Хвала Аллаху, мир і благословення Посланцю Аллаха, його родині, сподвижникам і тим, хто продовжив його справу.
Ця відповідь адресована тим братам і сестрам, які відправили на нашу веб-сторінку питання про бачення молодого Місяця і астрономічні розрахунки. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.
Я прочитав ваші питання відносно бачення Місяця і астрономічних розрахунків. Раніше ми неодноразово вже відповідали на цю тему, але нічого страшного, дана відповідь послужить уточненням і доповненням. Я сподіваюсь, що брати і сестри поміркують над цією відповіддю належним чином.
1. Ми не включаємо астрономічні розрахунки в дану тему, оскільки тексти говорять лише про бачення молодого Місяця. Саме тому ми починаємо тримати пост і закінчуємо пост з баченням молодого Місяця. Якщо ми не побачимо молодий Місяць ввечері двадцять дев’ятого Рамадана, то ми повинні додати тридцятий день до Рамадану, навіть якщо астрономічні розрахунки говорять про те, що молодий Місяць присутній, але прихований хмарами або через інші погодні умови. Опиратись необхідно на бачення, а не на астрономічні розрахунки, оскільки шаріатські тексти гласять про бачення. Погляньте на хадіс Посланця Аллаха ﷺ, який навів Бухарі:
قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْ قَالَ قَالَ أَبُو الْقَاسِمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ
«Я чув, як Абу Хурайра (р.а.) говорив: «Пророк ﷺ (передавач додав) або Абу Касім ﷺ сказав: «Тримайте пост, побачивши його (молодий місяць Рамадана), і припиняйте тримати пост, побачивши його (молодий місяць Шавваля), а якщо ж він буде прихований від вас, то доведіть число [днів] місяця Шабан до тридцяти», — а потім хадіс,який навів Ахмад:
لَا تَصُومُوا حَتَّى تَرَوِا الْهِلَالَ وَلَا تُفْطِرُوا حَتَّى تَرَوِا الْهِلَالَ وَقَالَ صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غَبِيَ عَلَيْكُمْ فَعُدُّوا ثَلَاثِينَ
«Не тримайте пост до тих пір, поки не побачите молодий Місяць, і не переривайте пост, поки не побачите його. Починайте тримати пост, коли побачите його (молодий Місяць Рамадана), і закінчуйте тримати пост, коли побачите його (молодий Місяць Шавваля). Якщо ж молодий Місяць буде прихований від вас, то доведіть число [днів] до тридцяти». Наприклад, якщо Місяць приховали хмари, і мусульмани не змогли побачити його, хоча за астрономічними розрахунками він присутній, але просто прихований хмарами, то, незважаючи на присутність Місяця, ми не припиняємо тримати пост, більше того, ми повинні тримати пост тридцятий день, тому що ми не бачимо сам Місяць. Я повторюсь, погляньте на хадіс:
فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ
«…а якщо ж він буде прихований від вас, то число [днів] місяця Шабан до тридцяти», — хоча за астрономічними розрахунками молодий Місяць присутній.
2. Ми розуміємо, що астрономічний розрахунок дозволяє посекундно дізнатись, коли відбувається астрономічне з’єднання, коли народжується Місяць, коли воно зникає і скільки хвилин Місяць присутній після заходу сонця і т.д. Проте, шаріатські тексти не згадують про поточне космічне явище, а згадують про бачення Місяця. Зверніть увагу на тему «часи намазів», і ви побачите, що там шаріатські тексти вже згадують як бачення, так і космічне явище:
أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ
«Роби намаз при відхилені сонця» (17:78),
إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ فَصَلُّوا
«Коли сонце пройде зеніт, робіть намаз».
Тому здійснення намазу залежить вже від часу. Отож, будь-яким способом (васіля) ви можете перевірити приход часу намазу, і як тільки він приходить, ви робите його. Наприклад, ви можете поглянути на сонце, щоб побачити його відхилення від зеніту, або поглянути на тінь, щоб побачити, що тінь кожної речі рівна їй по довжині або вона більше довжини речі в два рази (як наводиться в хадісах відносно часу намазу), — якщо зробити це і переконатись у часі приходу намазу, то такий намаз дійсний. Тут ви як раз використали різні способи для встановлення часу намазу. Проте може виникнути питання: чому так?
