Питання: 1) У книгах «Ісламська Держава» і «Майно у Державі Халіфат» приводиться два різних хадіси про похід Абдуллаха ібн Джахша на чолі невеликого загону.
У книзі «Ісламська Держава» у темі «Початок озброєного протистояння» говориться: «Останнім із них став загін на чолі з Абдуллахом ібн Джахшем, чий вступ став передоднем битви при Бадрі. Це трапилось наступним чином. У місяці Раджаб другого року хіджри Пророк ﷺ відправив Абдуллах ібн Джахша на чолі невеликого загону із числа мухаджирів за межі Медини» (кінець цитати).
У книзі «Майно у Державі Халіфат» у темі «Майно» говориться: «Цим майном була здобич від вилазки загону під керівництвом Абдуллаха ібн Джахша. Здобиччю стали декілька навантажених шкірою та іншими торговими товарами верблюдів, які належали курайшитами, і вони були захоплені у місяць Джумада аль-ахіра у другому році Хіджри» (кінець цитати).
Тобто в одній версії згадується місяць Раджаб, а в іншій — Джумада аль-ахіра. Чи не могли б Ви роз’яснити дане протиріччя?
2) У книзі «Ісламська Держава» у темі «Завоювання Мекки» говориться: «Коли у битві у Мута мусульмани втратили багато людей, курайшити порахували, що їх дні полічені». Проте я читав різні хадіси, де говорилось, що шахідами стали лише 12 людей. Прошу Вас роз’яснити цей момент. Нехай Аллах воздасть Вам благом!
Відповідь:
Відносно загону, який очолив Абдуллах ібн Джахш, є два хадіси:
1) Це те, що незрозуміло, у який день трапилась дана подія, або в останній день Джумада аль-ахіра, або у перший день Раджаба. Мусульмани вважали, що це трапилось в останній день Джумада аль-ахіра, тобто не під час забороненого місяця. Курайшити ж стверджували, що це трапилось у перший день Раджаба, а отож — у заборонений місяць.
— Передає ас-Судді від Маліка, а він — від Абу Саліха, а він — від Ібн Аббаса, а він — від Мурра, а він — від Ібн Масуда відносно аяту:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ
«Вони питають тебе про битву у заборонений місяць. Скажи: «Битися у цей місяць — великий злочин» (2:217), —
наступне:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ سَرِيَّةً وَكَانُوا سَبْعَةَ نَفَرٍ عَلَيْهِمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَحْشٍ الْأَسَدِيُّ... إِلَى أَنْ قَالَ وَسَارَ ابْنُ جَحْشٍ إِلَى بَطْنِ نَخْلَةَ فَإِذَا هُوَ بِالْحَكَمِ بْنِ كَيْسَانَ وَعُثْمَانَ بْنِ عَبْدِ اللَّه بْنِ الْمُغِيرَةِ وَانْفَلَتَ وَقُتِلَ عَمْرُو قَتَلَهُ وَاقِدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ فَكَانَتْ أَوَّلُ غَنِيمَةٍ غَنِمَهَا أَصْحَابُ َرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا رَجَعُوا إِلَى الْمَدِينَةِ بِأَسِيرَيْنِ وَمَا أَصَابُوا مِنَ الْمَالِ أَرَادَ أَهْلُ مَكَّةَ أَنْ يُفَادُوا الْأَسِيرَيْنِ عَلَيْهِ وَقَالُوا إِنَّ مُحَمَّدًا يَزْعُمُ أَنَّهُ يَتَّبَعُ طَاعَةَ اللَّهِ وَهُوَ أَوَّلُ مَنِ اِسْتَحَلَّ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَقَتَلَ صَاحِبَنَا فِي رَجَبٍ فَقَالَ الْمُسْلِمُونَ إِنَّمَا قَتَلْنَاهُ فِي جُمَادَى الْآخِرَةِ... وَأَغْمَدَ الْمُسْلِمُونَ سُيُوفَهُمْ حِينَ دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ وَأَنْزَلَ اللَّهُ يُعَيِّرُ أَهْلَ مَكَّةَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ ففِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ
