Від Абу аль-Асіма аш-Шамі
Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху, дорогий наш амір! Дане питання було в моїй голові на протязі тривалого часу. Я сподіваюсь, що Ви зможете роз’яснити його для мене. Я прошу Аллаха дарувати Вам здоров’я і благополуччя, і щоб він надав Вам Свою допомогу!
Чому ми використовуємо астрономічні розрахунки у визначенні намазів на цілий рік, але не використовуємо астрономічні розрахунки у визначенні початку і завершення посту?
Відповідь:
Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!
25.11.2003 ми вже відповідали на подібне питання. Наведу Вам із нього цитату:
«2) Аллах вимагає, щоб ми постились і розговлялись з баченням Місяця, тому що бачення Місяця він зробив причиною для початку посту і його завершення. Сказав Посланець ﷺ:
صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ
«Починайте тримати пост, коли побачите його (місяць), і закінчуйте тримати пост, коли побачите його (місяць)».
Тому, якщо ми побачимо Місяць місяця Рамадан, то починаємо тримати пост, коли ж ми побачимо Місяць місяця Шавваль, то закінчуємо пост <…>
8) Хто розглядав шаріатські тексти про пост, знає, що вони відрізняються від текстів про намази. Початок і призупинені посту пов’язаний з баченням Місяця:
صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ
«Начинайте тримати пост, коли побачите його (місяць), і закінчуйте тримати пост, коли побачите його (місяць)»,
فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ
«Той із вас, кого застане цей місяць, повинен тримати пост» (2:185).
«Бачити Місяць» є законом Шаріату.
Що стосується текстів про намази, то час їх приходу і завершення пов’язаний з сонцем:
أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ
«Роби намаз при відхиленні сонця» (17:78),
إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ فَصَلُّوا
«Коли сонце пройде зеніт, робіть намаз» (Байхаки).
Намаз пов’язаний з приходом свого часу, і яким би способом ми не дізнались про прихід часу намазу, ми повинні зробити його. Наприклад, якщо подивитись на сонце, щоб побачити його відхилення від зеніту, або подивитись на тінь, щоб побачити, що тінь кожної речі рівна їй або більше неї в два рази (як наводиться в хадісах відносно часу намазу), — якщо зробити це і переконатись у часі приходу намазу, то такий намаз дійсний. Так само ж, якщо не зробити цього, а покластись на астрономічні розрахунки по сонцю і дізнатись, що відхилення відбулось у такий-то час, а потім подивитись на годинник (при цьому не виходячи на вулицю і не дивлячись на сонце або тінь ) і зробити намаз, то такий намаз дійсний. Необхідно упевнитись у приході часу одним із наявних способів. Тут може виникнути питання: чому так?
Причина цього полягає в тому, що Аллах вимагає від нас здійснити намаз з приходом часу і дав право людині самій вибирати спосіб визначення приходу цього часу. Що стосується посту, то у даному випадку Аллах вимагає від нас тримати пост з баченням Місяця і визначив причину (сабаб) цього; більше того, Він роз’яснив нам, що якщо буде хмарно і не буде видно Місяця, то не варто тримати пост, навіть якщо вже за хмарами буде знаходитись новий Місяць, навіть якщо буде упевненість в цьому згідно астрономічним розрахункам. Навів Бухарі:
حَدَّثَنَا آدَمُ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْ قَالَ قَالَ أَبُو الْقَاسِمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ
«Нам розповів Адам: «Нам розповів Шуаба: «Нам розповів Мухаммад ібн Зіяд: «Я чув, як Абу Хурайра (р.а.) говорив: «Пророк ﷺ (передавач додав) або Абу Касім ﷺ сказав: «Тримайте пост, побачивши його (молодий місяць), і припиняйте тримати пост, побачивши його, а якщо ж він буде прихований від вас, то доведіть число [днів] місяця Шабан до тридцяти». Тобто, якщо ви не побачите Місяць, то нехай Шаабан буде складатись із тридцяти днів.
9) Аллах створив цей всесвіт, він навчив людину тому, чого та не знала, і знання про рух небесних тіл та їх тонкощах є благом для людей з Його сторони. Проте Аллах не вимагав від нас визначати початок або кінець посту на основі астрономічних розрахунків, навпаки, Він вимагає від нас побачити Місяць неозброєним оком. Адже ми повинні поклонятись Всевишньому так, як він бажає і вимагає, але не так, як цього хочемо ми.
Таким чином, побачити Місяць неозброєним оком без використання астрономічних розрахунків є законом Шаріату. З урахуванням цього ми і говоримо, що не дозволяється використовувати такі розрахунки про початок і завершення посту, і причина цього полягає у тому що такими є вимоги в текстах Шаріату» (кінець цитати).
22 Шабана 1443 р.х.
25.03.2022 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»