Причина цього полягає в тому, що Аллах вимагає від вас робити намаз з приходом часу, але при цьому дав право чоловіку самому вибирати спосіб визначення приходу цього часу. Ви можете подивитись на сонце і побачити, що воно минуло зеніт, а отож, ви можете зробити намаз, або ж ви можете визначити походження зеніту по годинам, а потім зробити намаз. Тобто, ви можете покластись на бачення, а можете покластись на астрономічні розрахунки, адже шаріатські тексти згадують як бачення, так і космічні явища. Проте такий підхід не працює у питанні початку і завершення посту в місяць Рамадан, оскільки такий підхід суперечить шаріатським текстам, згадуючим лише про бачення Місяця.
3. Що стосується показань свідка, то розбиратись в їх достовірності — задача судді чи особи, уповноваженої об’явити про початок і кінець місяця Рамадан. Причина цього полягає в тому, що свідок може заплутатись у питанні бачення Місяця, він може порахувати, що побачив його, але насправді він міг побачити інше явище. Суддя чи уповноважена особа перевіряють свідків, їх кількість, адже чим більше число свідків, тим ближче упевненість в достовірності факту. У свідка перевіряється те, наскільки хороший у нього зір, в який бік дивився молодий Місяць, скільки часу молодий Місяць був присутній на небосхилі після заходу сонця, в якому місці небосхилу був видний Місяць. А також встановлюється, чи є свідок мусульманином, чи є він справедливим, або ж він грішник, і т.д.
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ أَبِي رِزْمَةَ قَالَ أَنْبَأَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى عَنْ سُفْيَانَ عَنْ سِمَاكٍ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَأَيْتُ الْهِلَالَ فَقَالَ أَتَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ قَالَ نَعَمْ فَنَادَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ صُومُوا
«Нам повідомив Мухаммад ібн Абдуль-Азіз ібн Абу Різма: «Нас оповістив Аль-Фадль ібн Муса від Суфъяна, а він — від Сімака, а він — від Ікріми, а він — від Аббаса: «Один із бедуїнів прийшов до Пророку ﷺ і сказав: «Я побачив молодий Місяць!», — на що Пророк ﷺ його спитав: «Чи свідчиш ти, що немає бога, гідного поклоніння, окрім Аллаха, і що Мухаммад — Його раб і Посланець?». На це бедуїн сказав: «Так!». Тоді Пророк ﷺ звернувся [до людей зі словами]: «Тримайте пост [с завтрашнього дня]!» (ан-Насаі)». Саме так перевіряються свідчення про бачення Місяця, при цьому без урахування астрономічних розрахунків, бо вони не відносяться до теми поста. Інакше кажучи, свідку не говорять, що згідно астрономічним розрахункам молодий Місяць з'явився чи не з'явився. Інакше кажучи, свідку не говорять, що згідно астрономічним розрахункам молодий Місяць з'явився чи не з'явився, оскільки такі розрахунки суперечать тому, що прийшло в шаріатському тексті:
صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غَبِيَ عَلَيْكُمْ فَعُدُّوا ثَلَاثِينَ
«Починайте тримати пост, коли побачите його (молодий Місяць), і закінчуйте тримати пост, коли побачите його (молодий Місяць). Якщо ж молодий Місяць буде прихований від вас, то доведіть число [днів] до тридцяти». Даний текст цілком ясний, і він говорить, що необхідно довести кількість днів до тридцяти, хоча за астрономічними розрахунками молодий Місяць з'явився , але його просто не видно.
4. Якщо хтось скаже: Посланець Аллаха ﷺ сказав:
إِنَّا أُمَّةٌ أُمِّيَّةٌ لاَ نَكْتُبُ وَلاَ نَحْسُبُ الشَّهْرُ هَكَذَا وَهَكَذَا
«Ми — неграмотна община, не вміємо писати і рахувати. Але ж місяць може бути так-то, так-то» (навів Бухарі, передавач додав: мається на увазі, що інколи місяць може бути двадцять дев’ять днів, а іноді — і тридцять).
А хіба це не вказує на протилежне розуміння: ми опираємось на бачення Місяця, тому що не вміємо писати і рахувати, але як тільки ми навчимось рахувати, то займемось астрономічними розрахунками?
Таке розуміння є помилковим, і воно відкидається, як про це відомо із науки усуль аль-фікх. Причина цього полягає в тому, що таке розуміння є неправильним, адже якість (васф) «неграмотна» виходить із переважаючої в цілому картини, бо загальновідомо, що араби на ту мить у більшості залишались неграмотними, не говорячи вже про те, що таке розуміння анулюється мантуком (прямим значенням) інших шаріатських текстів, серед яких:
فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا الْعِدَّةَ ثَلَاثِينَ
«…Якщо ж він (новий Місяць) буде прихований від вас, то відраховуйте тридцятий день» (Бухарі).