«Посланець Аллаха ﷺ послав загін із семи людей, на чолі якого був Абдуллах ібн Джахш аль-Асаді … Абдуллах ібн Джахш рухався у бік Нахли. (Досягнувши її, вони напали на караван, який проходив поруч) аль-Хакама ібн Кайсана і Усмана ібн Абдуллаха взяли у полон, що стосується Амра ібн аль-Хадрамі, то його вбив Вакід ібн Абдуллах. Таким чином, караван став першим трофеєм сподвижників Посланця Аллаха ﷺ. Коли загін повернувся у Медину з двома полоненими і трофеями,мекканці вирішили скористатись полоненням полонених і заявили: «Мухаммад заявляє про те, що він підкоряється Аллаху, але він перший, хто дозволив вбивати у заборонений місяць, у результаті у місяць Раджаб був вбитий наш товариш». На що мусульмани сказали: «Ми вбили їх у місяць Джумада аль-ахіра» … Мусульмани вклали мечі і ножни з приходом місяця Раджаб. Після чого Аллах ниспослав аят, де докоряє мекканців:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍفِيهِۖقُلْقِتَالٌفِيهِكَبِيرٌ
«Вони питають тебе про битву у заборонений місяць. Скажи: «Битися у цей місяць — великий злочин» (2:217).
2) Також є неясність, у який день трапилась подія, або в останній день Раджаба,або у перший день Шабана.
— Мухаммад ібн Ісхак говорить: «Нам розповів Мухаммад ібн ас-Саіб аль-Кальбі від Абу Саліха, а він — від Ібн Аббаса: «Відносно смерті Амра ібн аль-Хадрамі був ниспосланий аят:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍفِيهِۖقُلْقِتَالٌفِيهِكَبِيرٌ
«Вони питають тебе про битву у заборонений місяць. Скажи: «Битися у цей місяць — великий злочин» (2:217).
Ібн Хішам у своїй книзі «Ас-Сіратуан-Набавія» приводить від Зіяда ібн Абдуллаха аль-Бікаі, а він — від Мухаммада ібн Ісхака ібн Ясара аль-Мадані:
وَقَالَ عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ هِشَامٍ رَاوِي السِّيرَةِ عَنْ زِيَادِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبِكَائِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقِ بْنِ يَسَارٍ الْمَدَنِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ فِي كِتَابِ السِّيرَةِ لَهُ إِنَّهُ قَالَ وَبَعَثَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَحْشِ بْنِ رَبَابٍ الْأَسَدِيِّ رَجَبٍ مَقْفَلَهُ مِنْ بَدْرٍ الْأُولَى وَبَعَثَ مَعَهُ ثَمَانِيَةَ رَهْطٍ مِنْ الْمُهَاجِرِينَ... وَمَضَى عَبْدُ اللهِ بْنُ جَحْشٍ وَبَقِيّةُ أَصْحَابِهِ حَتّى نَزَلَ بِنَخْلَةَ فَمَرّتْ بِهِ عِيرٌ لِقُرَيْشِ تَحْمِلُ زَبِيبًا وَأُدُمًا وَتِجَارَةً مِنْ تِجَارَةِ قُرَيْشٍ فِيهَا عَمْرُو بْنُ الْحَضْرَمِيِّ وَاسْمُ الْحَضْرَمِيِّ عَبْدُ اللهِ بْنُ عَبَّادٍ أَحَدُ الصَّدِفِ وَعُثْمَانُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ وَأَخُوهُ نَوْفَلُ بْنُ عَبْدِ اللهِ الْمَخْزُومِيّانِ وَالْحَكَمُ بْنُ كَيْسَانَ مَوْلَى هِشَامِ بْنِ الْمُغِيرَةِ فَلَمّا رَآهُمْ الْقَوْمُ هَابُوهُمْ وَقَدْ نَزَلُوا قَرِيبًا مِنْهُمْ فَأَشْرَفَ لَهُمْ عُكَّاشَةُ بْنُ مِحْصَنٍ وَكَانَ قَدْ حَلَقَ رَأْسَهُ فَلَمّا رَأَوْهُ أَمِنُوا وَقَالُوا عُمَّارٌ لَا بَأْسَ عَلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَتَشَاوَرَ الْقَوْمُ فِيهِمْ وَذَلِكَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ فَقَالَ الْقَوْمُ وَاللَّهِ لَئِنْ تَرَكْتُمُ الْقَوْمَ هَذِهِ اللّيْلَةَ لَيَدْخُلَنَّ الْحَرَمَ فَلَيَمْتَنِعُنّ مِنْكُمْ بِهِ وَلَئِنْ قَتَلْتُمُوهُمْ لَتَقْتُلَنَّهُمْ فِي الشّهْرِ الْحَرَامِ فَتَرَدّدَ الْقَوْمُ وَهَابُوا الْإِقْدَامَ عَلَيْهِمْ ثُمَّ شَجَّعُوا أَنْفُسَهُمْ عَلَيْهِمْ وَأَجْمَعُوا عَلَى قَتْلِ مَنْ قَدَرُوا عَلَيْهِ مِنْهُمْ وَأَخَذَ مَا مَعَهُمْ فَرَمَى وَاقِدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ التَّمِيمِيِّ عَمْرَو بْنَ الْحَضْرَمِيِّ بِسَهْمِ فَقَتَلَهُ وَاسْتَأْسَرَ عُثْمَانَ بْنَ عَبْدِ اللهِ وَالْحَكَمَ بْنَ كَيْسَانَ وَأَفْلَتَ الْقَوْمَ نَوْفَلُ بْنُ عَبْدِاللهِ فَأَعْجَزَهُمْ وَأَقْبَلَ عَبْدُاللهِ بْنُ جَحْشٍ وَأَصْحَابُهُ بِالْعِيرِ وَالْأَسِيرَيْنِ حَتَّى قَدِمُوا عَلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ... وَقَالَتْ قُرَيْشٌ قَدِ اسْتَحَلَّ مُحَمّدٌ وَأَصْحَابُهُ الشّهْرَ الْحَرَامَ وَسَفَكُوا فِيهِ الدَّمَ وَأَخَذُوا فِيهِ الْأَمْوَالَ وَأَسَرُوا فِيهِ الرِّجَالَ فَقَالَ مَنْ يَرُدَّ عَلَيْهِمْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ مِمَّنْ كَانَ بِمَكّةَ إِنَّمَا أَصَابُوا مَا أَصَابُوا فِي شَعْبَانَ... فَلَمَّا أَكْثَرَ النَّاسُ فِي ذَلِكَ أَنَزَلَ اللهُ عَلَى رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ {يَسْأَلُونَكَ عَنِ ٱلشَّهْرِ ٱلْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ}
«Після свого повернення із першого походу на Бадр, вже у кінці місяця Раджаб, Посланець Аллаха ﷺ послав в інший похід Абдуллаха ібн Джахша ібн Рабаба аль-Асаді. Разом з ним він відправив вісім людей із мухаджирів... Абдуллах ібн Джахш з рештою соратників пішов далі, поки не дійшов до Нахля. Поруч проходив караван курайшитів, навантажений ізюмом, шкірою та іншими товарами. Серед людей каравану були Амр ібн аль-Хадрамі, Усман ібн Абдуллах аль-Мугіра аль-Махзумія, його брат Науфаль ібн Абдуллах і аль-Хакам ібн Кайсан, вільновідпущеник Хішама ібн аль-Мугіри. Коли вони побачили мусульман, злякались і зупинились недалеко від них. На чолі мусульман був Уккаша ібн Мухсін, який обрив свою голову. Коли мекканці побачили його у такому вигляді, то заспокоїлись і сказали: «Це — паломники, їх не треба нам боятись». Мусульмани почали радитись відносно каравану. Це відбувалось в останній день місяця Раджаб, тому вони сказали: «Якщо не нападемо на них цією ніччю, то завтра вже починається заборонений місяць — час паломництва, і вони вже будуть захищені цим. Якщо ж вб’ємо їх, то вб’ємо у забороненому місяці». Мусульмани почали коливатись, вони боялись напасти на караван. Але потім почали підбадьорювати один одного, і врешті решт вони вирішили вбити тих із них, кого зможуть, і захопити їх вантаж. Вакід ібн Абдуллах ат-Тамімі пустив стрілу в Амра ібн аль-Хадрамі і вбив його. Усман ібн Абдуллах і аль-Хакам