Діалог між сподвижником Ріб'і ібн Аміром і перським воєначальником Рустумом

Відповіді Аміра
Друкарня

Від Мухаммада аль-Мусліха

Питання:

Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Історія донесла до нас діалог, який відбувся між сподвижником Ріб'і ібн Аміром і перським воєначальником Рустумом про ідеї Ісламу і джихаду. Так що ж було сказано щодо цього?

Під час завоювання Персії мусульманами перський воєначальник Рустум послав гінця просити у мусульман відправити з їх сторони делегацію для бесіди з Рустумом. Це було пов’язано з його прагненням до укладанню миру або укладанню чогось іншого, що не дозволить мусульманській армії почати битву. На зустріч з Рустумом вирушив Ріб'і ібн Амір, хоча він і не був одним із полководців, але він був лідером свого народу.

Їх діалог був наступним:

— Дозвольте йому увійти!

Ріб'і в’їхав до Рустуму на коні, тупцюючи по розстеленим дорогим килимам. Потім він побачив дві подушки, вишиті золотом. Взявши одну, Рібьі розірвав її, а потім, пропустивши тканину через узду, прив’язав коня. Потім він вирушив до Рустуму, опираючись на свого списа і протикаючи дорогий килим, тому що тримав його вістрям донизу. Перси і Рустум мовчки спостерігали за цим і думали, куди ж він сяде . Рабъі сів прямо на землю, увіткнув перед собою списа і оперся на нього. Першим заговорив Рустум.

— Що тебе примусило так зробити (тобто сісти на землю).

— Нам не подобається сидіти на ваших прикрасах.

— Навіщо ви прийшли?

— Аллах послав нас для того, щоб ми вивели людей від поклоніння іншим людям до поклонінню Творцю, вивести із тиранії релігій до справедливості Ісламу, вивести із обмеженості цього життя до його широти і широти Подальшого життя. Хто прийме це, у того приймемо ми, хто відмовиться, то у того ми приймемо джизью, а хто відкине усе це, з тим ми будемо битись , поки не подолаємо його.

— Ви можете померти раніше цього!

— Аллах обіцяв Рай для тих, хто загине на цьому шляху, і перемогу для тих, хто залишиться в живих.

— Я почув тебе! Чи можеш ти надати нам часу, щоб ми прийняли рішення з нашими ватажками і народом?

Тобто Рустум просив дати відстрочку для обмірковування.

Добре, скільки часу вам знадобиться? День чи два?

— Цього мало, дай більше часу! Я хочу звернутись до своєму народу, який проживає у містах.

— Посланець Аллаха ﷺ приписав нам не прислухатись до ворогів і при зустрічі не давати їм на роздуми більше трьох днів . Я даю тобі три дні! [по спливанню трьох днів] ти повинен вибрати одне із трьох: або ти приймаєш Іслам , і ми даємо спокій тобі; або погоджуєшся виплачувати джизью, і якщо ти потребуєш нашої допомоги, ми допоможемо тобі, якщо ж не потребуєш , ми дамо тобі спокій; або битва на четвертий день. Я гарантую тобі це (сказане мною) від імені свого народу, що раніше четвертого дня ми не почнемо битись з тобою, якщо, звичайно, ти сам не почнеш битись з нами.

— Ти їх господин?

— Ні. Я усього лише один із воїнів , але при цьому найбільш смиренні із нас можуть обіцяти захист від імені найбільш благородних.

Після цього зібрав Рустум свою свиту і сказав:

— Ви бачили його логіку?! Ви бачили його силу?! Ви бачили його упевненість?!

Рустум звернувся до своєму народу, щоб переконати його підписати мирний договір з мусульманами, щоб уникнути з ними війни.

Проте його народ відкинув його пропозицію. В результаті відбулась битва між персами і мусульманами. Мусульмани перемогли, і державі персів прийшов кінець.

Дорогий брате! Чи достовірний цей діалог, чи це брехливе повідомлення?

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

Дорогий брате! Усе це вказує на велич і могутність Ісламу і відсутність страху у мусульман перед усіма, окрім Аллаха Всесильного, Могутнього. Ця оповідь зустрічається в декількох джерелах з різницею в деяких виразах , не змінюючи загального змісту, серед яких «Ат-Таріх», автор Ат-Табарі, «Аль-Бідая ван-Ніхая», автор Ібн Касир, «Ат-Таріх», автор Ібн Халдун.

В цих джерелах говориться: «…Перекладач, спитай:

— Навіщо ви прийшли?

— Аллах послав нас для того, щоб ми вивели Його рабів із обмеженості цього життя до його широти, вивели із тиранії релігій до справедливості Ісламу. Він послав нас закликати до Його релігії усі Його створіння, і хто прийме Іслам, тому разом з його землею ми дамо спокій. А з тим, хто відмовиться, ми будемо битись, поки не опинимось в Раю або поки не отримаємо перемогу.
Рустум сказав:

— Чи не могли б ви почекати з цією справою, поки ми не обміркуємо почуте?

— Добре, скільки часу тобі знадобиться? День чи два?

— Ні, нам треба часу досить, щоб провести переписку с нашими мудрецями і з ватажками.

— Одна із речей, яку приписав нам Посланець Аллаха ﷺ: не давати ворогам на роздуми більше трьох днів. Тому подумай про своє та їх положення, а потім ти повинен вибрати одне із трьох: або ти приймаєш Іслам, і ми даємо спокій тобі і твоїй землі; або погоджуєшся виплачувати джизью, ми приймаємо її від тебе і не чіпаємо тебе, а якщо ти будеш потребувати нашої допомоги, ми допоможемо тобі; або битва на четвертий день. Я гарантую тобі це від імені своїх товаришів!

— Ти їх господин?

— Ні, але мусульмани — як частини єдиного тіла, і найбільш смиренні із нас можуть обіцяти захист від імені найбільш благородних…».

Такою є велич Ісламу і успіх у цьому і Подальшому житті!

يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ‎١٢‏ وَأُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا ۖ نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ

«Він пробачить вам ваші гріхи, введе вас в Райські сади , в яких течуть річки, і в ті чудові оселі в садах Едему. Це — великий успіх. Буде іще те, що ви любите: допомога від Аллаха і близька перемога. Повідом же благу звістку віруючим!» (61:11,12).

18 Раджаба 1443 р.х.
19.01.2022 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»