Як взаємодіяти з повсюдно поширеним ауратом?

Відповіді Аміра
Друкарня

від Abdullah Ibn Al-Mufakkir

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху, дорогий наш амір. Прошу Аллаха захистити Вас, зберегти Ваше здоров’я для несення заклику і дати Вам довге життя, щоб Ви могли здійснити більше поклонінь. Прошу Аллаха дати Вам можливість засвідчити появу Другого Праведного Халіфату, прошу Його зберегти, зміцнити даний заклик і об’єднати Умму під стягом Посланця Аллаха ﷺ.

Моє питання стосується чоловіків, які дивляться на жінок. Як ми знаємо, на Заході більшість жінок виставляють напоказ свої аурати, особливо влітку. Наскільки мені відомо, дивитись на відкритий аурат жінки — харам чоловікам, незалежно від того, привабливі жінки чи ні, так само ж як харам дивитись на аурат іншого чоловіка, навіть якщо перший чоловік не відчуває до нього потягу.

Наскільки мені відомо, перший погляд допускається, а вже подальший погляд є харамом. У повсякденному житті на Заході чоловіки стикаються з відкритим ауратом жінок. Наприклад, в транспорті чи на вулиці. Проте коли ти працюєш, то неможливо на робочому місці обмежитись лише одним поглядом, будь то в школі чи магазині. Інакше кажучи, чоловік на робочому місці не може спілкуватись з колегами-жінками, не бачачи їх аурат, інакше йому при кожній взаємодії з ними доведеться закривати очі чи потупляти погляд у підлогу. Я маю на увазі дивитись з бажанням. Так, колега може бути невродливою, але усе одно для взаємодії з нею чоловік вимушений дивитись на неї більше одного разу. Наприклад, мусульманин, який навчається, не зможе повноцінно брати участь в роботі класу, оскільки вчителька показує свій аурат, адже поглянувши на неї на початку уроку, він не може дивитись на неї до кінця уроку, навіть якщо вона стара і невродлива. Аналогічно ситуація обстоїть у купівлі-продажі.

Звідси у мене питання: чи правильно я розумію, що дивитись на аурат будь-якої жінки є харамом, за винятком першого погляду, і тут неважливо, вродлива жінка чи потворна,адже це аналогічно забороні дивитись на аурат чоловіка, навіть якщо до нього немає потягу? Якщо погляд на жінок — харам, то чи дозволена робота,де має місце спілкування з жінками, у яких аурат відкритий, враховуючи, що в цьому є вимушеність (дарура)? Чи не могли б Ви роз’яснити, що означає перший погляд ? Чи не могли б Ви роз’яснити, що означає «щоб вони опускали свої погляди» і коли це треба робити?

Нехай Аллах воздасть Вам благом!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Що стосується повсюдно поширеного аурата, якого важко уникати в нинішніх умовах, оскільки Іслам відсутній в житті суспільства, то Аллах велить нам дві речі:

1) Опускати погляд, тобто дивитись стільки, скільки треба для ходьби і виконання тієї чи іншої діяльності.

2) Не посилати погляд услід за раптовим поглядом

Про це ми детально писали в книзі «Соціальна система»; наведемо звідти наступну цитату: «…з того часу, як західна культура поширилась в країнах мусульман і почала правити над нами системами невір’я, жінки-немусульманки почали ходити ніби голі: з відкритими грудьми і спинами, з відкритим волоссям, руками і ногами. Деякі мусульманки почали подражати їм і виходити на вулиці в такому ж виді. Дійшло до того, що чоловік вже не міг розрізнити мусульманку від немусульманки в громадському місці. Чоловіки-мусульмани, які живуть в цих містах, не можуть самі по собі усунути це зло. Неможливо жити в цих містах, не бачачи аурати жінок, оскільки сутність життя і форма осель неминуче призводять до того, що чоловік бачить аурат жінки. Жоден чоловік не може уберегти себе від бачення рук, грудей, спини, ніг, волосся, як би він не старався. Цього можна досягти тільки в тому положенні, якщо він буде сидіти в своєму домі і не виходити із нього, що є для нього абсолютно неможливим, бо він має потребу в установленні з людьми відносин, необхідних для його життя, таких як купівля-продаж, оренда, найм і т.п., оскільки усе це — життєва необхідність. Він не може встановлювати відносини, не дивлячи при цьому на аурати жінок, проте заборона дивитись на них очевидна в Корані і Сунні. Що йому залишається робити? Вихід із цієї проблеми полягає в двох положеннях:

