Відповідь адресована:FeridSaad, Усайда Саліма, Сафа Мухаммада, Hassan Yaser, Насіруль-Іслама, ар-Ріяхі Абу Фатіми
Нижче ми наводимо відповідь на ваші питання:
1) 26.03.2020, 11.04.2020 і 08.06.2020 ми вже відповідали про дистанціювання під час п’ятничного намазу:
а) «П’ятничний намаз — фард айн, обов’язковий для виконання кожним мусульманином, якщо той не має шаріатської виправдувальної причини (узр), про що гласить багато доказів.
Сказав Всевишній:
إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ
«Коли проголошують азан (заклик) на п’ятничну молитву, то скеровуйтесь поминати Аллаха старанно, залишивши торгівлю» (62:9).
Наказ у цьому аяті носить обов’язкову форму, на що вказує каріна заборони, а отож, вимога, озвучена в аяті, — рішуча. Вивів Хакім в книзі «Мустадрак» із книг «Сахіх» Імамів Бухарі і Мусліма від Таріка ібн Шіхаба, від Абу Муси, що Пророк ﷺ сказав:
الْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلَّا أَرْبَعَةٌ عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَوِ امْرَأَةٌ أَوْ صَبِيٌّ أَوْ مَرِيضٌ
«П’ятничний намаз — це право і обов’язок кожного мусульманина, окрім чотирьох: підкорений раб, жінка, дитина і хворий».
Хакім сказав: «Цей хадіс достовірний згідно умовам обох шейхів (Бухарі і Мусліма)». П’ятничний намаз необов’язковий для тих, хто відчуває страх,згідно хадісу, переданому від Ібн Аббаса (р.а.), в якому Пророк ﷺ сказав:
مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَا صَلَاةَ لَهُ إلَّا مِنْ عُذْرٍ قَالُوا يَا رَسُولَ اللهِ وَمَا الْعُذْرُ قَالَ خَوْفٌ أَوْ مَرَضٌ
«Хто почув заклик і не відповів на нього, у того немає намазу, окрім як при узрі». Його спитали: «О,Посланець Аллаха! Що таке узр?». Він відповів: «Страх чи хвороба».(хадіс навів Байхакий у книзі «Сунаналь-Кубра»).
Таким чином, п’ятничний намаз обов’язковий для кожного мусульманина, окрім тих, про кого говорить текст Шаріату, що надає йому виняток...» (26.03.2020).
б)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
«О ті,які увірували! Коли закликають на намаз в п’ятничний день, то скеровуйтесь до поминання Аллаха і залиште торгівлю. Так буде краще для вас, якщо б ви тільки знали» (62:9).
В аяті говориться, що мусульманин повинен скеровуватись до намазу без усіляких перешкод :«скеровуйтесь до поминання Аллаха і залиште торгівлю». Дане прагнення — фард, тому що для свого виконання воно вимагає залишити мубах (торгівлю)... Це означає, що п’ятничний намаз не може бути проведений на закритій приватній території, як, наприклад, вдома... Тому у відповіді на питання було сказано,що закриття правителями мечетей — неприпустима дія, неможна забороняти проводити намази в мечетях, бо це — великий гріх, який несуть на собі правителі …
Використовувати усі запобіжні заходи, звичайно ж, необхідно, але ці заходи не повинні в підсумку суперечити Шаріату, тобто не повинні заважити здоровим людям відвідувати мечеті, а повинні бути направлені на ізоляцію лише хворих... У нашій відповіді ми дали вичерпне пояснення неприпустимості закриття мечетей і перешкоджання здоровим людям проводити в них намази. Замість цього необхідно не допускати потрапляння в мечеті саме хворих... Недоречно говорити, що здорові люди можуть заразитись коронавірусом непомітно для себе, а тому треба закрити мечеті, тобто заборонити усім людям на землі відвідувати мечеті! У цих слів немає за собою ані аргументу, ані значного ступеня ймовірності правоти!» (11.04.2020).
в) «По-шосте, підбиваючи підсумки усьому сказаному:
1) Внесення змінень у порядок (метод) здійснення намазу, який був роз’яснений Посланцем ﷺ, буде вважатись бідаатом. Шаріатський хукм полягає у тому, що здорові люди, як і зазвичай, ходять в мечеть і встають у щільні ряди без якого-небудь дистанціювання, а хворі на інфекційне захворювання не ходять в мечеть і не заражають інших.
2) Якщо держава зачиняє мечеть, забороняє здоровим відвідувати мечеть для здійснення п’ятничного і колективного намазів, то великий гріх лягає на державу, оскільки саме вона призупинила проведення п’ятничного і колективного намазів. Мечеті повинні продовжувати залишатись відкритими для людей, як про це роз’яснив Посланець ﷺ.
