До якого часу триватимуть згубні помилки медиків?

Новини та коментарі
Друкарня

Новина:

Хірургічна помилка стала причиною смерті новонародженої дитини під час проведення операції кесаревого розтину у державній лікарні міста Ель-Халіль в окупованій Палестині. Як повідомляють інформагентства, генеральна прокуратура і міністерство охорони здоров’я почали відповідну перевірку для з’ясування обставин трагедії.

Коментар:

Нам часто доводиться чути про помилки лікарів, які приводять до смерті або інвалідності хворого у результаті лікарської недбалості або невігластва та обурення людей, роботи слідчих комітетів і результати перевірок, що не мають жодної сили. Кількість таких випадків у Палестині щоденно зростає, так само йдуть справи в інших країнах. Ми чуємо про десятки справ, заведених проти лікарів та лікарень, безрезультатних та далеких від покарань, у яких і обвинувачуваний, і перевіряючий, і суддя – одна особа, міністерство охорони здоров’я! Не минуло і двох тижнів з моменту даної події, як сталася іще одна смерть породіллі та її дитини під час операції при пологах через помилку лікарів у місті Наблус. Так хто ж винний і який же підсумок?

Медицина, власне, як наука закликана полегшити страждання людства. Скільки ж ми чули про майстерних лікарів, які навчалися гуманності та милосердю, особливо у затінку Ісламу та ісламського правління! Пророк ﷺ сказав людині, яка заявила про себе, що вона лікар: «Аллах – лікар, а ти – добра людина» (Абу Дауд). Тобто «ти добрий до хворого, м’який до нього, а Аллах виліковує його і повертає йому здоров’я».

Однак з проникненням ненависної капіталістичної системи та секуляризму, який відокремив релігію від життя, медицина поступово перетворилася на бізнес та гонитву за прибутком. Гуманність і милосердя витіснені зиском та інтересами, лікарі стали комерційними агентами, які торгують болем та стражданнями людей, а лікарні стали об’єктом комерційних інвестицій, у яких придбаває здоров’я той, хто більше платить, а бідний у пошуках доступних йому ліків помирає. І якщо б справа завершилася на цьому! Але обставини іще більше погіршилися тим, що людське життя втратило ціну і стало знехтуваним. І це – крапля з океану чисельних, різноманітних та жахливих фактів зазіхання на людське життя і нехтування ним, які ми не змогли навести тут. Ми не кажемо тут, що це входить у сферу долі і передвизначення, а допущені помилки – ненавмисні, а навпаки – це результат людської діяльності, якого можна було уникнути, якщо б були звіт і покарання! Особливо у ситуації, коли дипломи лікарів придбані тими, хто не заслуговує на них, за гроші за кордоном, де нікого ніщо не цікавить, окрім прибутку та матеріального багатства ціною аж до людських життів, тим паче – життів мусульман! І у результаті недбалості влади справедливість і безпека остаточно втрачені.

Якщо ж ми звернемося до Ісламу, то тут є шаріатські закони і для малих, і для великих. У Шаріаті немає жодних сумнівів у тому, що лікар, який припустився помилки у відношенні до свого пацієнта, несе цілковиту відповідальність відповідно до того, що це за помилка і наскільки вона небезпечна. Передає Умар ібн Шуайба від свого батька і від діда, що Пророк ﷺ сказав: «Якщо хтось узявся лікувати, і про його лікування до цього нічого не відомо, той бере відповідальність на себе» (приводять Ібн Маджа та Хакім у книзі «Аль-Мустадрак»). Даний хадіс вважається вченими основним хадісом, який покладає відповідальність на невігласа, який лікував когось і зашкодив йому. Якщо невіглас зобов’язаний нести відповідальність, як про це ясно говориться у хадісі, то тут мається на увазі невіглас у медицині загалом, коли людина не вивчала медицину, так і невіглас частково, коли він, будучи кваліфікованим в одній області медицини, лікував у тій області, яку не знає. Таким чином, лікар, будучи невігласом, скоює злочин і знаходиться у повній відповідальності за наслідки. Що ж стосується ненавмисної помилки лікаря, як наприклад, зісковзування руки хірурга, анестезіолога, медробітника або рентгенолога, у результаті якої постраждав хворий, то це не є наслідком недбалості, і лікаря не звинувачують у гріху. Аллах сказав:

وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً

«Не буде на вас гріху, якщо ви зробите помилку, якщо тільки ви не мали наміру в серці зробити це. Аллах – Прощаючий, Милосердний» (33:5).

Однак тому, хто припустився помилки, слід відшкодувати збитки, які потягнула за собою його помилка.

Але внаслідок відсутності правління шаріатських законів і держави, яка їх виконає, у результаті розповсюдження корупції та хабарництва злочинцю знову і знову вдається уникнути покарання, а іноді навіть навпаки – жертва та її родина виявляються винними та несуть покарання. У такій ситуації усі можливі страждання триватимуть далі і залишатися безкарними. Прохаємо в Аллаха найскорішого позбавлення від лих, і щоб позбавлений свого права набув його.


Мусліма аш-Шамі
Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
11 Шабан 1436
29.05.2015