ібн Кайсан були захоплені у полон. Науфаль ібн Абдуллах вислизнув від них і врятувався. Абдуллах ібн Джахш і його товариші захопили караван і двох полонених і повернулись у Медину до Посланця Аллаха ﷺ … Курайшити говорили: «Мухаммад і його люди порушили заборонений місяць, пролили кров у ньому, захопили майно, взяли у полон чоловіків». А мусульмани, які перебували у Мецці, їм заперечували: «Але ж це трапилось у місяці Шабан» … Коли люди стали часто говорити і розпитувати про це, тоді Аллах ниспослав одкровення Своєму Посланцю:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ ٱلشَّهْرِ ٱلْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ
«Вони питають тебе про битву у заборонений місяць. Скажи: «Битися у цей місяць — великий злочин» (2:217)».
Як Ви можете помітити, в одному із ріваятів говориться, що подія трапилась в останньому місяці Джумада аль-ахіра, а у другому — що в останній день місяця Раджаб.
Одну із цих версій ми привели у книзі «майно у Державі Халіфат», а другу — у книзі «Ісламська Держава».
2) Те, що згадується у книзі «Ісламська Держава»: «У битві у Мути мусульмани втратили багатьох людей, що підштовхнуло курайшитів подумати про те, що їх дні полічені». Проглянувши низку джерел, я знайшов, що більшість із них не згадує кількість загиблих у битві Мута, але у деяких говориться, що їх кількість досягла 12 людей. Якщо припустити, що останнє є достовірним, тоді виходить, що у книзі «Ісламська Держава» є деяка неточність.
Проте у книзі «Аль-Бідаява ан-Ніхая», автор Ібн Касір, я знайшов наступне: «Муса ібн Укба сказав: «Загальна кількість тих, хто пав шахідами у битві при Ухуді склала 49 людей із числа ансарів і мухаджирів. У сахіх хадісі, приведеному Бухарі від аль-Барі, говориться, що мушрики вбили 70 людей. Аллах знає краще! Катада розповідає від Анаса, що у день битви при Ухуді було вбито 70 мусульман, у битві біля колодязя Мауна — 70 мусульман, у битві при Ямамі — 70 мусульман». Хаммад ібн Саляма розповідає від Сабіта, а він — від Анаса, що біля 70 мусульман пало шахідами при Ухуді,біля колодязя Мауна, при Муті, при Ямамі».
Таким чином, ми бачимо, що є ріваяти, де згадується, що число шахідів у битві при Муті було 12 людей. В інших ріваятах говориться, що їх кількість — 70 людей. А це означає, що згадане у книзі «Ісламська Держава» відноситься до однієї із думок. Особливо, якщо «розумно» врахувати, що кількість шахідів повинна бути більшою, бо численність мусульманського війська нараховувала біля 3 тисяч воїнів, а чисельність ворогів — біля 200 тисяч. Окрім того, троє головнокомандуючих армією мусульман загинуло у битві, бо саме вони несли прапор (райя). У ті часи основна битва завжди розгорталась біля прапорів. Це говорить про те, що, якщо враховувати манеру ведення битв у минулому, кількість шахідів повинна була бути більшою.
Якщо для мене підтвердиться факт, що необхідно внести виправлення у книгу «Ісламська Держава», то, з дозволу Аллаха, я це зроблю!
17 Рабіуль-авваль 1431 р.х.
14.03.2010 р.