Податкообкладання Сирії

Новини та коментарі
Друкарня

Новина:

Міністерство фінансів Сирії декілька днів назад видало постанову про створення Комітету по податковій реформі. Його задачею є перегляд і вивчення діючої системи податків і зборів, підготовка нової податкової системи і пропозиція необхідних поправок в межах стратегії реформування податкової політики.

Міністр фінансів Мухаммад Ясір Барнія вказав, що рішення про створення Комітету по податковій реформі прийнято у межах прагнення прискорити процес податкової реформи. При цьому враховуються такі принципи, як спрощення і полегшення процедур, використання сучасних технологій, скорочення списку податків і зборів, а також підвищення конкурентоздатності податкової системи.

Коментар:

Податки є частиною капіталістичної економічної системи, вони не мають ніякого відношення до ісламської економічної системи. Це те, що ігнорують багато мусульман через своє незнання ісламських економічних законів. В Ісламі податки не вважаються джерелом доходів. Іслам чітко визначив припустимі джерела надходжень до Бейт уль-Маль, і Пророк ﷺ управляв справами Умми, використовуючи саме ці засоби. Немає жодного доказу, що Пророк ﷺ обкладав людей податками, навпаки, він ﷺ сказав:

لَا يَحِلُّ مَالُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إلَّا بِطِيبِ نَفْسِهِ

«Не дозволено брати майно мусульманина без його згоди»,

لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ صَاحِبُ مَكْسٍ

«Не увійде до Раю той, хто бере макс (мито)».

Збір податків і мита — це, по суті, вилічення майна мусульман без їх згоди, що є забороненим. Держава в Ісламі — попечитель, а не збирач, правитель — пастир, а не найманець. Законодавство в Ісламі береться тільки із Одкровення. А запозичення західних систем, таких як податкове законодавство, є неприпустимим з точки зору Шаріату. Тому усі види податків підлягають не реформі чи скороченню, а повному скасуванню.

Може здатись, що податки — це необхідність, проте насправді вони є інструментом збідніння і несправедливості. Вони підвищують ціни для споживача і шкодять володарям товару у випадку збитків чи застою в його торгівля, оскільки він вже сплатив податки понад понесених збитків, і на залежалий товару у тому числі. Якщо ж податки будуть скасовані, економіка оживе, і держава стане потужним центром тяжіння для крупного бізнесу. Почнуть з’являтись проекти, активізується внутрішні і зовнішня торгівля, знизиться рівень безробіття, і підприємці відчують, що вони працюють на себе, а не на державу, і при цьому вони будуть приносити користь собі, іншим і державі одночасно.

І, можливо, хтось спитає: «Звідки держава в Ісламі візьме засоби для вдоволення нужд людей і турботи про їх справи, якщо не буде стягувати з них податки?». Відповідь на це питання детально викладено у книгах «Проект конституції» та «Економічна система в Ісламі», виданих партією «Хізб ут-Тахрір». Проте стисло скажу, що по суті, базових надходжень до казни, як правило, повинно вистачати у достатньому обсязі, таких як закят, харадж, фай та ін. Але якщо цих надходжень виявиться недосить, Іслам допускає стягування тимчасових податків в надзвичайних ситуаціях і за виконанням суворих умов, а саме: якщо в казні бракує засобів для покриття витрат, які є обов’язком мусульман, не терплячих відкладання, наприклад, витрат на джихад і усе, що з ним пов’язано. Ці податки стягуються тільки з багатих мусульман, а не з усіх прошарків суспільства, і суворо у межах реального дефіциту казни.

О, народ Сирії! Ми звертаємось до вас із закликом приєднатись до нас у справі встановлення Другого Праведного Халіфату, передати керівництво тим, хто гідний цього, хто присвятив своє життя цій справі. Адже тільки в Халіфаті ваш порятунок, благо, щастя і позбавлення від пригноблення.

فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

«Нехай же стережуться ті, які чинять опір його волі, щоб їх не спіткала спокуса чи не спіткали їх тяжкі страждання» (24:63).

 

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу «Хізб ут-Тахрір»
Джабір Абу Хатир
13 Зуль-Хіджа 1446 р.х.
9 червня 2025 р.