «Якщо хтось володіє майном, яке досягло розміру нісабу, після чого зберігалось на протязі року, але має борг у розмірі нісабу або у такому розмірі, який при виплаті боргу зменшує майно до кількості нижче розміру нісабу, той не повинен виплачувати закят. Наприклад, у когось є 1000 динарів і його борг дорівнює 1000 динарам, або хтось володіє 40 золотими динарами і має борг у розмірі 30 золотих динарів — в цих двох випадках закят не накладається , оскільки майно фактично не досягає розміру нісабу. Передається від Нафі, а він — від Ібн Умара: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِذَا كَانَ لِرَجُلٍ أَلْفُ دِرْهَمٍ، وَعَلَيْهِ أَلْفُ دِرْهَمٍ، فَلاَ زَكَاةَ عَلَيْهِ

«Якщо чоловік має 1000 дирхамів і має борг у 1000 дирхамів, то на нього не накладається закят» (привів Ібн Кудама в книзі «Аль-Мугні»).

У випадку, якщо після виплати боргу майно продовжує досягати розміру нісабу, тоді з нього стягується закят …» (кінець цитати).

Той розрахунок, що ми згадали до цієї цитати, заснований на припущенні, що у компанії немає прибутку. Якщо ж з’явиться прибуток, то він буде вважатись приростом капіталу, а , отож, бере його хукм. Іншими словами, отриманий прибуток додається до вкладеного капіталу кожного партнера з урахуванням його частки від прибутку, і це береться до уваги при розрахунку закяту.

Таким чином, якщо решта суми у Халіля згідно наведеним вище розрахункам складає 500 динарів, і ця сума перевищує розмір нісабу, минув вже рік, тоді Халіль повинен виплатити 2,5% із своїх грошей. Якщо ж вищезгадана сума не досягає розміру нісабу чи іще не минув рік, тоді Халіль не повинен виплачувати закят до тих пір, поки не буде досягнутий розмір нісабу або поки не мине один рік. Нагадаємо, що отриманий прибуток додається до капіталу.

2) Що стосується Зайда, то його частка також складає 1500 динарів, плюс у його домі іще лежать 4000 динарів, при цьому борги відсутні, а отож, він володіє 5500 динарами. Звичайно, цей підрахунок відштовхується від припущення, що у компанії немає прибутку. Якщо ж прибуток з’явиться, то він буде вважатись приростом капіталу, а отож, бере його хукм, тобто отриманий прибуток додається до вкладеного капіталу кожного партнера з урахуванням його частки від прибутку, і це береться до уваги при розрахунку закяту.

Очевидно, що гроші Зайда досягають нісабу , бо сума досить велика: 5500 динарів. Тому, якщо мине один рік, то Зайд повинен виплатити 2,5% від усієї наявної суми, тобто з 5500 динарів. Відлік року починається з миті, коли кількість грошей досягло розміру нісабу.

Я сподіваюсь, що цієї відповіді буде досить, і усе ж таки, Аллах знає краще!

 

19 Зуль-хіджа 1441 р.х.
09.08.2020 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» на тему «Фікх»