Не дозволяється поєднувати пост в місяць Рамадан і пост спокутування (каффарат) за ненавмисне вбивство

Відповіді Аміра
Друкарня

Від аль-Абіда Ліллях

Питання: Ассаляму алейкум.

Нехай допоможе Вам Аллах у Вашій справі. Чи можна поєднувати пост спокутування (каффарат) за ненавмисне вбивство в місяць Шабан з постом в місяць Рамадан, враховуючи той момент, що пост спокутування є ваджибом тільки тоді, коли немає раба для звільнення, а пост в місяць Рамадан — початково ваджиб? Інакше кажучи, чи можу я поєднувати пост спокутування місяця Шабан з постом в місяць Рамадан?

Нехай Аллах воздасть Вам благом!

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

1. Не дозволяється поєднувати пост спокутування (каффарат) за ненавмисне вбивство з постом в місяць Рамадан. Причина цього полягає в тому, що це зовсім два різних хукма, не пов’язаних між собою. Пост спокутування (каффарат) за ненавмисне вбивство — це безперервний пост тривалістю в два місяці для того, хто не має раба для звільнення або хто не здатен накормити шістдесят бідняків. Про це говориться в Корані:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

«Віруючому не годиться вбивати віруючого, хіба що помилково. Хто б не вбив віруючого помилково , він повинен звільнити віруючого раба і вручити родині вбитого викуп, якщо тільки вони не пожертвують їм. Якщо віруючий був із ворожого вам племені, то належить звільнити віруючого раба. Якщо вбитий належав до народу, з яким у вас є договір, то належить вручити його родині викуп і звільнити віруючого раба. Хто не зможе зробити цього, тому належить тримати пост на протязі двох місяців безперервно у якості покаяння перед Аллахом. Аллах — Знаючий, Мудрий» (4:92).

Із аята стає ясно, що вимагається дотримуватись безперервного посту на протязі двох місяців у якості спокутування (каффарата), при цьому даний пост не охоплює інші пости, які, у свою чергу, необхідні для досягнення інших цілей, як, наприклад, пост в місяць Рамадан. Шаріатський текст про пост в Рамадан звучить так:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ

«В місяць Рамадан був ниспосланий Коран — вірне керівництво для людей, ясні докази із вірного керівництва і розрізнення. Той із вас, кого застане цей місяць, повинен тримати пост» (2:185).

Як видно, даний текст відрізняється від тексту про спокутування за ненавмисне вбивство, тому вони ніяк не перетинаються один з одним. В свою чергу, я прошу Аллаха допомогти Вам в несенні тягаря даного випробування і збільшити Вашу нагороду , адже Аллах піклується про праведних рабів.

2. У випадку, коли чоловік на постійній основі не може тримати пост, і на те є шаріатська причини, вчені розділились у цьому питанні на дві думки:

а) такий чоловік не повинен кормити бідних, тому що Аллах не згадав про кормління бідних, коли чоловік не може дотримуватись пост спокутування за ненавмисне вбивство. Адже якщо б кормління мало місце, то Всевишній згадав би про це, як Він згадав про це у спокутуванні за зіхар. Такою є думка більшості вчених.

б) робиться кияс між спокутуванням за ненавмисне вбивство з іншими видами спокутування (каффаратами), такими як спокутування за зіхар. А отож, стає ваджибом накормити шістдесят бідняків, якщо чоловік не може тримати пост поспіль шістдесят днів (тобто безперервно два місяці). Аллах говорить:

وَالَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ۚ ذَٰلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ‎٣‏ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ۖ فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِينًا ۚ ذَٰلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ

«Ті зі вас, які об’являють своїх дружин забороненими для себе, говорять слова засуджувані і брехливі. Їх дружини — не матері їм, адже їх матерями є тільки жінки, які їх народили. Воістину, Аллах — Поблажливий, Прощаючий. Ті із вас, які об’являють своїх дружин забороненими для себе, а потом зрікаються від сказаного, повинні звільнити одного раба перш, ніж вони доторкнуться один до одного. Цим вас увещевають, і Аллах відає про те, що ви робите» (58:2,3).

Це є однією із думок шафіїтів.

3. Я ж схиляюсь до тому, що чоловік, який нездатний тримати пост два місяці поспіль у зв’язку з наявністю у нього шаріатської причини , не повинен нічого робити у такому випадку. Аллах краще знає, але, швидше за усе, йому необхідно просити пробачення у Аллаха і наближатись до Ньому через додаткові діяння (нафіля). Що ж стосується того, чому ми не робимо кияс між спокутуванням за ненавмисне вбивство зі спокутуванням за зіхар, то причина цього полягає в тому, що в текстах про спокутування (каффаратах) немає ілляту.

В книзі «Ісламська особистість», 3 том, в розділі: «Умови хукму основи (асль)» говориться: «5) Основний хукм (асль) не повинен відхилятись від правил кияса. Такі відхилення поділяються на два види:

а) те, чиє значення неможливо зрозуміти розумом, оскільки воно або є виключенням із загального правила, або початково ниспослано таким. У якості прикладу виключення із загального правила можна навести случай з Хузаймою, коли свідчення його одного заміняло свідчення двох людей. Про це згадав Бухарі. Випадок з Хузаймою неможливо пояснити розумом, плюс його свідчення — виключення із загального правила. У якості прикладу того, що було початково ниспослано таким, можна навести кількість ракятів в намазі, нісаб закяту, величину худудів і каффаратів. Хоча ці питання і неможливо пояснити розумом, але при цьому вони не є виключенням із загального правила.

В обох випадках неприпустимо використання кияса» (кінець цитати).

Я сподіваюсь, що цієї відповіді буде досить, але Аллаху більш відомо!

 

15 Шабана 1443 р.х.
18.03.2022 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»