Ниспослання сури «Мухаммад»

Відповіді на питання
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Дорогий брату, вітаю Вас ісламським привітанням.

У 2 томі книги «Ісламська особистість» у темі «Полонені» говориться, що сура «Мухаммад» була ниспослана до битви при Бадрі. Проте є інші версії, які суперечать цій. Звідси виникає питання: який є доказ про ниспослання сури «Мухаммад» до битви при Бадрі?

Відповідь:

Так, є версії того, що дана сура була ниспослана після битви при Бадрі.

Проте існує низка обставин , які вказують на перевагу версії у книзі «Ісламська особистість»:

1) Посланець Аллаха (с.а.с.) виніс рішення про полонених у день битви при Бадрі, а це говорить про те, що закон про полонених був ниспосланий раніше, адже Посланець (с.а.с.) не міг винести рішення без одкровення.

2) У Корані закон про полонених згадується лише у сурі «Мухаммад»:

فَإِمَّا مَنَّۢا بَعۡدُ وَإِمَّا فِدَآءً

«А потім або милуйте, або ж беріть викуп » (47:4).

3) Аят:

فَإِذَا لَقِيتُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَضَرۡبَ ٱلرِّقَابِ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَثۡخَنتُمُوهُمۡ فَشُدُّواْ ٱلۡوَثَاقَ فَإِمَّا مَنَّۢا بَعۡدُ وَإِمَّا فِدَآءً

«Коли в зустрічаєтесь з невіруючими на полі бою, то рубіть голови. Коли ж ви ослабите їх, то кріпіть окови. А потім або милуйте, або ж беріть викуп» (47:4), —

Починається зі слів «Коли», що вказує на ниспослання даного закону до битви, тому що аят роз’яснює закон до початку битви, а до Бадра не було битв , щоб була необхідність у законі про полонених.

Також слова:

حَتَّىٰٓ إِذَآ أَثۡخَنتُمُوهُمۡ فَشُدُّواْ ٱلۡوَثَاقَ

«Коли ж ви послабите їх, то кріпіть окови» (47:4), —

є поясненням часового відрізку битви, у якому відбувається взяття у полон ворога. Взяття у полон відбувається після ослаблення , тому закон повинен бути ниспосланий до битви при Бадрі. Уперше ослаблення ворога відбулось при Бадрі, тому роз’яснення того, що ворог береться у полон лише після ослаблення, і буде роз’ясненням нового закону про полонених.

Таким чином, згадане в аяті говорить про те, що він був ниспосланий до битви, щоб роз’яснити закон про полонених до самої битви і до послаблення ворога:

فَإِذَا لَقِيتُمُ

«Коли ви зустрічаєтесь»,

حَتَّىٰٓ إِذَآ أَثۡخَنتُمُوهُمۡ

«Коли ж ви послабите їх».

Що стосується тарджиха (віддати перевагу), то він буде на користь аяту, аніж хадісу, адже якщо немає можливості об’єднати два тексти, то необхідно зробити тарджих. Причина, по якій неможливо об’єднати хадіси з аятом, полягає у тому, що у хадісах говориться, що закон про полонених був ниспосланий після битви при Бадрі, проте аят вказує на те, що це було до Бадру. Тому необхідно зробити тарджих (віддати перевагу). Іще раз повторюсь: тарджих робиться на користь аяту. Це підтверджується і підсилюється тим, що немає іншого закону про полонених, окрім як у сурі «Мухаммад». А до битви при Бадрі не було інших битв, щоб була потреба у ниспосланні закону, і Посланець Аллаха (с.а.с.) не міг винести рішень про полонених без наявності на то одкровення.

 

2 Мухаррама 1425 р.х.
22.02.2004р.