З іменем Аллаха, Милостивого і Милосердного!
Низка відповідей вченого Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на фікхій тематику
Відповідь на питання
Адресований Мухаммаду Алі Боуазіз
Питання:
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!
Нехай Аллах допоможе і винагородить вас.
Є такі поняття, як прохання про допомогу, її прийняття (чи надання), а також перемога Аллаха. Питання полягає в наступному: чи можна вважати відповідь на прохання про допомогу перемогою? Наприклад, в Сирі, наскільки пам’ятаю, Ібн Хишам згадує: «Коли Аллах захотів дарувати Своєму рабу перемогу, Він привів до нього групу людей із Медини».
Чи буде перемога супроводжувати майбутню Державу, яке переверне усталені порядки, об’єднає Умму під стягом «Ля іляха ілля Аллах, Мухаммад — Расулюллах», якщо дозволить Аллах, і буде воювати, якщо Захід нападе?
Чи може перемога бути явною і відчутною, як у битві при Бадрі за участю янголів чи при Хандаку, де допомога прийшла у виді вітру, або ж вона буде проявлятись у виді підкріплення, підтримки і навіювання страху в серця ворогів?
Прошу пробачення за довге питання, нехай воздасть вам Аллах благом.
Відповідь:
Ваалейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.
1.Допомога буває різної форми. Наприклад, коли ідеї заклику починають переважати над іншими — це допомога Аллаха. Коли люди підтримують заклик і об’єднуються навколо нього — це теж допомога. Також коли ті, хто несуть цей заклик, залишаються вірними своїй місії — це теж одна із форм допомоги Аллаха, і так далі.
2. Однією із форм допомоги Аллаха є те, що володіючі силою і впливом люди відповідають на заклик і надають йому підтримку. Але повна перемога прийде тільки тоді, коли ця підтримка втілиться в реальність: Хізб прийде до влади, створить Державу, почне запроваджувати Іслам і поширювати його ідеї. Повнота перемоги в контексті заклику пов’язана з тим, що з’являється опорна точка, тобто Ісламська держава. Без цього Іслам не може бути учасником активної боротьби на світовій арені. Усі інші форми перемоги, хоча і приносять користь, але не є вирішальними у втіленні Ісламу в житті. Для цього потрібна держава, яка буде правити згідно Ісламу, щоб він міг проявитись в усій своїй повноті.
3. Ми упевнені, що Другий Праведний Халіфат буде встановлений, він буде міцно стояти на ногах і поведе Ісламську Умму до перемоги. На це вказують численні докази, які передвіщають його створення, зміцнення і справедливе управління. Наприклад:
- Аллах в Корані говорить:
وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
«Аллах обіцяв тим із вас, які увірували і робили праведні діяння, що Він неодмінно зробить їх намісниками на землі, подібно тому, як Він зробив намісниками тих, хто був до них. Він неодмінно обдарує їх можливістю сповідувати їх релігію, яку Він схвалив для них, і змінить їх страх на безпеку. Вони поклоняються Мені і не долучають співтоваришів до Мене. Ті ж, які після цього відмовляться увірувати, є нечестивцями» (24:55).
Цей аят, хоча і має загальний зміст, але також застосовуваний до майбутньої держави Халіфат, Іншаллах. Із нього розуміється, що держава буде міцною і такою, що забезпечує безпеку своїм підданим, що можливо тільки у випадку подолання своїх ворогів.
- У Імама Ахмада, а також в Муснаді ат-Тіялісі наводиться, що Хузейфа (р.а.) передав слова Пророка ﷺ:
إِنَّكُمْ فِي النُّبُوَّةِ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ، فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ مُلْكاً عَاضّاً، فَيَكُونُ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ يَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ جَبْرِيَّةً، فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ
«Пророцтво серед вас триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, воно припиниться. Потім прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва. Він так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період злої монархії, яка так само триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. Потім прийде період деспотичного правління, яке триватиме стільки , скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. А потім знов прийде період Халіфату, заснованого за методом пророцтва». Після цього Пророк ﷺ замовчав.
Очевидно, що майбутній Халіфат буде сильним і стійким, а інакше не було б сенсу його називати Халіфатом за методом пророцтва.