При цьому в хадісі не згадуються які-небудь умови, як, наприклад, якщо неможливо побачити Місяць через хмарність, або дощ, або через іншу причину, яка перешкоджає побачити Місяць. Навпаки, вимагається довести місяць до тридцяти днів, навіть якщо молодий Місяць з'явився, але був прихований за хмарами, — і це шаріатський хукм. Отож, мантук хадіса береться у першу чергу, а отож, протилежне розуміння (мафхум аль-мухаляфа) не діє.
Тобто, протилежне розуміння хадіса в даному випадку не діє через дві причини: воно виведено із переважаючої в цілому картини (суспільства) і мантук іншого шаріатського тексту суперечить такому розумінню.
Такими є умови в роботі з розумінням (мафхумом) тексту, і так — в багатьох випадках. Таке розуміння не береться до уваги, якщо воно виведено із переважаючої в цілому картини (суспільства) або якщо воно анулюється мантуком другого шаріатського тексту. Наприклад:
وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ
«Не вбивайте своїх дітей, побоюючись зубожіння …» (17:31).
«Побоюючись зубожіння» — роз’яснюючий опис (васф муфхім), який витікає із загальної картини стану доісламського суспільства, адже в ті часи араби вбивали дітей через боязнь бідності. Більше того, таке розуміння було анульовано іншим текстом:
وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ
«Якщо ж хтось вб’є віруючого, то відплатою йому буде Пекло» (4:93).
І тут неприпустимо говорити на основі протилежного розуміння, що заборонено вбивати дітей через боязнь зубожіння і дозволено вбивати, коли чоловік багатий! Навпаки, вбивство дітей заборонено в обох положеннях. Також аят:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً
«О, ті, які увірували! Не пожирайте лихву в багаторазовому примноженому розмірі» (3:130).
«В багаторазово примноженому розмірі» — роз’яснюючий опис (васф муфхим) того, в якому положенні у цілому знаходилось арабське суспільство, переважаюча картина суспільства, адже тоді араби пожирали лихву в багаторазовому примноженому вигляді. Більше того, таке розуміння було анульовано іншим текстом:
وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا
«Але Аллах дозволив торгівлю і заборонив лихварство» (2:275).
І тут неприпустимо говорити на основі протилежного розуміння, що заборонено багаторазове лихварство, але мале дозволено. Навпаки, лихварство, яким би воно не було, знаходиться під забороною, тому що розуміння «в багаторазово помноженому вигляді» анульовано, як було сказано вище.
Таким чином, розуміння слова «неграмотний» анульовано. І якщо бачення нового Місяця було неможливим через хмари чи дощ, то необхідно додати тридцятий день, усе одно, вміємо ми рахувати чи ні.
5. Що стосується свята Ід аль-Фітр (Ураза-Байрам) в цьому році то, якщо ви помітили, ми запізнились з його об’явленням цього разу, і причина цього полягала в тому, що необхідно було переконатись в інформації . Свідчення про бачення нового Місяця були різні:
а) Афганістан, Малі і Нігер об’явили про бачення Місяця після заходу сонця в суботу 30.04.2022, а потім вони об’явили, що в неділю буде свято Ураза-Байрам. Тобто, вони об’явили, що 1 Шавваля 1443р.х. буде відповідати 01.05.2022 г.
б) Проте 21 арабська країна об’явили, що бачення Місяця не було підтверджено після заходу сонця у суботу 30.04.2022, тому вони заявили, що неділя стане завершенням місяця Рамадан, а Ураза-Байрам пройде в понеділок, тобто 02.05.2022.
в) 4 країни в своїх календарях позначили суботу як двадцять восьмий день Рамадана, тому до спостереженню за Місяцем вони приступили не в суботу ввечері, а наступного дня, тобто в неділю. Не побачивши в молодого Місяця, вони об’явили, що понеділок стане останнім днем Рамадана, а отож, Ураза-Байрам припадає на вівторок, тобто на 03.05.2022, і цими країнами були Індія, Бангладеш, Іран і Пакистан.
6. Тому стало необхідним послідувати за тим, хто бачив, тому що той, хто бачить, має більш сильні доводи проти того, хто не бачить. Бачення Місяця повинно бути таким, яким воно оговорено в шаріатських текстах, тобто без астрономічних розрахунків, адже Посланець ﷺ ясно сказав в хадісі:
فَإِنْ غَبِيَ عَلَيْكُمْ فَعُدُّوا ثَلَاثِينَ
«Якщо ж молодий Місяць буде прихований від вас, то доведіть число [днів] до тридцяти».
