З іменем Аллаха Милостивого, Милосердного!
Низка відповідей шейха вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, взяті з його сторінки в «Фейсбук»
Питання:
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху! Нехай береже Вас Аллах, шановний шейх! Моє питання стосується наступного аяту, де Всевишній Аллах сказав:
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِي إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
«Якщо Мої раби спитають тебе про Мене, то адже Я близько і відповідаю на поклик того, хто молиться, коли він взиває до Мене. Нехай же вони відповідають Мені і вірують в Мене, — можливо, вони послідують вірним шляхом» (2:186).
Всевишній Аллах відповідає на кожне дуа людини, або ж є такі дуа, на які Він не відповідає?
Також деякі люди питають: «Ми робили дуа, щоб Аллах знищив єврейське утворення, але чому це утворення іще сильне і продовжує свою агресію проти Гази?».
Дякую Вам Вас за Вашу відповідь і прошу Аллаху, щоб Він винагородив Вас найкращим чином. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!
Відповідь:
Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!
Про мольбу (дуа) слід знати наступне:
- Якщо віруючий щиро звертається до Аллаху з мольбою, в якій немає прохання про розрив родинних зв’язків, то Всевишній Аллах відповідає на неї одним із трьох способів, як про це згадано в Книзі Аллаха і Сунні Його Посланця ﷺ:
Воістину, Аллах, хвала Йому, відповідає на дуа того, хто просить, коли той звертається до Нього, і відповідає тому, хто у нужді, коли той взиває до Нього.
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
«Ваш Господь сказав: «Взивайте до Мене, і Я дам відповідь вам» (40:60),
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
«Якщо Мої раби спитають тебе про Мене, то адже Я близько і відповідаю на поклик того, хто молиться, коли він взиває до Мене» (2:186),
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ
«Хто відповідає на мольбу потребуючого, коли він взиває до Нього, усуває зло» (27:62).
Проте відповідь на дуа має своє шаріатське розуміння, яке роз’яснив нам Посланець Аллаха ﷺ:
مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَدْعُو اللهَ عَزَّ وَجَلَّ بِدَعْوَةٍ لَيْسَ فِيهَا إِثْمٌ وَلَا قَطِيعَةُ رَحِمٍ، إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ بِهَا إِحْدَى ثَلَاثِ خِصَالٍ: إِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ لَهُ دَعْوَتَهُ، وَإِمَّا أَنْ يَدَّخِرَهَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ، وَإِمَّا أَنْ يَصْرِفَ عَنْهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَهَا. قَالُوا: إِذًا نُكْثِرُ. قَالَ: اللهُ أَكْثَرُ
«Який би мусульманин не звернувся до Всевишньому Аллаху з мольбою, в якій немає нічого гріховного і немає розриву родинних зв’язків, Аллах обов’язково дарує йому одне із трьох: або відповість на його мольбу вже в цьому світі, або зробить її запасом для нього у світі вічному, або відведе від нього рівноцінне зло». (Люди) спитали: «А якщо ми (будемо просити) багато про що?». Він ﷺ сказав: «Аллах (може) іще більше» (Ахмад 3/18),
لَا يَزَالُ يُسْتَجَابُ لِلْعَبْدِ مَا لَمْ يَدْعُ بِإِثْمٍ أَوْ قَطِيعَةِ رَحِمٍ مَا لَمْ يَسْتَعْجِلْ. قِيلَ: يَا رَسُولَ اللهِ، مَا الِاسْتِعْجَالُ؟ قَالَ: يَقُولُ قَدْ دَعَوْتُ وَقَدْ دَعَوْتُ فَلَمْ أَرَ يَسْتَجِيبُ لِي فَيَسْتَحْسِرُ عِنْدَ ذَلِكَ وَيَدَعُ الدُّعَاءَ
«На мольбу раба (Аллаха) буде приходити відповідь доти, доки він не стане молити про гріховне або про розрив родинних зв’язків або квапитись». Люди спитали: «О Посланець Аллаха ﷺ, а що означає квапитись?» Він відповів: «Це коли чоловік говорить: «Я вже молив і молив, але не бачив відповіді». І йому набридає це, і він перестає звертатись до Аллаху з мольбою» (Муслім 4918).
Тому, коли ми звертаємось до Аллаху, будучи щирими, правдивими і покірними, то повинні бути упевнені у відповіді, в тому значенні, яке роз’яснив Посланець Аллаха ﷺ.