- Імам Муслім наводить хадіс від Абу Хурайри (р.а.), де Посланець Аллаха ﷺ сказав:
لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يُقَاتِلَ الْمُسْلِمُونَ الْيَهُودَ، فَيَقْتُلُهُمُ الْمُسْلِمُونَ
«Судний день не наступить, поки мусульмани не битимуться з іудеями і не отримають над ними перемогу...»
А в іншій версії сказано:
تُقَاتِلُكُمُ يَهُودُ فَتُسَلَّطُونَ عَلَيْهِمْ
«Ви битиметесь з іудеями, після чого ви отримаєте над ними владу».
Це вказує на повне знищення єврейського утворення, що швидше за усе, стане можливим тільки зі встановленням Другого Праведного Халіфату, його зміцненням і усуненням його ворогів.
- В «Муснаді» імама Ахмада, а також у збірці аль-Хакіма (хадіс визнаний достовірним, з чим погодився аз-Захабі) передано від Абу Кабіля: «Ми знаходились поруч з Абдуллахом ібн Амром ібн аль-Асом, коли він розповів: «Одного разу ми знаходились біля Пророка ﷺ, записуючи його слова. Його спитали: «Яке із двох міст буде завойоване першим: Константинополь чи Рим?» Пророк ﷺ відповів:
مَدِينَةُ هِرَقْلَ تُفْتَحُ أَوَّلاً، يَعْنِي قُسْطَنْطِينِيَّةَ
"Спочатку буде завойоване місто Іраклія, тобто Константинополь"».
Константинополь вже пав, і, якщо побажає Аллах, Рим також буде завойований. Це стане можливим, коли буде встановлений Другий Праведний Халіфат і коли він набуде сили.
- Імам Ахмад в «Муснаді» передає хадіс від Таміма ад-Дарійі:
لَيَبْلُغَنَّ هَذَا الْأَمْرُ مَا بَلَغَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ، وَلَا يَتْرُكُ اللهُ بَيْتَ مَدَرٍ وَلَا وَبَرٍ إِلَّا أَدْخَلَهُ اللهُ هَذَا الدِّينَ، بِعِزِّ عَزِيزٍ أَوْ بِذُلِّ ذَلِيلٍ؛ عِزّاً يُعِزُّ اللهُ بِهِ الْإِسْلَامَ وَذُلّاً يُذِلُّ اللهُ بِهِ الْكُفْرَ
Ця справа неодмінно пошириться скрізь, де день змінюється ніччю, і Аллах не залишить житла, будь воно із глини чи шкури, до якого він не введе цю релігію за допомогою величі могутнього чи приниженням низького — величчю, якою Аллах звеличить Іслам, і приниженням, яким Аллах принизить невір’я».
Аль-Байхакі в «Сунан аль-Кубра» і аль-Хакім в «Мустадраку» також передають схожий хадіс.
Це ясно показує, що майбутній Халіфат зміцниться, буде стійким і поширить свою владу по усьому світу.
4. Не слід думати, що Халіфат буде перемагати в кожній битві. Можуть бути і випадки, коли він може програти яку-небудь битву, але врешті решт перемога залишиться за ним. Він може зазнати поразки в окремій битві, але у війні, з дозволу Аллаха, не зазнає поразки. Так було і з першою Ісламською державою: вона зазнавала поразки тільки в деяких битвах, але
отримувала перемоги у війнах, внаслідок чого поширила свій вплив на значну частину світу.
5. Щодо вашого питання про те, чи може перемога бути явною і відчутною, як у битві при Бадрі за участю янголів чи при Хандаку, де допомога прийшла у виді вітру або ж вона буде проявлятись у виді підкріплення, підтримки і навіювання страху в серця ворогів, то усе це цілком можливо. Усе знаходиться в руках Аллаха, Який допомагає свої віруючим рабам за допомогою військ, відомих тільки Йому:
وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ
«Воїнство твого Господа не знає ніхто, окрім Нього» (74:31).
Проте Шаріат покладає на нас обов’язок належної підготовки, що підтверджується словами Аллаха:
وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ
«Приготуйте проти них скільки можете сили і бойових коней, щоб усунути ворога Аллаха і вашого ворога, а також тих, яких ви не знаєте, але яких знає Аллах. Що б ви не витратили на шляху Аллаха, вам буде повернути сповна, і з вами не вчинять несправедливо» (8:60).
Нехай допоможе нам Аллах правильно розуміти Його слова. Аллах же справедливий і відає про приховане.
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
22 Джумада аль-уля 1446 р.х.
24.11.2024