Малі і Нігер знаходяться до заходу від Афганістану, а якщо бачення Місяця було встановлено в Афганістані, то є усі підґрунтя для того, що Місяць був видний в Малі і Нігері. Тому ми почали вивчати питання бачення Місяця в Афганістані. Про бачення Місяця заявили три держави:
а) Нігер об’явив, що бачення молодого Місяця місяця Шавваль було підтверджено після заходу сонця в суботу в регіонах Діффа, Тахуа і Мараді, а також в місті Зіндер.
б) Верховний суд Афганістану об’явив в суботу ввечері, що неділя, тобто 01.05.2022, стане першим днем благословенного свята Ураза-Байрам. Бачення Місяця відбулось у провінціях Гор, Газні, Кандагар, Фарах. У цілому, було двадцять сім правильних свідчень, які підтвердили регіональні комітети.
в) Малі також об’явила, що молодий Місяць місяця Шавваль був помічений у суботу ввечері, тобто 30.04.2022, в двох місцях восьма свідками.
Таким чином, тридцять дев’ять свідків, які проживають у різних місцях, заявили про бачення молодого Місяця. Ми доклали усіх зусиль, щоб перевірити це повідомлення, особливо в Афганістані, тому що Малі і Нігер знаходяться на заході. Якщо дійсно відбулось бачення молодого Місяця в Афганістані, то є усі підстави для того, що він був видний і в Малі, і в Нігері. Ми не обмежились лише інформацією із ЗМІ і тим, що ми отримали від своїх мутамадів в вілайятах. Ми зв’язались з інформаційним офісом Хізб ут-Тахрір в Афганістані, а також з деякими афганськими братами в Європі, щоб ті зв’язались зі своїми родичами в Афганістані, щоб перевірити цю інформацію. Ми продовжили шукати, поки не отримали підтвердження, що бачення Місяця підтвердилось. Саме з цієї причини ми об’явили про це біля 00:00 ночі по Медині.
7. Що стосується проблеми «Чому у мусульман різні точки зору у цьому питанні?», то відповідь проста і легка, і вона полягає у наступному:
а) Розбіжність пов’язана з недотриманням постанови Шаріату, хоча вона ясна і зрозуміла! Посланець Аллаха ﷺ роз’яснив нам обов’язок слідувати баченню Місяця, і він ﷺ підкреслив це, сказавши:
فَإِنْ غَبِيَ عَلَيْكُمْ فَعُدُّوا ثَلَاثِينَ
«Якщо ж молодий Місяць буде прихований від вас, то доведіть число [днів] до тридцяти».
Звідси ясно, що астрономічні розрахунки не беруться до уваги, адже текст вимагає довести кількість днів місяця до тридцяти, якщо молодий Місяць не був видний через хмари або по іншим причинам. І навіть якщо за астрономічними розрахунками Місяць знаходиться за хмарами, усе одно відраховується тридцятий день, як про це сказано в хадісах:
صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غَبِيَ عَلَيْكُمْ فَعُدُّوا ثَلَاثِينَ
«Починайте тримати пост, коли побачите його (молодий Місяць), і закінчуйте тримати пост, коли побачите його (молодий Місяць). Якщо ж молодий Місяць буде прихований від вас, то доведіть число [днів] до тридцяти»,
لاَ تُقَدِّمُوا الشَّهْرَ حَتَّى تَرَوُا الْهِلاَلَ أَوْ تُكْمِلُوا الْعِدَّةَ ثُمَّ صُومُوا حَتَّى تَرَوُا الْهِلاَلَ أَوْ تُكْمِلُوا الْعِدَّةَ
«Не починайте тримати пост заздалегідь, поки не побачите молодий Місяць [місяця Рамадан] або не доведете рахунок днів [місяця Шабан] до тридцяти, а потім тримайте пост. І так поки не побачите молодий Місяць [місяця Шавваль] або поки не доведете рахунок днів [місяця Рамадан] до тридцяти» (навів Абу Дауд),
إِذَا رَأَيْتُمُ الْهِلَالَ فَصُومُوا وَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَصُومُوا ثَلَاثِينَ يَوْمًا
«Не починай те тримати пост, поки не побачите молодий Місяць, і не розговляйтесь, поки не побачите його знов. А якщо буде хмарно, тримайте пост тридцять днів» (Муслім). Є багато хадісів щодо цього, і усі вони вказують на те, що у питанні початку і завершення посту в місяць Рамадан враховується бачення молодого Місяця, в протилежному випадку необхідно довести кількість місяця до тридцяти днів. Мета цих хадісів — не в тому, щоб кожен сам побачив Місяць, а в тому, що повинно бути справедливе свідчення про бачення. І це підтверджується від Ібн Умара (р.а.), який сказав:
تَرَاءَى النَّاسُ الْهِلَالَ فَأَخْبَرْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنِّي رَأَيْتُهُ فَصَامَهُ وَأَمَرَ النَّاسَ بِصِيَامِهِ
«Люди намагались розгледіти молодий Місяць, і я повідомив Посланцю Аллаха ﷺ про те, що побачив його. Тоді він ﷺ прийняв рішення тримати пост і наказав людям зробити те ж саме» (Абу Дауда).