- Мольба (дуа) не в усіх випадках є шаріатським методом для досягнення цілі. Вона рекомендована, але не є способом досягнення перемоги у війні, встановленні держави і т.д. Посланець Аллаха ﷺ, підготував військо Бадра, розташував усіх по своїм місцям і підготувався до битви. Потім він ﷺ зайшов до шатру і довго взивав до Аллаху про перемогу, що навіть Абу Бакр (р.а.) сказав йому: «Частини цього вистачило б тобі, о Посланець Аллаха!» (Ібн Хішам, 2/626). Таким чином, мольба не означає залишення причин, а навпаки, вона супутня їм.
Також той, хто бажає встановлення Халіфату, не повинен обмежуватись лише мольбою до свого Господа для того, щоб це здійснилось, а навпаки — він повинен працювати з тими, хто працює над встановленням Халіфату, і просити Аллаха про допомогу і якнайшвидше здійснення цієї справи. Людина повинна бути старанною і щирою в своїх дуа до Аллаху, при цьому вживаючи усіх необхідних заходів.
Таким чином, людина усі свої справи повинна щиро здійснювати заради Аллаха, бути правдивою з Посланцем Аллаха ﷺ, взивати до Аллаху і старатись в цьому. Воістину, Аллах — Чуючий і Відповідаючий.
- Ми вже відповідали на подібне питання 4 Зуль-када 1432 р.х. (1 жовтня 2011 року); у відповіді говорилось наступне:
Щодо ж дуа з вживанням необхідних заходів, то воно спричиняє вплив на результат. Так вчиняв Посланець Аллаха ﷺ, і так вчиняли його сподвижники (р.а.). Посланець Аллаха ﷺ підготовлював армію і входив до шатру для здійснення дуа. Мусульмани у битві при Кадісії робили дуа при форсуванні річки, і Саад (р.а.) був разом з ними. Таким чином, щирі віруючі роблять від себе залежне і роблять дуа. Той, хто прагне отримати свій ризк, старається, працює і робить дуа. Студент вчиться, докладає зусиль і звертається з дуа до Всевишньому Аллаху, прохаючи у Нього успіху, і це впливає на результат з волі Аллаха.
В книзі «Концепція» на стор. 58-й говориться: «Слід знати, що хоча дія, вказана методом, і є матеріальною, маючи відчутні результати, проте вона повинна виконуватись на основі приписів Аллаха, і цим необхідно мати на меті досягнення довольства Аллаха. Також над мусульманином повинно головувати усвідомлення ним свого зв’язку з Всевишнім Аллахом, внаслідок чого він буде наближатись до Нього шляхом здійснення намазу, читання Корану і тому подібних дій. Мусульманин повинен вірити в те, що перемога дається Аллахом. Тому в серцях мусульман повинна міцно утвердитись богобоязливість для виконання законів Аллаха, повинна мати місце мольба до Нього і поминання Його, а також необхідно постійне усвідомлення свого зв’язку з Аллахом при виконанні усіх своїх вчинків.
Звідси розуміється те, наскільки важливо, щоб мольба супроводжувалась вживанням необхідних заходів в усіх справах віруючих. Значущість цього іще більше підкреслюється повторенням слів «необхідно», що вказує на крайню важливість того, щоб усі справи мусульманина супроводжувались мольбою і постійним зв’язком з Аллахом.
Використання дуа разом з тим, щоб створювати причини — це те, що практикував Посланець Аллаха ﷺ, його сподвижники (р.а.) і віруючі. Якщо об’єднати ці два аспекти, то, з волі Аллаха, вони дадуть в ітозі результат. Використання цих двох аспектів одночасно не суперечить Ісламу. Більше того, суперечить Ісламу саме обмеження одним лише дуа без того, щоб іти по шляху, який роз’яснюють шаріатські тексти для запровадження ісламської ідеї.
Тому, щодо вашого питання про дуа про знищення єврейського утворення, то однієї лише мольби недосить, необхідно, щоб дуа супроводжувалось діями армії держави, яка б’ється з євреями. Адже так робив Посланець Аллаха ﷺ і його сподвижники (р.а.). І лише у Аллаха ми шукаємо допомоги.
Ваш брат Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта
Взято зі сторінки аміра в «Фейсбук»
4 Рабі ус-сані 1446 р.х.
7 жовтня 2024 р.