1) Раптовий погляд, і це те, що чоловік бачить по дорозі. У цьому випадку йому прощається перший погляд, але він не повинен кидати погляд другий раз згідно хадісу, переданому від Джаріра ібн Абдуллаха, який сказав:

سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ نَظَرِ الْفُجَاءَةِ فَأَمَرَنِي أَنْ أَصْرِفَ بَصَرِي

«Я спитав Посланця Аллаха ﷺ про раптовий погляд, і він велів мені відхиляти погляд» (Муслім). Передається від Алі:

قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُتْبِعِ النَّظْرَةَ النَّظْرَةَ فَإِنَّمَا لَكَ الْأُولَى وَلَيْسَ لَكَ الْآخِرَةُ

«Посланець Аллаха ﷺ сказав мені: «Не посилай погляд услід за поглядом. Ти вправі зробити тільки перший погляд, але не вправі зробити другий» (Ахмад від Бурайди).

2) Розмовляти з жінкою, у якої відкрита голова, руки і те, що зазвичай буває відкритим у них. В такому випадку необхідно відводити від неї погляд згідно тому, що передано від Абдуллаха ібн Аббаса:

كَانَ الْفَضْلُ رَدِيفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَتِ امْرَأَةٌ مِنْ خَثْعَمَ فَجَعَلَ الْفَضْلُ ينْظُرُ إِلَيْهَا وَتَنْظُرُ إِلَيْهِ وَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْرِفُ وَجْهَ الْفَضْلِ إِلَى الشِّقِّ الْآخَرِ

«Коли аль-Фадль сидів верхи позаду Посланця Аллаха ﷺ, підійшла якась жінка із племені Хасъам. Аль-Фадль почав дивитись на неї, а вона — на нього. Тоді Пророк ﷺ поверну його обличчя в інший бік» (Бухарі). Всевишній Аллах сказав:

قُل لِّلۡمُؤۡمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنۡ أَبۡصَٰرِهِمۡ وَيَحۡفَظُواْ فُرُوجَهُمۡۚ

«Скажи віруючим чоловікам, щоб вони опускали свої погляди і оберігали свої статеві органи» (24:30).

Рішення цієї проблеми полягає в тому, щоб чоловік опускав свій погляд, продовжуючи свою роботу, якою він займається. Наприклад, він повинен опускати свій погляд під час необхідних розмов з нею, під час поїздки в транспорті, під час сидіння на терасі у спеку і т.д. Ці ситуації є невід’ємною частиною громадського життя чоловіка, без яких він не може обійтись, але при цьому він не може усунути відкриті аурати. Отож, він повинен опускати погляд, керуючись текстом аяту, і робити щось інше йому абсолютно заборонено.

Тут недоречно буде сказати, що даний порок є повсюдно поширене явище і складно застерегти себе від цього. Це правило суперечить Шаріату, бо харам не стає халялем, якщо харам став повсюдно поширеним явищем, і також халяль не стає харамом, якщо він майже відсутній в житті людей. Неправильно буде сказати, що ці жінки є невірними, а отож, з ними треба обходитись як з рабинями, адже їх аурат — це аурат рабині. Так неможна говорити, оскільки хадіс є загальним, а, отож, застосовуваний до усіх жінок, а не тільки до мусульманок. Посланець ﷺ сказав:

إِنَّ الْجَارِيَةَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ يَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا وَجْهُهَا وَيَدَاهَا إِلَى الْمَفْصِلِ

«Коли у дівчини починає відбуватись менструальний цикл, не дозволяється, щоб хто-небудь бачив її [аурат], за винятком обличчя і кистей рук» (Абу Дауд від Катади). Цей хадіс ясно забороняє дивитись на жінку, будь вона мусульманкою чи немусульманкою. Хадіс є загальним, а отож, застосовуваний до усіх положень, зокрема — до положення, про яке йде мова. Буде невірно проводити аналогію між немусульманкою і рабинею, тому що для цього тут немає підґрунтя <…> Ті чоловіки, які живіть у містах і вимушені взаємодіяти зі суспільством або під час купівлі-продажу, розмови, оренди, найму і т.п. речах мати справу з немусульманками, у яких відкриті аурати, повинні опускати свої погляди під час цих відносин і обмежуватись тим розміром погляду, якого вони потребують» (кінець цитати).

Я сподіваюсь, що ця відповідь буде вичерпна, але Аллаху більш відомо!

 

9 Зуль-хіджа 1442 р.х.
19.07.2021 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»