Як пізнається, що у мурсаль хадісі пропущений саме сподвижник?

Відповіді на питання
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: У книзі «Ісламська особистість», 1 том, у темі «Хадіс мурсаль» говориться: «Тим не менш, відомо, що він — сподвижник» (кінець цитати).

Звідси виникають питання: як дізнаються, що в мурсаль хадісі пропущений саме сподвижник, адже в існаді пропуск? Як ми можемо говорити про будь-який мурсаль хадіс, що в його існаді пропущений саме сподвижник? Як ми можемо приймати будь-які повідомлення табіінів від сподвижників лише на тому підґрунті, що вони передають від справедливих людей?

Адже має місце переважаюче припущення (галябат уз-занн) у відношенні деяких табіінів, що вони не чули від сподвижників хадісів. Також у книзі говориться, що немає різниці між табіінами у віці, адже їх вважають рівними. Проте такі слова вважають правильними лише ті, хто відкидає будь-який мурсаль хадіс через те, що розглядають його як хадіс мункаті та муаддаль. Так яким чином ми вважаємо, що табііни рівні?

Відповідь:

Коли ми говоримо про прийняття мурсаль хадіса у якості керівництва, ми маємо на увазі хадіс, у якому пропущений сподвижник. Для того, щоб знати, хто пропущений в існаді хадіса, необхідно вивчити ланцюг передавачів і те, що пов’язано з цим. Якщо був пропущений сподвижник, то хадіс приймається у якості керівництва. І тут неважливо, який табіін передає напряму від Посланця Аллаха (с.а.с.), дорослий чи ні. Адже важливо, щоб пропущений був саме сподвижник Але, якщо у ході вивчення стане відомо, що пропущений табіін, а потім вже тільки сподвижник, то такий хадіс не приймається у якості керівництва.

Адже ми пояснили, по якій причині ми приймаємо хадіс мурсаль: «Хадіс мурсаль — це хадіс, в існаді якого пропущений сподвижник, як якщо табіін говорить, що Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав то-то, чи вчинив так-то, або при Посланці (с.а.с.) вчинили таким-то чином. Наприклад, це хадіс табііна, який жив у часи якоїсь групи сподвижників і спілкувався з ними, як Убайдуллах ібн Адій ибн аль-Хвіяр, Саід ібн аль-Мусайіб і їм подібні, якщо сказали: «Сказав Посланець Аллаха (с.а.с.)». Відомо, що вчені вважають усіх табіінів однаковими.

Мурсаль хадіс — це хадіс, переданий табііном від Пророка (с.а.с.) без згадування про сподвижників. Немає різниці між табіінами у віці, адже їх вважають рівними … У силу того, що цей хадіс цілком відповідає умовам матна, існада і передавача, і пропущеною у його існаді особою є сподвижник, незнання про якого не може негативно впливати на прийняття хадіса, адже сподвижник є надійною і заслуговуючою на довіру особою, то усе це вказує на те, що мурсаль хадіс служить доказом.

Так, можна заперечити і сказати, що іллятом є ймовірність передавання хадіса табііном від такого ж іншого табііна, а потім вже від сподвижника. При цьому те, що сподвижник пропущений, не означає, що пропущений один передавач, а означає наявність розриву, при якому існує ймовірність, що пропущені два передавача, один із яких справедливий, а саме, сподвижник, а у відношенні другого, тобто табііна, є сумнів. Таким чином, у відношенні хадіса є ймовірність джарха чи відсутності точності, а тому він відкидається. Відповідаючи на вищесказані слова, треба знати, що мурсаль хадіс має наступне визначення: це хадіс, який переданий табііном від Пророка (с.а.с.) без згадування про сподвижника. До цього хадіса не відноситься передача хадіса табііном від другого не згаданого табііна» (кінець цитати).

Думаю тут усе повинно бути зрозумілим.

 

12 Джумада аль-уля 1431 р.х.
26.04.2010 р.