Початок і кінець благословенного Рамадану визначаються тільки законним за Шаріатом спостереженням за молодиком

Данія
Друкарня

По милості Аллаха ми наближаємось до приходу благословенного місяця Рамадан 1445 року по хіджрі. Знов серед мусульман ідуть суперечки про те, чи можна заздалегідь визначити початок Рамадану за допомогою астрономічних розрахунків, як і про те, яким є правильний підхід до цьому питанню. Деякі ісламські центри в Данії вибрали слідування астрономічним розрахункам, посилаючись на деякі міркування, у той час як інші відкинули це і підтвердили що початок місяця повинен бути підтверджений спостереженням за молодиком згідно з шаріатським методом.

Це питання важливе для мусульман в усьому світі. Частина обговорення стосується правильного тлумачення і застосування законів Ісламу, особливо для мусульман, які живуть на Заході. Тому Хізб ут-Тахрір в Данії вважає за необхідне прояснити наступні моменти:

Початок посту залежить від спостереження за молодиком згідно з шаріатськими доказами, включаючи хадіс, в якому Пророк ﷺ сказав:

صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ

«Постіться, побачивши його (молодик), і розговляйтесь, побачивши його. А якщо він прихований від вас хмарами, то доведіть число днів місяця Шабану до тридцяти» (Бухарі).

Це питання є питанням поклоніння, яке напряму пов’язане з шаріатськими текстами, і воно носить обов’язковий характер. Мусульмани повинні займати свої позиції по таким шаріатським питанням на підґрунті того, що вказано в текстах Священного Корану і Сунни Пророка ﷺ, не піддаючись впливу переважаючих обставин або практичних міркувань. Ствердження, що визначення початку Рамадану спостереженням за молодиком пов’язано з «шаріатською причиною» і що не обов’язково бачити молодик, а досить знати про його існування, є хибним ствердженням, і немає доказу, який вказує на це. Якщо в кінці місяця неможна побачити молодик, то хадіс Пророка ﷺ надав рішення:

فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ

«...А якщо він прихований від вас хмарами, то доведіть число днів місяця Шабану до тридцяти». Навіть якщо астрономічні розрахунки точні, проблема не пов’язана з підтвердженням астрономічного явища в науковому розумінні. Визначення початку або кінця Рамадану не вимагає «наукової гарантії» народження молодика. Немає шаріатського доказу на те, що початок посту повинен ґрунтуватись на народженні молодика в астрономічному змісті але це повинно бути зроблено на основі його спостереження, як велів Пророк ﷺ у вищезгаданому хадісі.

Якщо молодик Рамадану з’явився, але прихований хмарами, так що неможливо побачити його неозброєним оком, то в цьому випадку ми повинні довести місяць Шабан до тридцяти днів.

Ми, Хізб ут-Тахрір в Данії, виходячи із любові до нашої релігії і прихильності її Шаріату, хочемо роз’яснити, що початок місяця Рамадан повинен визначатись тільки тим способом, який існує в шаріатських текстах, тобто «спостереженням», а не астрономічними розрахунками.

Є і іще один важливий момент, на який треба звернути увагу, дорогі мусульмани. В нинішній дискусії про те, як визначити початок місяця Рамадан, є більш глибокий аспект, який виходить за рамки тільки законодавчого аспекту. Насправді це більш серйозне питання, яке впливає на те, як ми розуміємо наш Іслам в законодавчому змісті і як ми обходимось з шаріатськими доказами. Для тих мусульман, які вибрали слідування астрономічним розрахункам замість спостереження, одним із їх виправдань і того, на що вони опираються в своїй думці, є те, що ми живемо в немусульманському суспільстві, де ісламські практики зустрічають дуже мале або повне нерозуміння. Отож, як вони говорять, слідування астрономічним розрахункам буде більш зручним для мусульман на Заході через практичні причини і для полегшення справ. Потім наводяться дуже слабкі тлумачення текстів або думки деяких вчених, щоб виправдати вже прийняту позицію по слідуванню астрономічним розрахункам. До цього додаються незв’язні думки, такі як відсутність протиріч між Ісламом і наукою... Ми вимушені попередити, що це проблемний підхід до Ісламському Шаріату, коли уявна чи припускаєма користь і переважаючі обставини, включаючи правлячий режим, стають визначальними чинниками при виборі між думками навіть у питаннях поклоніння. З таким підходом можна зісковзнути на небезпечний шлях пристосування Ісламу до громадському устрою, який не поважає Іслам, а навпаки, протистоїть йому і прагне асимілювати і розчинити в ньому мусульман.

О, мусульмани! Ми з нетерпінням чекаємо майбутнього місяця Рамадан, який об’єднає мусульман усього світу після підтвердження правильного спостереження за молодиком в будь-якому місці на землі, починаючи з 29 числа Шабану, з дозволу Аллаха. Ми просимо Всемогутнього Аллаха дати нам можливість пережити досвід благословенного місяця Рамадан іще раз і принести з ним полегшення і перемогу общині мусульман. Ми також просимо Його зробити цей місяць останнім Рамаданом без Праведного Халіфату.

На завершення ми нагадуємо вам, дорогі мусульмани, повторювана плутанина з початком Рамадану, його закінченням і святкуванням Ід пов’язана з відсутністю протягом сторіччя ісламського правління і, отож, відсутністю законного ісламського авторитету, який би регулював справи мусульман, в тому числі — загальні для мусульман види поклоніння, і приймав по ним обов’язкові для усіх мусульман світу рішення.


Хізб ут-Тахрір/Данія
20 Шабана 1445 р.х.
10.03.2024 р.