3) Аналогічним чином, якщо держава забороняє робити намаз згідно з порядком, встановленим Посланцем ﷺ, зобов’язує дистанціюватись один від одного на метр чи два через страх перед інфекцією, особливо коли немає ніяких проявів хвороби, то на неї також лягає великий гріх.
Ось таким є шаріатський хукм у цьому питання, і до нього я більше схиляюсь. Але Аллах знає краще! Я прошу Аллаха, щоб Він направив усіх мусульман до більш правильного, щоб ми поклонялись Йому так, як Він наказав, щоб ми дотримувались наказів і заборон Посланця ﷺ, щоб правили Шаріатом без яких-небудь відхилень через встановлення Другого Праведного Халіфату. Адже в усьому цьому є благо і перемога з дозволу Всевишнього. Ніщо на небесах і на землі не здатне послабити Аллаха, адже Він — Знаючий, Всемогутній» (08.06.2020).
2) Із усього вище викладеного стає зрозумілим, що п’ятничний намаз є фардом айн і має свій порядок (метод) здійснення, свої стовпи (аркани), умови правильності (шурут ас-сіхха), щільність рядів — про усе це нам роз’яснив Посланець ﷺ. Якщо держава забороняє проведення п’ятничного намазу чи перешкоджає його проведенню згідно з Шаріатом, то великий гріх лягає на її плечі.
П’ятничний намаз — фард айн, а отож кожен мусульманин повинен прагнути здійснити його так, як цього вимагає Шаріат, не упускаючи нічого із стовпів, умов правильності, згуртованості рядів п’ятничного намазу. Якщо ж мусульманин не у змозі через фізичні перешкоди чи несправедливість правителя зробити намаз належним чином, тобто чоловіка примушують зробити бідаат у виді дистанціювання в намазі, а чоловік не у змозі чинити цьому опір, то нехай він робить те, що може а гріх ляже на несправедливого правителя.
Наводиться від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ
«… а коли велю вам зробити справу, робіть із цього те, що зможете» (Бухарі, Муслім).
Якщо мусульманин може здійснити п’ятничний намаз, стоячи щільно в ряду, тоді він повинен це зробити, оскільки дистанціювання в намазі буде для нього бідаатом доти, поки мусульманин може уникнути його здійснення. Але якщо він не може уникнути цього через дії влади, то робить намаз так, як може. Імам ан-Нававі (помер в 676 р.х.) у своїй книзі «Аль-Мінхаджшархусахіх Муслім ібн аль-Хаджадж», пояснюючи цей хадіс по версії Мусліма, сказав: «Передається від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:
فإذا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ
«коли велю вам зробити щось, робіть із цього те, що зможете».
У цьому хадісі міститься одне із важливих правил Ісламу і стислі, але вичерпні по змісту слова, які були ниспослані Посланцю ﷺ. Хадіс містить в собі величезну кількість хукмів, зокрема — хукми намазу. Якщо чоловік не зможе виконувати деякі стовпи намазу чи деякі умови, то він повинен виконати решту іншого … Але Аллах знає краще!» (кінець цитати).
3) Таким чином, брати і сестри, які задали свої питання, повинні прагнути робити п’ятничний намаз, бо даний намаз є фардом айн:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
«О ті, які увірували! Коли закликають на намаз в п’ятничний день, то скеровуйтесь до поминання Аллаха і залиште торгівлю. Так буде краще для вас, якщо б ви тільки знали» (62:9),
الْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلَّا أَرْبَعَةٌ : عَبْدٌ مَمْلُوكٌ، أَوِ امْرَأَةٌ، أَوْ صَبِيٌّ، أَوْ مَرِيضٌ
«П’ятничний намаз — це право і обов’язок кожного мусульманина, окрім чотирьох: підкорений раб, жінка, дитина і хворий» (аль-Хакім назвав цей хадіс достовірним згідно умовам Бухарі і Мусліма).
Вони повинні робити п’ятничний намаз в щільних рядах, адже так пояснив Посланець ﷺ. Якщо ж вони не можуть цього зробити через заборону з боку влади, через примушення, тоді нехай роблять намаз так, як виходить. Також вони повинні докласти зусиль у встановленні Другого Праведного Халіфату, який буде запроваджувати Шаріат так, як того вимагає Всевишній, без усілякого роду відхилень.
Я сподіваюсь, що ця відповідь буде вичерпною, але Аллаху більш відомо!
27 Сафара 1442 р.х.
14.10.2020 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці у «Фейсбук» на тему «Фікх»