б) Що стосується другої причини розбіжності, то мусульмани не об’єднані Халіфатом, у них нема єдиного правителя, який усуває розбіжності без розділення Умми. Якщо уважно вивчити хадіс Посланця ﷺ, то це стане очевидним. Наводиться, що Ахмад згадав в «Муснаді» наступне: «Нам розповів Хушайм: «Нам повідомив Абу Бішр від Абу Умайра ібн Анаса: «Мені розповіли мої дядьки з боку батька із числа ансарів і сподвижників Посланця Аллаха ﷺ:
غُمَّ عَلَيْنَا هِلَالُ شَوَّالٍ فَأَصْبَحْنَا صِيَامًا فَجَاءَ رَكْبٌ مِنْ آخِرِ النَّهَارِ فَشَهِدُوا عِنْدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُمْ رَأَوْا الْهِلَالَ بِالْأَمْسِ فَأَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُفْطِرُوا مِنْ يَوْمِهِمْ وَأَنْ يَخْرُجُوا لِعِيدِهِمْ مِنَ الْغَدِ
«Молодий Місяць місяця Шавваль став прихованим для нас, і ми продовжили тримати пост. В кінці дня прибули вершники, які засвідчили перед Посланцем Аллаха ﷺ про те, що учора бачили молодий Місяць. Після чого Посланець Аллаха ﷺ наказав мусульманам розговлятись і вийти наступного дня на святкову молитву».
Незважаючи на труднощі зв’язку між селами і містами у той час, проблема була вирішена Посланцем ﷺ через наказ мусульманам припинити тримати пост, тому що в пустелі був видний молодий Місяць. Також він ﷺ наказав зробити святковий намаз Урази-Байрам наступного дня, адже делегація прибула в Медину після того, як час святкового намазу минув. І це у той час, коли передача повідомлень із однієї місцевості в іншу займало багато часу. Так як же обстоять справи сьогодні, коли повідомлення передаються з миттєвою швидкістю? Якщо б у мусульман був халіф і одна держава, вони були б рабами Аллаха як брати, тим більше, що прийняття усього, що об’єднує мусульман і зміцнює їх єдність, заповідану Ісламом для держави, партії і особистостей. Прийняття шаріатської думки, об’єднуючої мусульман, має велике значення в Ісламі.
Саме ці два елементи (Халіфат і халіф) усувають розбіжності. Тому обов’язком мусульман є докласти усіх зусиль для їх появи, і тоді Умма знов стане кращою общиною, яка з’явилась на благо людства. Аллах говорить:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
«Ви є кращою із общин, яка з’явилась на благо людства, наказуючи робити схвалюване, утримуючи від засуджуваного і віруючи в Аллаха. Якщо б люди Писання увірували, то це було б краще для них. Серед них є віруючі, але більшість із них — нечестивці» (3:110).
І на завершення я хотів би звернутись до Аллаха з дуа про те, щоб Він направив мусульман до більш правильному, щоб Він підсилив їх могутністю Ісламу, щоб вони встановили свою державу після тривалої її відсутності. І тоді мусульмани не будуть впадати в розбіжності у підкоренні своєму Господу, а стануть такими, як описав їх Аллах:
فَانقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ
«Вони повернулись з милістю від Аллаха і щедротами. Зло не торкнулось їх, і вони послідували за довольством Аллаха. Воістину, Аллах володіє великою милістю» (3:174).
Нехай Аллах прийме усі поклоніння.
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!
10 Шавваля 1443 р.х.
10.05.2022 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»